Diskus och andra fiskar i ett stort akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killroy
    • July 2013
    • 40

    Diskus och andra fiskar i ett stort akvarium.

    Hej

    Har varit borta ifrån akvarie hobbyn ett bra tag nu men när ny bostad gör det möjligt att ha akvarium igen så är jag inte sen att hoppa upp på hästen igen.

    Mitt akvarium ska vara mellan 540 och 720 liter som ska gå i Sydamerikanskt tema.
    Jag vill ha diskusar tillsammans med andra fiskar trots att många skriver att diskusar trivs bäst som ensam fisk i akvariumet med undantag för en och annan mal.

    Men jag tänkt följande:
    Diskus 6 st större 10-12 cm ev 8 st mindre 8-10 cm
    5 st ancistrus, 1 hane och 4 honor
    6-8 pansarmalar
    20-30 kardinaltetror, lite större modell 3-4 cm
    Sedan ev några fjärilsciklider eller regnbågsciklider

    Någon som har något att invända emot,komplettera eller byta ut.

    Hur gör man bäst vid köp av fiskar, vilka ska man börja med och hur många.
    Släpper man alla direkt är ju risken överhängande att det blev för hög nitritmängd och massdöd som följd.
    Tetrorna vill ju helst komma till ett akvarium som varit igång några månader för att inte drabbar av diverse sjukor.
    Men om tetrorna kommer i efter diskusarna så betraktar diskusarna tetrorna som nykomlingar dvs mat men om diskusarna kommer efter cikliderna så kanske de blir mobbade för att cikliderna redan har skapat revir.

    Inte lätt det här så hjälp mottages tacksamt.
    http://akvariekarlskrona.se

    http://facebook.se/carlskronaakvarieforening
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! om du är nybörjare råder jag dig inte att köpa diskus först diskus är en svår fisk att ha och du måste vara medveten om att om du byter vatten en gång i veckan sen byter du inte på två veckor så skulle det kunna vara livshotande för diskusarna men sköter man vattenbytena varje vecka eller två gånger per vecka bör det inte bli något problem och fiskarna både må bra. fisk kombinationen ser bra ut förutom regnbågscikliderna eftersom dom simmar mycket fort som inte blir bra i din fisk kombination och du bör isåfall läga till 5 eller 7 pansarmalar när akvariet isåfall ändå är så stort. samt ha en mycket bra filtrering. du skulle kunna börja med 4 eller 5 pansarmalar först sen tycker jag att innan du startar ditt projekt att du läser på om alla arter särskilt diskusarna.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av viktorbj
      Hej! om du är nybörjare råder jag dig inte att köpa diskus först diskus är en svår fisk att ha och du måste vara medveten om att om du byter vatten en gång i veckan sen byter du inte på två veckor så skulle det kunna vara livshotande för diskusarna men sköter man vattenbytena varje vecka eller två gånger per vecka bör det inte bli något problem och fiskarna både må bra. fisk kombinationen ser bra ut förutom regnbågscikliderna eftersom dom simmar mycket fort som inte blir bra i din fisk kombination och du bör isåfall läga till 5 eller 7 pansarmalar när akvariet isåfall ändå är så stort. samt ha en mycket bra filtrering. du skulle kunna börja med 4 eller 5 pansarmalar först sen tycker jag att innan du startar ditt projekt att du läser på om alla arter särskilt diskusarna.
      Varför skulle det vara livshotande? Menar du verkligen att Regnbågsciklider simmar fort, inte Regnbågafiskar du menar?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Jag hade nog stoppat i 9-10 diskus istället. Större grupp ger bättre harmoni, mindre risk för mobbning, stress, osv. Jag har 9 st i ett 350 Liters och alla är nog större än 10-12 cm.
        350L Diskus

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Ursprungligen postat av viktorbj
          Hej! om du är nybörjare råder jag dig inte att köpa diskus först diskus är en svår fisk att ha och du måste vara medveten om att om du byter vatten en gång i veckan sen byter du inte på två veckor så skulle det kunna vara livshotande för diskusarna men sköter man vattenbytena varje vecka eller två gånger per vecka bör det inte bli något problem och fiskarna både må bra. fisk kombinationen ser bra ut förutom regnbågscikliderna eftersom dom simmar mycket fort som inte blir bra i din fisk kombination och du bör isåfall läga till 5 eller 7 pansarmalar när akvariet isåfall ändå är så stort. samt ha en mycket bra filtrering. du skulle kunna börja med 4 eller 5 pansarmalar först sen tycker jag att innan du startar ditt projekt att du läser på om alla arter särskilt diskusarna.
          ja varför skulle det vara livshotade? känns som du utrycker dig ibland utan att ha nån som helst uppbackning.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13109

            #6
            Ursprungligen postat av Killroy

            Men jag tänkt följande:
            Diskus 6 st större 10-12 cm ev 8 st mindre 8-10 cm
            5 st ancistrus, 1 hane och 4 honor
            6-8 pansarmalar
            20-30 kardinaltetror, lite större modell 3-4 cm
            Sedan ev några fjärilsciklider eller regnbågsciklider

            .
            Tänk bara på att 5 (1+4) ancistrus kommer snart bli 200 ancistrus
            Om du sen ska ha pansarmal i ett så pass stort kar så är väl 30-50st lagom 6-8st är ju liksom ingen ide
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Enligt min erfarenhet så funkar discus bra med andra fiskar (den är ju inte den enda fiskarten i Amazonas), så länge man håller lite koll på vad man stoppar i karet tillsammans med dem. Tetror funkar bra, så länge de inte är av den bitska fenbitande typen, eller så små att discusarna ser dem som mellanmål. Pansarmalar funkar utmärkt, liksom en del sugmalar, men man får nog se upp med en del arter som, vad jag har förstått, gärna sätter sig på större fiskar med höga, platta sidor, så som discus och scalarer. Ciklider av de lite lugnare, inte alltför storvuxna arterna funkar nog också, som Apistogramma, vanlig och boliviansk fjärilsciklid, arterna i Laetacarasläktet (t.ex kurvciklid), och nyckelhålsciklid. Jag har haft scalare ihop med discus, och det har funkat för det mesta, men minns ett tillfälle då en halvvuxen discus fick ett spel, och började jaga runt en jämstor scalare, till synes utan anledning. Den var inte bara den dominanta discusen i karet, utan även den dominanta fisken.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Heize
                • February 2013
                • 31

                #8
                Jag har mina diskus med nyckelhålsciklider, glödbandstetra, skalare, ancistrus, l-malar och pansarmalar. Fungerar bra, de olika fiskarterna bråkar inte nämnvärt med varandra. Mer att diskusarna hävdar sig och bråkar lite med varandra.

                Hade skalare, tetror och pansarmalar till en början och har sedan utökat med diskus och sen nyckelhålen. Har inte märkt av att ordningen de införskaffades i spelat någon roll. Däremot strök 4-5 diskus med pga av klantighet från min sida genom dåligsyresättning när det var för varmt och jag köpte 6 st. nya av en annan sort. 3 av dessa nya diskus har stigit i rang i den äldre diskusgruppen och stött ut ett par av de gamla. Så min, knappa, erfarenhet av diskus vs andra arter är att vilken ordning de introduceras till akvariet verkar vara av mindre vikt.
                Senast redigerad av Heize; 26 July 2013, 21:25.
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3542642

                Kommentar

                Arbetssätt...