Nybörjarfrågor om Malawifiskar/akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antonni97
    • July 2013
    • 33

    Nybörjarfrågor om Malawifiskar/akvarium

    Hej!

    Det är så att jag tänkte starta ett Malawiakvarium, men innan jag skaffar allt som behövs, skulle jag vilja ha svar på några frågor. Eftersom denna art är helt ny för mig vore jag tacksam för svar!

    1: Är kakusa och socolofi en bra nybörjarfisk? Om inte - vilka skulle du välja?

    2: Hur många Malawifiskar kan man ha i ett 125 liters akvarium?

    3: Hur ofta bör jag kolla ph-värdet i akvariet?

    4: Vad ska jag göra för att undvika alger i akvariet?

    5: Vilken mat ska man ge till Malawifiskarna?

    6: Vilka medel är bra att ha hemma?

    7: Ska man ha fler honor än hanar? (Så att det inte blir bråk)

    8: Hur ska inredningen se ut?

    9 Vad är det största misstaget man brukar göra när man startar ett Malawiakvarium?

    Det är alla frågor jag kommer på hittills. Är som sagt nybörjare inom Malawi och är tacksam för alla svar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ursprungligen postat av antonni97
    Hej!

    Det är så att jag tänkte starta ett Malawiakvarium, men innan jag skaffar allt som behövs, skulle jag vilja ha svar på några frågor. Eftersom denna art är helt ny för mig vore jag tacksam för svar!

    1: Är kakusa och socolofi en bra nybörjarfisk? Om inte - vilka skulle du välja?

    2: Hur många Malawifiskar kan man ha i ett 125 liters akvarium?

    3: Hur ofta bör jag kolla ph-värdet i akvariet?

    4: Vad ska jag göra för att undvika alger i akvariet?

    5: Vilken mat ska man ge till Malawifiskarna?

    6: Vilka medel är bra att ha hemma?

    7: Ska man ha fler honor än hanar? (Så att det inte blir bråk)

    8: Hur ska inredningen se ut?

    9 Vad är det största misstaget man brukar göra när man startar ett Malawiakvarium?

    Det är alla frågor jag kommer på hittills. Är som sagt nybörjare inom Malawi och är tacksam för alla svar.
    1/ Ja både golden och socolofi är bra nybörjarfiskar
    2/ Längden på akvariet är viktigast men är akvariet minst 80 cm långt så är ca. 8-9 fiskar av en art rätt lagom
    3/ I början rätt tätt (kanske 1 gång i veckan) sedan efter några månader som mest vid varje vattenbyte
    4/ ha inget ljus på akvariet - men varför vara rädd för lager - lite alger gör bara akvariet mer naturligt
    5/ Just dessa fiskar passar det med en mix av fryst cyclops och ett huvudfoder
    6/ Vid uppstart ett vattenberedningsmedel samt en bakteriekultur. I normalfallet (om inte kranvattnet innehåller kloramin) behövs sedan inga extra vattenpreparatet även om det inte är en nackdel att tillsätta lite bikarbonat för att höja pH
    7/ Det är en fördel - men inte nödvändigt och dessutom kan det vara svårt att se könskillnad på små yngel
    8/ Mycket sten som bildar grottor
    9/ Att man kompletterar med nya fiskar hela tiden - nya fiskar i akvariet ses som inkräktare som skall sättas på plats. Nackdelen med att man köper in alla samtidigt är att det lätt blir nitrit. Så köp små yngel och mata försiktigt (lite foder varannan dag) de första 5-6 veckorna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Rätt bra guide på hur man fixar i ordning ett malawikar : https://www.youtube.com/watch?v=H0o6SKNHQGA

      Kommentar

      • antonni97
        • July 2013
        • 33

        #4
        Men kan jag inte ha kakusa och socolofi i mitt akvarium? Tycker det är en rätt snygg kombination. Är det bättre att köpa yngel än att köpa redan stora som är runt 6-7 cm?. Spelar det någon roll om man köper kakusa på ett ställe och socolofi på ett annat ställe om det nu går att ha båda i mitt akvarium. Tänkte beställa 2 lysrör men då kan jag alltså hoppa över det och kanske beställa bara en, så att det lyser upp lite grann eller vad tycker du om det? =)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Som jag skrev ovan så skall man bara ha en art i ett så litet akvarium. Annars är det helt riktigt en snygg färgkombination i ett större akvarium.
          Om du inte skall ha växter i akvariet så är ju belysningen mest till för att man själv skall ha ett snyggt akvarium att titta på - så välj det som du tycker är snyggt.

          Sedan skriv Golden istället för Kakusa. Golden är ett inarbetat handelsnamn som alla känner till. Kakusa är den plats vid malawisjön där man hittar golden och många andra ciklidarter - så säger du Kakusa så kan det egentligen vara vilken som helst av dess arter och ingen vet vad du menar (jag gissade att det var golden du menade eftersom den är liten, snygg och vanlig)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            Jag har precis startat upp ett Malawiakvarium och instämmer i det Kjell skriver. Mitt akvarium är på 240 liter och när mina fiskar växt till sig kommer jag ha 21st Malawiciklider, förhoppningsvis med en fördelning på 3+4. Jag bjuder på mina egna reflektioner och hur jag gick till väga. Du kan aldrig har för mycket sten i ett Malawiakvarium rent utseendemässigt i alla fall...

            Jag startade upp med 5st yngel/ungfiskar Labidochromis caeruleus på ca 4-5cm, dessa fick gå i ca tre veckor innan akvariet cyklat in sig, jag påskyndade processen med att tillsätta BioNitrivec enligt ett cykel schema. Efter dessa tre veckor när värdena var stabila utökade jag med 7st (3+4) Metriaclima callainos, dessa skulle vara 5-6cm stora men var i verkligheten 6-9 cm, mer om detta senare. Efter ytterligare en dryg vecka med stabila vattenvärde kompletterade jag med 5st Labidochromis caeruleus (från samma kull som de 5st första) och 10 (vilket visade sig vara 11 när jag kom hem och koppade in) Labidochromis sp. 'hongi' i storleken 4-6 cm.

            Fördelningen på mina Labidochromis caeruleus är inte 100% då fiskarna är såpass små än, men jag har två säkra hanar och två som är troligtvis hanar. På mina Labidochromis sp. 'hongi' har jag en säker hane, en praktfull alfa och tre troligtvis hanar. Jag kommer sortera ut så jag har 3+4 av respektive sort. När du köper ungfisk/yngel som är svår att könsbestämma är detta att rekommendera.

            Angående mina Metriaclima callainos så är de upp till dubbelt så stora som mina Labidochromis, detta gör att mina Labidochromis ibland kommer lite i skymundan, och då framförallt mina Labidochromis sp. 'hongi'. Egentligen skulle jag väntat med mina Metriaclima callainos, men det dök upp ett "window of opurtunity" på F1 av dessa och eftersom de stundtals är svåra att hitta så kunde jag inte låta bli. Jag hade helst haft mina Metriaclima callainos i samma storlek som mina Labidochromis. Konsekvensen är att jag har "tung" fisklast i mitt akvarium, men jag har bra filterkapacitet och byter vatten var tredje dag. En positiv effekt är att tillväxten sägs bli bättre med täta vattenbyten för yngel/ungfisk.

            Mina fiskar får en kombination av JBL Novo Rift och räkmix.

            Då jag inte har växter i mitt akvarium så är min belysning rent för det visuella, den är tänd 14-22 för att vara som mest tänd när vi är hemma och kan se akvariet, dock funderar jag på att dra ner det till 16-22, men jag vet inte om fiskarnas tillväxt påverkas av mindre ljus.

            Tålamod och skynda långsamt är det som gäller, trotts att min reflektion ovan kastar sten i glashus...

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • antonni97
              • July 2013
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Som jag skrev ovan så skall man bara ha en art i ett så litet akvarium. Annars är det helt riktigt en snygg färgkombination i ett större akvarium.
              Om du inte skall ha växter i akvariet så är ju belysningen mest till för att man själv skall ha ett snyggt akvarium att titta på - så välj det som du tycker är snyggt.


              Sedan skriv Golden istället för Kakusa. Golden är ett inarbetat handelsnamn som alla känner till. Kakusa är den plats vid malawisjön där man hittar golden och många andra ciklidarter - så säger du Kakusa så kan det egentligen vara vilken som helst av dess arter och ingen vet vad du menar (jag gissade att det var golden du menade eftersom den är liten, snygg och vanlig)
              Ja det va golden jag menade! Tack för att du rättade mig då vet jag det till nästa gång Men en sista fråga Vad kan hända om man lägger dom i mitt akvarium som nu är 125 L både golden och socolofi?

              Kommentar

              • antonni97
                • July 2013
                • 33

                #8
                Ursprungligen postat av Erikderek
                Jag har precis startat upp ett Malawiakvarium och instämmer i det Kjell skriver. Mitt akvarium är på 240 liter och när mina fiskar växt till sig kommer jag ha 21st Malawiciklider, förhoppningsvis med en fördelning på 3+4. Jag bjuder på mina egna reflektioner och hur jag gick till väga. Du kan aldrig har för mycket sten i ett Malawiakvarium rent utseendemässigt i alla fall...

                Jag startade upp med 5st yngel/ungfiskar Labidochromis caeruleus på ca 4-5cm, dessa fick gå i ca tre veckor innan akvariet cyklat in sig, jag påskyndade processen med att tillsätta BioNitrivec enligt ett cykel schema. Efter dessa tre veckor när värdena var stabila utökade jag med 7st (3+4) Metriaclima callainos, dessa skulle vara 5-6cm stora men var i verkligheten 6-9 cm, mer om detta senare. Efter ytterligare en dryg vecka med stabila vattenvärde kompletterade jag med 5st Labidochromis caeruleus (från samma kull som de 5st första) och 10 (vilket visade sig vara 11 när jag kom hem och koppade in) Labidochromis sp. 'hongi' i storleken 4-6 cm.

                Fördelningen på mina Labidochromis caeruleus är inte 100% då fiskarna är såpass små än, men jag har två säkra hanar och två som är troligtvis hanar. På mina Labidochromis sp. 'hongi' har jag en säker hane, en praktfull alfa och tre troligtvis hanar. Jag kommer sortera ut så jag har 3+4 av respektive sort. När du köper ungfisk/yngel som är svår att könsbestämma är detta att rekommendera.

                Angående mina Metriaclima callainos så är de upp till dubbelt så stora som mina Labidochromis, detta gör att mina Labidochromis ibland kommer lite i skymundan, och då framförallt mina Labidochromis sp. 'hongi'. Egentligen skulle jag väntat med mina Metriaclima callainos, men det dök upp ett "window of opurtunity" på F1 av dessa och eftersom de stundtals är svåra att hitta så kunde jag inte låta bli. Jag hade helst haft mina Metriaclima callainos i samma storlek som mina Labidochromis. Konsekvensen är att jag har "tung" fisklast i mitt akvarium, men jag har bra filterkapacitet och byter vatten var tredje dag. En positiv effekt är att tillväxten sägs bli bättre med täta vattenbyten för yngel/ungfisk.

                Mina fiskar får en kombination av JBL Novo Rift och räkmix.

                Då jag inte har växter i mitt akvarium så är min belysning rent för det visuella, den är tänd 14-22 för att vara som mest tänd när vi är hemma och kan se akvariet, dock funderar jag på att dra ner det till 16-22, men jag vet inte om fiskarnas tillväxt påverkas av mindre ljus.

                Tålamod och skynda långsamt är det som gäller, trotts att min reflektion ovan kastar sten i glashus...

                EK
                Tack så mycker för informationen! Så det du föreslår är att köpa 5 yngel och sen efter några veckor komplettera med 3-4 yngel?

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  #9
                  Ja, kör dessa som incyklingsfiskar, tills vattenvärdena stabiliseras och godartad bakteriekultur hinner bildas, det tar som tre-fem veckor.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  Arbetssätt...