Hur ska jag göra med min fiskblandning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pillur
    • June 2013
    • 25

    Hur ska jag göra med min fiskblandning?

    Hej.
    nu är nybörjaren i farten igen...nu har jag cyklat in mitt 200 l akvarium o fyllt på med dom fiskar jag tänkt mig. Alla värden ser bra ut, ingen nitrit!
    Upptäckte imorse att en liten stackars otocinclus dött och blivit till hälften uppäten, problemet med dessa små ottisar är att jag aldrig sett dom äta mat, alla andra fiskar är snabbare eller jagar till o med bort dessa små. Jag köpte fem siamesiska algätare (äkta från akvarielagret) och jag anser att dom är riktigt otrevliga o biter på mina älskade scalares fenor och så jagar dom bort ottisarna hela tiden så dom inte får mat. Vad ska jag göra, bör jag ta bort siameserna?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Otocinclus är ofta ganska känsliga, vad jag förstår. Matar du med algtabletter? Om inte, så kan det vara en bra idé, det kör jag till mina. Jag har inte uppfattat siamesisk algätare som särskilt aggressiv, de kan gruffa lite inbördes, även om de är långt mer toleranta mot andra av samma art än flera av sina släktingar, och t.o.m verkar gilla att gå i grupp.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Pillur
      • June 2013
      • 25

      #3
      Jag ger dom algtabletter men det äter siameserna, kardinaltetrorna samt scalarena upp på en gång så ottisarna har inte en chans att få nåt! Jag har provat att ge de andra fiskarna sin mat samtidigt som jag slänger ner en algtablett men det verkar inte heller funka...
      jag antar att den lilla otocinclusen dog utsvulten och hoppas att de övriga klarar sig!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Otocinclusar har inte mycket att komma med när det finns framfusiga fiskar i akvariet. Det är nog läge att lämna tillbaka antingen ottosarna eller siameserna.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, mina Otocinclus går i ett 54-liters med lakritsgurami och pygmépansarmalar, och det antar jag är lagom sällskap till dem, går de med större och tuffare fiskar får de nog problem. Otocinclus föredrar väl också att gå i grupp, och kan nog vantrivas och tyna bort om de hålls ensamma eller för få.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Pillur
            • June 2013
            • 25

            #6
            Ok, tack för svar! Trist för jag tycker både otocinclus och siameserna gör väldigt stor nytta i akvariet och det är så bra att dom verkar tycka om olika alger. Men viktigast är ju att alla fiskar trivs i akvariet! Får klura ut hur jag ska göra.

            Kommentar

            Arbetssätt...