Ca 150 liters akvarium på symaskinsbord

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trollglitter
    • July 2013
    • 6

    Ca 150 liters akvarium på symaskinsbord

    Hej! Hittade precis detta fantastiska forum! Verkar vara fullt av massa duktiga och trevliga akvarister!
    Jag hade akvarium för ca 20 år sen men nu börjar det klia i fingrarna igen! Då hade jag ett litet 52 liters akvarium med mestadels guppi. platy, svärdbärare etc.
    Nu funderar jag på ett lite större och kanske lite mer "avancerade" fiskar.
    Jag har ett foto men jag förstår inte hur man infogar det!?!

    1) Tror ni att jag kan använda mormors gamla symaskinsbord som akvariebord? Det är 89*45 cm stort. Det ser ganska identiskt ut med detta http://www.google.se/search?q=gammal...D0%3B728%3B543
    2) Om ja, ska jag ha något under akvariet, det är ju små skåror i bordet, så att underlaget blir helt tätt? Vad?
    3) Om ja, vad ska jag ha mellan parketten och benen/hjulen så att det inte blir märken i golvet men ändå att det inte syns direkt?
    4) Jag kan ju ha ett akvarium på ca 85* 40 cm, ca 150-170 liter. Var köper man ett bra, prisvärt sådant i Stockholmstrakten?
    5) Många har ju akvariemöbler men jag tycker att de är så gräsligt fula! Inser dock att det så klart är praktiskt att förvara tillbehören där. Men om jag förvarar tillbehören på annan plats, är det något som måste förvarars nära/under akvariet?

    Det var alla frågor för denna gång men jag återkommer garanterat
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Ca 150 liters akvarium på symaskinsbord

    Välkommen hit och trevligt att du vill ta upp din hobby igen.
    Egentligen har jag ingen aning om du kan ha karet där. Det hela beror nog mycket på vad skivan tål, om den är spröd, skev etc. Dessutom hur benen/underedet är infästa i skivan.
    Det blir ju ganska stor tyngd på skivan under lång tid.
    Utan att egentligen veta mer än du så tror jag ett mindre kar runt 50 skulle kunna bäras av skivan beroende på skick etc.
    Vill du ha en fördelning av trycket på skivan så kan du få tillsågat en skiva i mdf i samma storlek som akvariet. Men tänk på att måla den innan då den annars suger vatten snabbt och då färgförändras. Är du rädd om skivan på symaskinsbänken bör du använda elementfärg på undersidan av mdf-skivan. Den färgen löser inte upp lack eller färg. Annars så "svetsar" ju skivan fast mot din andra skiva.
    Men största förändringen jämfört med förr är synen på de kemiska processerna i akvariet som gör att smuts i viss omfattning är bra i akvariet om jag nu ska uttrycka det väldigt enkelt.
    Jag själv fick tänka om i 180 grader när jag återupptog denna hobby igen.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Det var en häftig idé att använda ett gammalt symaskinsbord som som akvariebänk. Är det Husqvarna eller Singer? Mamma hade en Husqvarna. Har många minnen från en sådan gammal trampmaskin.

      Jodå, jag tror att skivan bör vara tillräckligt stadig för akvarium. Men som Bluewing säger. Lägg gärna något mellan akvariet och bordsskivan. Dels då för att få en helt jämn yta, dels för att skydda bordsskivan. För hur försiktig man än är så kan det krypa under en del fukt. Det vore synd om bordsskivan skulle få fuktskador om det senare ska användas till annat.

      Och.. läs på massor om hur man idag sköter sitt akvarium. Jag är också en nygammal akvarist som fick tänka om totalt. Jag hade massor av frågor och undringar i starten. Kände mig som helt nybörjare. Då är det bra att få stöttning på detta forum. Jag började med 60 liter för 1,5 år sedan och är nu uppe i 180 liter + 20 liter.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Trollglitter
        • July 2013
        • 6

        #4
        Tack Bleuwing och MonkanS för svar!
        Ska fundera vidare lite. Just nu har jag fullt upp eftersom jag grävde upp tomten i förrgår och har börjat göra en damm där!!! Vet inte riktigt vad jag gett mig in på ... men trädgårdsdamm är en gammal dröm! Får ta inomhus fiskar till hösten/vintern!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ca 150 liters akvarium på symaskinsbord

          Man kan inte ha nog med projekt Helt rätt med dammprojekt och ett senare Symaskinbordsprojekt. Man ska odla många drömmar och förverkliga de som lockar en mest.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Trollglitter
            • July 2013
            • 6

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Man ska odla många drömmar och förverkliga de som lockar en mest.
            Yes

            Kommentar

            Arbetssätt...