Udda form på akvarium, lämpliga arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stinastygg
    • May 2013
    • 19

    Udda form på akvarium, lämpliga arter?

    Jag har tänkt starta upp ett akvarium som är väldigt högt och "smalt"; 110 cm brett, 55 cm högt men bara 35 cm djupt. Det borde rymma ca 210 liter om jag räknat någorlunda rätt(?).

    Vilka fiskar är lämpliga i ett sånthär relativt udda akvarium? Finns ju inte mycket utrymme för bakgrund på insidan, utan det lär bli planch är jag rädd, för att spara på den redan snåla svängvidden.

    Det ska vara sötvatten och gärna mycket färgprakt/mönster på fiskarna, så jag tänker väl i banorna ciklider typ. När akvariet är så pass högt i förhållande till det snäva djupet bör jag väl tänka ganska mycket på att ha fiskar i alla tre olika nivåer för ett fint helheltsintryck, antar jag. Dvs en del fisk som håller sej långt ner i bottentrakterna, en del individer som gärna hänger uppe vid ytan och så dem som rör sej mest där mitt i.

    Några goa förslag?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Regnbågsfiskar!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Fast bakgrunder typ BTN Slimline har inte mycket plats (Ca. 1 cm)
      Jag har ett akvarie som ser ut ungefär som ditt - fast 20 cm längre och bara 20 cm brett så det är ännu smalare än ditt.
      I det så har jag BTN Slimline som bakgrund och fiskarna - ja det är sådana som ansjo nämner - dvs regnbågsfiskar
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Stinastygg
        • May 2013
        • 19

        #4
        Jo, jag kände till slimline, men BTN och andra märkes-bakgrunder är så förb*nnat dyra på ren svenska, så nån sån blir det definitivt inte... Om det inte går att hitta billigare plagiat förstås?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Udda form på akvarium, lämpliga arter?

          Tyvärr är ofta utseendeskillnaden större än prisskillnaden när det gäller olika bakgrunder jämfört med BTN. Sätt svart plastfilm istället. Blir stilrent, snyggt och fiskar och växter framträder tydligt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Några andra företag som gör slimline-bakgrunder är t.ex. AquaTerra, RockZolid, Juwel (tror inte att RockZolid har någon slimline-modell..).

            Här har du en länk till diverse olika slimeline bakgrunder:
            http://www.akvariumkungen.se/97/Rockwall.html och http://www.guldfisken.se/beta/catalo...e00563fbafaf2f

            Jag tycker inte att BTNs slimline serie är särskilt dyra, det blir värre om man skall ha en 3d bakgrund..
            Senast redigerad av man nam1; 20 July 2013, 18:35.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Stinastygg
              Jo, jag kände till slimline, men BTN och andra märkes-bakgrunder är så förb*nnat dyra på ren svenska, så nån sån blir det definitivt inte... Om det inte går att hitta billigare plagiat förstås?
              Jag själv är ingen fan av slimline - tycker de ger ett platt och tråkigt intryck. Däremot att sätta en filtermodul i ena hörnet och bakrutan svartmålad är mycket snyggt och du förlorar inget av djupet på karet. http://www.guldfisken.se/beta/catalo...e00563fbafaf2f
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tyvärr är ofta utseendeskillnaden större än prisskillnaden när det gäller olika bakgrunder jämfört med BTN. Sätt svart plastfilm istället. Blir stilrent, snyggt och fiskar och växter framträder tydligt.
                Håller med....här är en länk till en bra svart eller blå toningsfilm.... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ddsfilm-39320/
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • Stinastygg
                  • May 2013
                  • 19

                  #9
                  Jaa, hmm... Alltså, om jag säger såhär: Vad som anses som "dyrt" respektive "billigt" är ju såklart relaterat till hur var och ens ekonomiska förutsättningar ser ut...

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Udda form på akvarium, lämpliga arter?

                    Det förstår jag. Men svart bakgrund upplevs inte som en lågbudgetlösning men en billig bakgrund gör det. Så jag menar inte svart för att det bara är billigt utan att det är snyggt. Några få tunna grenar etc. i inredningen gör att bakgrunden känns onödig. Det räcker i många kar med svart.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Sv: Udda form på akvarium, lämpliga arter?

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Det förstår jag. Men svart bakgrund upplevs inte som en lågbudgetlösning men en billig bakgrund gör det. Så jag menar inte svart för att det bara är billigt utan att det är snyggt. Några få tunna grenar etc. i inredningen gör att bakgrunden känns onödig. Det räcker i många kar med svart.
                      Jag håller med, det är enkelt att få det riktigt snyggt med en svart bakgrund

                      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Tycker också att en svart bakgrund kan vara riktigt snygg men jag har ännu aldrig sett ett platt akvarium med svart bakgrund som varit snyggt och då har jag ändå sett några hundra (åker ju runt på diverse akvariemässor). Med svart så kan man skapa en rejäl djupverkan i akvariet men det funkar inte i ett platt akvarium för där ser det bara platt ut.

                        Men en svart eller blå bakgrund är i alla fall oerhört mycket trevligare än en plansch (som du nämner) i alla fall. Få planscher är snygga men i ett brett akvarium så kan man i alla fall delvis gömma den men i ett platt akvarium blir det fruktansvärt påträngande - så ta hellre en svart bakgrund än en plansch.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Som Kjell säger - det kan se platt ut med svart bakruta i ett platt akvarium. Men jag vill påstå att man kan komma undan det om man tänker till angående belysningen av karet. Om man ser till att ha ett riktat ljus och kanske också använder lite avskärmare, så att ljuset inte träffar bakrutan så tror jag man kan trolla bort plattheten i karet.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Man kan kanske också göra en bakgrundslåda - det kan bli riktigt snyggt om man har lite känsla för det - och på sätt "förlängs" ju också akvariet bakåt.
                            Fast detta hänger ju på vilket utrymme man har bakom akvariet
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              #15
                              När det gäller svart bakgrund har exempelvis Hornbach självhäftande svart laminatfilm (blank eller matt samt ett antal olika "mönstrade") där baksidan är svart matt. Baksidan appliceras mot akvariet med hjälp av rikligt med såpvatten och sedan arbetas luftbubblorna ut mot sidorna tills allt är slätt. Eftersom det är ett laminatfilm så blir även baksidan ut från akvariet snyggt om nu akvariet som sådant placeras så att baksidan på akvariet syns.

                              Ett flertal fiskar färgar ut bra mot en svart bakgrund, samt det skapar enligt mig ett bra djup.

                              EK

                              EDIT: Exempelbild.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av Erikderek; 21 July 2013, 13:41.
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...