Hjälp med Ciklider.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yyyesporr
    • July 2013
    • 28

    Hjälp med Ciklider.

    Tja! :-)
    Är ny här och relativt ny i akvariumbranschen.
    Jag har ett 125 l akvarium som ska inredas och startas upp i dagarna.
    Jag vill ha ciklider, men behöver dem klassiska tipsen på vilka arter, hur många, fördelar, nackdelar, parning, inredning och allt möjligt.
    Jag tackar på förhand för alla seriösa svar.

    Med vänlig hälsning, Jesper!
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #2
    Ett par palettciklider (Pelvicachromis pulcher) är en bra nybörjarciklid. Vackra och lätta att få lek på. Du bör inte ha med än ett par i akvariet. Inredning, standard sällskapsakvarium, växter, några stenar och några rötter.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Nyckelhålscikliden är en annan trevlig ciklid, som dock är svårare att se könsskillnad på, så det kan vara bra att börja med en liten grupp. Till skillnad från paletter är de inte grottlekare, de leker på någotsånär flata ytor, som stenar och rötter. De gillar gömställen, och växtlighet. Den bolivianska fjärilscikliden är ett annat förslag, som gillar samma typ av kar som nyckelhålet.

      Det finns många olika arter som kan passa.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Yyyesporr
        • July 2013
        • 28

        #4
        Tack för svaren!
        men ett par känns ju lite tråkigt.
        Vad är en rimlig volym av fiskar på 125 l?

        vill ju inte slänga ner för många så där blir krig...

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Om du vill ha mer än en ciklidart, så skulle t.ex ett nyckelhålsciklidpar, och en hane och några honor av nå´n Apistogramma kunna funka.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Någon slags snäcklekar-koloni är alltid häftigt, typ Multifasciatus + någon slags Julidochromis..

            Kommentar

            • Yyyesporr
              • July 2013
              • 28

              #7
              Okej!
              Runt 8-9 fiskar, 2 malar är det lagom eller för mycket?

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Det är bättre du funderar vilken art du vill ha och sen läsa artbeskrivningen. De flesta ciklider behöver större än 125 liter. Men det finns många som går men då låter 9 st alldeles för mycket enligt mig. Dvärgciklider passar bra men då en hane med två honor eller eventuellt två par. Men det är svårt att säga hur många du kan ha när alla fiskar kräver olika stort.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Det kan vara bra att läsa på hur territoriella fiskar fungerar också i förväg. Sedan får man titta på fisken och lära sig tillämpa det i praktiken. Gör man fel kan dom slå ihjäl varann. Förstår man inte varför blir man bara besviken.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av Yyyesporr
                    Okej!
                    Runt 8-9 fiskar, 2 malar är det lagom eller för mycket?
                    Om du med 8-9 fiskar menar ciklider, så är det vanligtvis ingen bra idé, men om du kör på idén med snäcklekare, så funkar det, eftersom de lever i kolonier. Om du däremot väljer mitt förslag, så är två par av nå´n mindre, hyfsat fredlig parbildande art tillräckligt, alternativt ett par, och en hane och några honor av nå'n Apistogramma. Se'n kan du komplettera med kanske ett par Ancistrus, ett stim pansarmalar, och ett stim av nå'n tetra.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Yyyesporr
                      • July 2013
                      • 28

                      #11
                      Okej!
                      jag tackar för hjälpen!
                      kommer en senare uppdatering på vad det blir för något! Men har fått några idéer

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Yyyesporr
                        Okej!
                        jag tackar för hjälpen!
                        kommer en senare uppdatering på vad det blir för något! Men har fått några idéer
                        Ja, uppdatera gärna

                        Och nu, när jag såg var du bor, så trillade poletten ner, angående ditt namn
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Yyyesporr
                          • July 2013
                          • 28

                          #13
                          Haha, ett användarnamn som levt med sen yngre dagar! :-)

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Yyyesporr
                            Haha, ett användarnamn som levt med sen yngre dagar! :-)
                            Hehe ok

                            Angående det där med snäcklekare, väljer du den vägen, så bör du helst hålla dig till enbart Tanganyikaciklider, det funkar bäst så, och de trivs bättre i högre pH än de sydamerikanska fiskar som nämndes som alternativ.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Yyyesporr
                              • July 2013
                              • 28

                              #15
                              Har insett att mitt 125 l inte räckte så som idéer och tankar var så har faktiskt gjort mamma lite sur och skaffat mig ett 160l till haha.........
                              Varit på stranden idag och plockat cirka 100 stenar jag ska koka upp och sen välja dem bästa.:-)
                              sen får jag börja inreda.
                              tanken är att jag kan köpa lite fler arter och testa mig fram. :-)
                              lite olika stuk på mina två akvarium.:-)
                              snart är det igång!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...