Hjälp med Ciklider.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #16
    Räcker att borsta av och skölja stenarna.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      I ett 125 borde du kunna ha två par dvärgciklider om du inreder smart (flera grottor vid vardera kortsidan, öppet eller ett högt hinder i mitten för att ge en naturlig gräns för reviren, insynsskydd så fisken inte kan se hela akvariet från sina grottor).
      Vissa ciklider är dessutom snällare än andra, t.ex. dorsigera. Det är nog den snällaste ciklid jag sett, möjligen att Biotoecus är ännu snällare (mitt Biotoecus-par går tillsammans med endlers-guppy och Boraras).

      Apistogramma och fjärilar är mycket aggressiva och hålls bäst som trio. Fjärilar är dessutom mycket kortlivade, få upplever sin tvåårsdag.
      Snäcklekare är inte automatiskt lämpliga, brevis kan vara snäll men t.ex. ocellatus är otroligt aggressiv, men då de tål mycket stryk så de går ofta ändå att hålla mer än ett par. Man bör dock veta att de flesta snäcklekare inte bara är extremt aggressiva utan dessutom gräver otroligt mycket och möblerar om hela akvariet.

      Men mitt tips är att du väljer ut ett par eller trio av en ciklid du gillar, och sen fyller på med andra icke-ciklider. Två palettpar eller en trio fjärilar, plus ett 20-tal tetror och levandefödare, t.ex. (det är bra att ha ganska många icke-ciklider, det minskar risken för att någon får så mycket stryk att den dör).
      Senast redigerad av Azur; 21 July 2013, 11:13.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Yyyesporr
        • July 2013
        • 28

        #18
        Hej igen! Nu har karet ståt lite mer än en vecka och fiskar är in handlade .:-) ett par röd zebra, ett par Metriaclima Lombardoi och 5 Labidochromis sp Hongi yngel på 3-4cm.
        Endast haft i dem i 5 timmar. Men redan lite roliga händelser. Hannarna i paren sätter sina revir och fajtas lite.

        har dock en fråga som lyder: alla fiskar ligger nästan och simmar längs med botten, ibland sticker ynglen upp och får en runda. Men känns nästan som om pumpen har för hårt utblås.
        Kan det stämma?

        Med vänlig hälsning, jesper

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #19
          Ursprungligen postat av Yyyesporr
          Hej igen! Nu har karet ståt lite mer än en vecka och fiskar är in handlade .:-) ett par röd zebra, ett par Metriaclima Lombardoi och 5 Labidochromis sp Hongi yngel på 3-4cm.
          Endast haft i dem i 5 timmar. Men redan lite roliga händelser. Hannarna i paren sätter sina revir och fajtas lite.

          har dock en fråga som lyder: alla fiskar ligger nästan och simmar längs med botten, ibland sticker ynglen upp och får en runda. Men känns nästan som om pumpen har för hårt utblås.
          Kan det stämma?

          Med vänlig hälsning, jesper
          Vet inte hur starkt filter/pump du har i akvariet men Malawi fiskar brukar gilla strömmande vatten. Mina Malawi simmar ofta i utblåset och de är helt tokiga när jag fyller på vatten med stark strömning vid vattenbyte. Är ofta det som triggar Malawi till lek.
          Senast redigerad av henrikl; 02 August 2013, 09:11. Anledning: felstavning
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Yyyesporr
            • July 2013
            • 28

            #20
            Ursprungligen postat av henrikl
            Vet inte hur starkt filter/pump du har i akvariet men Malawi fiskar brukar gilla strömmande vatten. Mina Malawi simmar ofta i utblåset och de är helt tokiga när jag fyller på vatten med stark strömning vid vattenbyte. Är ofta det som triggar Malawi till lek.
            Aha! tack för svaret!
            få låter jag det spruta på!
            ynglen och zebrahanen simmar som dårar där medans dem andra mest gräver haha.:-)

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #21
              Metriaclima Lombardoi och rödzebran bör ju dock ha större yta så du kan få lite problem framöve...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Metriaclima Lombardoi och rödzebran bör ju dock ha större yta så du kan få lite problem framöve...
                Instämmer till 100% - såväl M. lombardoi som M. estherae kräver ett betydligt större akvarium
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Yyyesporr
                  • July 2013
                  • 28

                  #23
                  Hej igen! Har två medel som jag hällde i när jag starta upp alvariumet. Easy start hette det ena och det andra hette flytande filtermedium.
                  Easy start skulle jag hälla i var 7 dag till burken roh slut.
                  Jag gjorde det igår första gången fiskarna låg i och nu dagen efter är vattnen gulaktigt och vissa fiskar beter sig väldigt märkligt. Simmar lutande åt sidan och en snurrar bara med pumpen cirkel.
                  alla fiskarna det ut att ha svårt att andas typ och gälarna går som bara den.
                  Kan i skriande stund och utan mycket kunskap säga att 2 av fiskarna kommer var döda imorgon, ena är ett hongi yngel som inte har kraft att stå emot pumpens tryck. Den flyter med och snurrar rundor sedan klarar den 20 sekunder och sedan samma visa. Ett annat hongi yngel ligger och simmar på samma 5 Cm bara. Även min lombardoi hona ser väldigt sjuk ut.
                  Och alla fiskarna ligger längs med stenen på botten och simmar..
                  vad kan detta vara??

                  Kommentar

                  • Yyyesporr
                    • July 2013
                    • 28

                    #24
                    Nu börjar även några fiskar bita på ynglet. Som har gett upp helt, ligger på botten i en håla som någon grävt...
                    // ledsen och förtvivlad grabb

                    Kommentar

                    • henrikl
                      • November 2012
                      • 639

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Metriaclima Lombardoi och rödzebran bör ju dock ha större yta så du kan få lite problem framöve...
                      Håller med....125 liter kan du ha som yngel akvarium när de är små men när ynglen blir ungfisk krävs det större akvarium...
                      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                      Kommentar

                      • Yyyesporr
                        • July 2013
                        • 28

                        #26
                        Hej. Kom hem nu efter en match och alla fiskar utom två ligger döda. Lyckades rädda två.
                        vad kan felet?

                        Kommentar

                        • Yyyesporr
                          • July 2013
                          • 28

                          #27
                          Och alla ni som klagar. Det är yngel, några på 6 Cm. Och mitt 250 l kommer
                          om 2 månader..
                          Tack för era fina svar!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av Yyyesporr
                            Hej. Kom hem nu efter en match och alla fiskar utom två ligger döda. Lyckades rädda två.
                            vad kan felet?
                            Omöjligt att svara på, men det låter som en förgiftning i alla fall.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Yyyesporr
                              • July 2013
                              • 28

                              #29
                              Bytte allt vatten nästan, renade pumpen. Fick lite bättre fart på pumpen. Zebra honan mår bra men hanen. Somnar nog in snart.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13123

                                #30
                                Vad är det som satt igen din pump på några dagar?
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...