Yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pillur
    • June 2013
    • 25

    Yngel?

    Hej! Dum fråga kanske men eftersom jag är helt ny på detta område så måste jag slänga ut en fråga och se om nån kanske har ett svar!
    Jag gjorde veckans vattenbyte o slamsög botten, efter ett tag ser jag massa små larver, tunna som trådar i olika längder simma för glatta livet, kan det vara yngel??? Eller har jag fått nån läskig parasit i akvariet?
    Mitt akvarium på 200 l har nu varit igång i ca 4 veckor och där bor 2 scalare, 10 kardinaltetror och 5 otocinclus . Tänkte köpa lite mer scalare imorgon samt ev nån mer algätare. Tacksam för svar :-)
  • Pillur
    • June 2013
    • 25

    #2
    Förresten mina scalare åt upp alla vad jag kunde se, dom såg förvånade o glada ut över att få levande föda för en gångs skull :-)

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Låter som yngel. Kan tänka mig att scalarerna blev glada. De gillar levande föda i form av yngel eller småfisk.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Låter snarare som maskar.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Skulle gissa på planarier, små maskar som kan bli så många att de märks om man matar för mycket. Ofarliga, och många fiskar gillar att äta dem, men kan alltså vara ett tecken på att man matar för mycket.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Pillur
            • June 2013
            • 25

            #6
            Ok tack då vet jag att jag ska mata ännu mindre, jag tycker inte dom får mycket alls men jag får minska!
            Har nu fyllt på med fisk, blev två scalare och fem siamesiska algätare plus lite mossbollar så nu kanske det blir bättre balans i akvariet!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Låter snarare som maskar.
              Instämmer - helt ofarliga och bra mat för fiskarna
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Pillur
                • June 2013
                • 25

                #8
                Vad bra att det inte är nåt farligt för fiskarna att äta iallafall men det är ju inte bra om dom får för mkt mat. Men när jag matar så tycker jag att dom äter upp precis varenda liten bit och sen simmar dom runt för att leta efter mer...

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Mest är det väl om man börjar se maskarna simma runt, och krypa på glaset, utan att man har rört runt i botten som man kan ana att man matar för mycket, antar jag. Ser man dem vanligtvis inte, så är det nog ingen större fara.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Pillur
                    • June 2013
                    • 25

                    #10
                    Men då så! Jag ser inga maskar idag alls utan dom kom nog fram när jag slamsög botten igår och sen åt fiskarna upp dom som var synliga :-)

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Behöver man slammsuga botten fyra veckor efter uppstart så matar man definitivt för mycket i förhållande till bakteriemängden i filtret! Kan ge betydligt värre saker än planarier...
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin
                        Behöver man slammsuga botten fyra veckor efter uppstart så matar man definitivt för mycket i förhållande till bakteriemängden i filtret! Kan ge betydligt värre saker än planarier...
                        Instämmer
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Pillur
                          • June 2013
                          • 25

                          #13
                          Oj det visste jag inte att jag inte skulle slamsuga redan, men delvattenbyten då? Jag byter ca 40 l i veckan i mitt 200l kar?? Känner mig helt förvirrad!

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pillur
                            Tänkte köpa lite mer scalare imorgon samt ev nån mer algätare. Tacksam för svar :-)
                            Alla här försöker hjälpa dem som är nya. Då får man läsa mellan raderna och varna för sånt som kan skapa problem!

                            Algätare äter alger, men de gör inte rent rutorna åt dig. Det får du göra själv. Otocinclus behöver dessutom döda växtdelar. Du måste alltså mata dem om dom skall överleva. Fryst micrad broccoli, skållad sallad, zuccini - t ex. Jag tror inte du behöver fler algätare om du inte är speciellt intresserad av sådana.

                            Alger kan man bara få bort genom en perfekt balans av annan växtlighet, fiskar, näring, ljus. Trots mer än 40 års erfarenhet av akvarier behärskar jag inte detta, men det fungerar ibland.

                            Scalare är trevliga. 4-8 stycken eller en hane + en hona bör fungera bra i ditt akvarium. Om du väljer den lite större gruppen så är det nog bra med större fiskar sedan. Om man har flera akvarier kan man flytta fiskar när dom inte är sams. Har man bara ett akvarium måste man ha mycket större marginaler - dvs ganska gott om plats.

                            Scalare är en cichlid, och cichlider är territoriella fiskar. Det betyder att de, åtminstone ibland, försvarar ett område mot andra fiskar, speciellt andra fiskar av samma art. Nu hör scalaren till de minst territoriella fiskarna i familjen, men har man tre scalare, och två bildar ett par och börjar förbereda för lek, så kan den tredje bli ganska terroriserad. Har man 6 scalare och ett par leker, tar de resterande fyra inte alls lika stor skada. I akvarium lägger Scalare normalt sin rom på ett stort blad, gärna en svärdplanta. Om man då planterar en (ganska stor) svärdplanta i ena änden av akvariet, placerar en större rot eller en hög stenar någonstans på mitten som en slags avdelare och sedan har finbladigare växter på andra sidan, så har man gjort det enklare både för sig själv och för fiskarna.
                            Senast redigerad av Erik Åhlander; 16 July 2013, 11:21.

                            Kommentar

                            • Pillur
                              • June 2013
                              • 25

                              #15
                              Åh tack, då borde det funka med 4 scalare i mitt akvarium?! Är lite rädd att det blir litet, det är dock ganska högt ca 55- 60 cm (beroende på hur mkt bottensubstrakt det är.) jag köpte förutom två scalare till, även fem siamesiska algätare och nu känner jag mig nöjd med invånare (24 st totalt)
                              nu får dom fasta ett par dagar o sen börjar jag ge dom pyttelite mat! Har jag förstått det rätt då, att så fort ny fisk flyttar in så ska man inte ge mat på ett par dar??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...