Kampfisk + räkor...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cissi86
    • August 2012
    • 16

    Kampfisk + räkor...?

    Hej!
    Har ett 6-kantigt akvarium på 38 liter som jag tänkt starta upp. Går det att ha en kampfisk i det tillsammans med några räkor? Eller äter kampfisken upp dem? Är också en fördel om räkorna inte förökar sig allt för mycket då jag inte har plats för alla bebisar. Hur undviker jag det?
    Mycket tacksam för svar.
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av cissi86
    Hej!
    Har ett 6-kantigt akvarium på 38 liter som jag tänkt starta upp. Går det att ha en kampfisk i det tillsammans med några räkor? Eller äter kampfisken upp dem? Är också en fördel om räkorna inte förökar sig allt för mycket då jag inte har plats för alla bebisar. Hur undviker jag det?
    Mycket tacksam för svar.
    This is my new nano tank, one Betta, five Red Cherry Shrimp, moss balls rocks and live plants.Betta's are supposed to be ok with shrimp but we have had to mo...


    Tobbe

    Kommentar

    • Sofios
      • June 2013
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av cissi86
      Hej!
      Har ett 6-kantigt akvarium på 38 liter som jag tänkt starta upp. Går det att ha en kampfisk i det tillsammans med några räkor? Eller äter kampfisken upp dem? Är också en fördel om räkorna inte förökar sig allt för mycket då jag inte har plats för alla bebisar. Hur undviker jag det?
      Mycket tacksam för svar.

      Det kan nog vara lönt att vara försiktig.

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        Det skall nog gå bra bara du göder kampfisken på rätt sätt

        Kommentar

        • cissi86
          • August 2012
          • 16

          #5
          Ok. Finns det något mer alternativ än räkor som kan bo i karet ihop med kampfisk? Eller är det lika illa hur jag än gör? Isf får han bo där ensam.

          Kommentar

          • deltaco_56
            • February 2013
            • 205

            #6
            Någon snäcklekare eller några guppys? :P

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Låt han bo där själv. Till min Hona så har jag kopparbarber. Funkar bra, vet docj inte hur de går ihop med hanarnas långa denor.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                jag tror fortfarande att du skulle kunna ha en kamphane tillsammans med räkor om du bara ger kamphanen mat ingen mätt fisk borde gå till anfall men en hungrig kampfisk kan äta vad som helst som rör sig! den enda kampfisk jag såg vara fientlig mot ryggradlösa djur var min kamphane och han hade jag lite problem med att få att äta och då tittade han lite på snäckorna men självklart om inte en kampfisk får någon mat så kan dom gå till anfall
                Senast redigerad av viktorbj; 13 July 2013, 08:43.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Kampfisk + räkor...?

                  Jag har provat och det funkade tills den hanen provsmakade sin första räka. Sen blev det sop-rent.

                  Så nej, att blanda räkor och kampfisk är inte en jättebra idé (om du inte bara vill ha en glad kampfisk)
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Jojje_
                    • January 2013
                    • 335

                    #10
                    Jag har inte haft några problem vare sig i mitt 30l nanokar där det bor en kampis tillsammans med 5st microrasboror och 6st räkor, eller i mitt
                    60 liters där det simmar rätt så blandat med fisk, inkl en kamphane, och kanske 10st räkor i blandade former och storlekar.
                    Tror det mer handlar om fisk och fisk, än om man matar dom bra.

                    Vissa har tur, andra inte.
                    Fluval Edge 46L
                    Projekt - Ciklidhörna

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Amanoräkor och kampisk bör funka, annars är det nog dömt att misslyckas...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...