Första akvariet på länge (Invånarfrågor)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Texhnology
    • July 2013
    • 2

    Första akvariet på länge (Invånarfrågor)

    Hej hopp alla!

    Så nu när det äntligen fanns pengar och plats så var det dags att införskaffa det efterlängtade Akvariet!

    Och då det var ca 8 år sedan jag hade ett sist så tänkte jag att det är bäst att kolla av så att man inte gör alla missar man kan när det gäller invånarna...

    Karet i fråga är ett Trivon 190Liter, och det har varit i gång ca 1 vecka och jag valde att köra "fishless cykling", så medans jag väntar på att cykeln skall vara sluten (ca 2 veckor till gissar jag) bestämde jag mig för att forska lite ang invånarna.

    Innehåll just nu är:
    Rådasand (finkornig)
    Relativt mycket växter (finns dock plats för dem att breda ut sig på)
    2x Snåriga rötter med mycket gömställen
    Stenar.

    Nu är frågan vilka invånare som karet kan hålla, och jag känner att lite vägledning kan vara på sin plats.

    Hittills har jag funderat på följande, då de verkar passa ang pH och temp, och de även tycks vara relativt fredliga.

    2 st L144 Ancistrus (guld/gul ancistrus)
    10 Tiger barber
    2-3 Khuli ålar (lite fundersam på dessa)
    8 Leopard Corys
    3 Cherry Shrimp

    Tror ni att ovanstående går att hålla i 190 liter, så att det trivs och må bra?
    Eller bör jag minska antalet, eller byta ut någon av ovanstående arter,
    eller får det rent ut sagt plats med några ytterligare fiskar?

    Tacksam för all hjälp som kan fås
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Alla fiskar just nu skulle nog fungera perfekt dock om du sen vill komplettera med någon mer färgrann art bör du helst inte köpa tigerbarberna.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Hej och välkommen till Zoopet!

      Varför ska du vänta i tre veckor innan du släpper ner dina första fiskar?
      Har aldrig hört talas om "fishless cykling", låter i mina öron som något myskopysko.

      I vilket fall som så kommer du ändå inte att kunna slänga i allt på samma gång, man ska alltid börja med några få fiskar och sedan utöka.

      MVH//Patrik
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Fishless cykling funkar säkert kanonbra. Man matar så pass mycket som man hade planerat att göra med dom fiskarna man ska skaffa vilket gör att man kommer få Nitritspik deluxe. Men eftersom det inte finns några fiskar som kan ta skada så är det bara att mata på och till slut så har bakteriefloran stabiliserats för den fodermängden, då är det bara att släppa i fiskarna och fortsätta på samma vis med ett inkört akvarium.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Välkommen hit!

          Heter ditt akvarium Trivon? Det är inte Trigon?

          Det enda jag tänker om fisklistan är väl att det är alldeles för få räkor. Räkorna lever i stora kolonier och där skulle jag väl snarare ha minst 30 st. Så köper du 3 kommer du aldrig att se dem

          Viktors koppling till att färgranna fiskar och Tigerbarber är helt okänd för mig. Tycker Tigerbarber är riktigt charmiga men har lite ligist light i sig.
          De kan gå på vissa fiskar ofta med längre fenor, spröt och kan nafsa i dem. Har för mig att jag mina tidigare Tigerbarber nafsade i malarnas tömmar så de såldes vidare. Men du verkar ju söka mest bottenlevande fisk. Så det är kanske inget problem. Finns ju flera här på forumet som har de intressantaste innevånarna på botten och i grottor. Själv vill jag nog ha mer fisk en bit upp i akvariet.
          Men vill du ha ett stim så tycker jag gott att du kan ha 15 om du nu ändå inte kommer att ha nåt annat som lever i mittzonen.
          Vill du ha kul fiskar i mitten kanske jag hellre skulle ha en stor grupp Nannostomus Beckfordi, Pirangatetra.
          Den ser ut så här:
          Klicka på bilden för större version

Namn: N Beckfordi 1.jpg
Visningar: 4
Storlek: 126,0 KB
ID: 2148438

          Du vill ha mycket växter, men är det ett Trigon du köpt så tänk på att det är relativt svagt ljus i det akvariet. Så välj då bara växter som klarar sig med lägre ljusnivåer så går det utmärkt med mycket växter.
          Typ växter som Cryptocoryne, Vallisneria, Anubias, Javaormbunke, Windelöw.

          Som Kristian så tror jag inte direkt på fishless cycling. Varför behöva vänta så länge på fisk och ha i mat till ingen nytta för fisken för att få samma effekt? Tror det tyvärr kan bli så att din incycling ändå inte tar fart förrän du tillsatt fisken Men du får berätta hur det går.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Hej och välkommen!
            Visst är tigerbarber lite bråkiga, men när jag körde Asientema i mitt tvåhundraliters gick de med ögonfläckskulfisk, zebrafisk och kuhlii.
            Konstigt nog funkade det hur bra som helst!

            Undrar dock om de inte kommer slåss lite med leopardcorysarna om du tänker ha det...

            Kommentar

            • Rebah
              • January 2012
              • 410

              #7
              Fishless cycling är ändå rätt vanligt, fast kanske inte i sverige. En del tycker det är fel att använda fisk att starta upp karet med, att man "offrar" fisken eller utsätter dem för onödiga risker. Har inte testat fishless cycling själv, alltid kört "använt" akvarievatten+filtergojs och ibland även bakteriekultur på flaska, så skulle vara intressant att höra hur det går

              Ang fiskvalet, är lite tveksam till om tigerbarberna låter körsbärsräkorna vara. Inte testat kombinationen själv dock men tycker de brukar smaka på det mesta Det med färgglada fiskar och tigerbarber känner jag inte heller igen, men däremot att de är fenbitare som Bluewing säger. Finns tex purpurhuvudsbarb som är något fredligare och har liknande krav på vattnet annars, finns ju flera andra vackra barber med men många vill ha något svalare vatten (tex odessabarb, riktigt fin). Skulle gärna haft ett gäng själv, men vill inte vara svalare än 25C i mina kar. Intressanta och pigga fiskar är de i alla fall
              "The trees move... do you not see it?"

              Kommentar

              • Texhnology
                • July 2013
                • 2

                #8
                Oj,

                tack för alla svar!

                Och ja det stämmer att jag har ett Trigon 190, och inte ett Trivon, slant nog lite på tangenterna där.. :P

                När det gäller belysning så har jag hört att den skall vara lite för klen, jag har dock redan börjat forska i hur man kan lägga till lite extra ^^

                När det gäller Fishless Cycling så handlar det om att man tillför ammoniak på ett eller annat sätt (Tex, Flingmat, döda skaldjur, eller rent), och det fungerar faktiskt förvånandevärt bra. Ammoniak halterna har redan börjar sjunka för mig, och övergår nu till nitrit, så nu är det bara att invänta nästa steg som omvandlar det till nitrat.

                Anledningen till att jag valde att köra på fishless cycle var att jag ändå inte hade helt klart för mig vilka fiskar/växter jag ville ha.
                Så jag tänkte, varför inte dra i gång kretsloppet medans jag forskar i fisk?

                Och så till fiskfrågan.

                Av allt att döma så känns det som att Tigrarna kanske är lite för hårdhänt för de andra invånarna som jag tänkt mig.
                Hade läst mig till att den var fredlig och att det borde gå bra om man skippar fisk med stora fenor, men de verkar vara lite "ligistigare" än jag trodde.

                Vore det kanske bättre att byta ut dem mot ett eller 2 stim med tetror, alternativt någon snällare barb?

                Funderar även på om jag kanske skall skippa Khuli och utöka fisken i mitten/övre delen av akvariet i stället, och byter jag ut tigrarna så kanske det finns möjlighet att ha en eller två större fiskar i framtiden.

                Skulle tex 1-2 guramis fungera?

                //Linus

                Kommentar

                • Nailroth
                  • July 2012
                  • 108

                  #9
                  Tiger barber är riktigt fredliga men man bör ha minst 15 helst många mer då blir en av dom hackkyckling istället för andra fiskar. hade själv 20 stycken och en av dom hade knappt några fenor för dom andra bet på den istället för mina gurami och scalarer.
                  Det är faktiskt en riktigt trevlig och mina var till ok me keliga kan även nu stoppa ner handen och plocka upp dom ur vattnet inget behov av någon håv.
                  (Gav dom till min granne så har tillgång till dom när jag vill ) Kan varmt rekomendera tigerbarb riktigt rolligt att se nästan alla leka medans dom andra 2-4 käkar äggen.
                  Gurami bör funka min marmor gurami hane slog ihjäll sin lilla tjej men vad jag har läst ska det vara mycket osanolikt att det händer jag hade bara oturen.

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #10
                    Fembandsbarben är väldigt trevlig,titta och läs om den.

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nailroth
                      Gurami bör funka min marmor gurami hane slog ihjäll sin lilla tjej men vad jag har läst ska det vara mycket osanolikt att det händer jag hade bara oturen.
                      Det är inte alls osannolikt. Det beror främst på hur stort akvarium du har, men även hur mycket växter du har.
                      Helst så ska marmor gurami vara antingen ensamma eller i en grupp på minst 5-6 stycken men helst fler, då de är proffs på att mobba sönder varandra om de är för få.
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • Charliena
                        • September 2011
                        • 300

                        #12
                        Min marmorgurami jagad ihjäl sin hona så det är inte alls ovanligt....

                        Kommentar

                        Arbetssätt...