Har startat ett nytt akvarium men fiskarna bara dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #16
    Du måste skriva ner alla värden jag menar inte att du ska testa dem igen det skulle kunna vara dåligt ph. värde eller lågt kh värde= dålig buffer kapacitet. nej jag tänkte lite fel med om det skulle vara nitrit förgiftning såklart nitrit kan ju inte komma än. nånting är fel men det är lite svårt att diagnosera när du inte har skrivit så mycket om ditt akvarium. kan du skriva lite mer som jag frågade från början vilket ph värde du har vilket kh värde du har vilken temperatur du har var fiskarna importerade direkt när du köpte dem? en seriös akvariehandlare säljer aldrig någon fisk som är stressad eller sjuk. håller med åheim tror inte att det har något med växterna att göra utan mer att fiskarna var sjuk eller mycket stressade när du köpte dem.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      ... Hur som så tror jag inte alls på att det skulle vara växtrelaterat.
      Det tror inte jag heller. Visst växterna är ofta besprutade men det är med ett svagt medel som dock kan påverka räkor men definitivt inte fiskar.

      Det är med all säkerhet någon form av förgiftning och det mest uppenbara är ju då sanden men det är det ju ändå tydligen inte eftersom affären använder samma typ av sand.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #18
        Då återstår väl bara att tömma karet och rengöra det och hela filtret. Sedan starta upp karet helt naket med endast filtrer och stoppa i fiskar, sen blir det väl att tillsätta inredning efter inredning tills det står klart vad av det som ev. förgiftar...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Vaniljmousse
          • July 2013
          • 5

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          ... Hur som så tror jag inte alls på att det skulle vara växtrelaterat.


          Hur vet du det?
          För min kompis köpte samma växter som mig och alla hennes fiskar dog.
          Hon köpte inga fiskar och har haft sina fiska i ett år men stoppa i en växt och alla dör.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Vaniljmousse
            Hur vet du det?
            För min kompis köpte samma växter som mig och alla hennes fiskar dog.
            Hon köpte inga fiskar och har haft sina fiska i ett år men stoppa i en växt och alla dör.
            Veta kan ingen göra utan att ha skickat de döda fiskarna till SVA för analys och inte ens då kan man få fram ett säkert resultat.
            Men det är ytterst osannolikt att växterna skulle leda till en sp snabb förgiftning så att fiskarna skulle dö - det är nog i så fall en betydligt större chans att slumpen gjorde att fiskarna dog på 2 olika ställen dagen efter att växterna planterats dit.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #21
              Ursprungligen postat av Vaniljmousse
              Hur vet du det?
              För min kompis köpte samma växter som mig och alla hennes fiskar dog.
              Hon köpte inga fiskar och har haft sina fiska i ett år men stoppa i en växt och alla dör.
              Jag sa inte att jag vet men jag kan säga så mycket att växter som säljs i akvariebutiker absolut inte är giftiga för fisk. Jag tror inte vi kan komma nånstans med det här utan du får försöka klura på det. Hade jag den inredningen som du har (svart sand och konstgjorda dekorationer) och fick dessa problem så skulle jag ta bort dem och använda vanlig sand, riktiga stenar, akvarierötter och växter och hoppas på att det går vägen.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #22
                När jag läser igenom alla svar som getts i tråden så märks det lite att svaren nått vägs ände på något sätt och upplever det som att flera som engagerar sig och precis som du, vaniljmousse inte vet varför det gått som det gått får börja försvara sina gissningar.
                Det kanske inte går att få det mer utrett än så här? Svaret du söker är kanske en mix av flera av svaren?
                Min erfarenhet är att man som helt ny helt oavsiktligt ibland gör flera små fel som tillsammans skapar en akut situation.
                Detta att fiskarna bara dör på löpande band är ju väldigt ovanligt bland erfarna akvarister. Har på 40 år aldrig varit med om det. Att enstaka fiskar kan dö, det är däremot vanligt.
                Dör flera i följd så skulle jag också misstänka förgiftning. Skulle förgiftningsorsaken komma från växten som är din teori, då skulle ju fiskarna vara döda i butiken också. Det händer t.ex. regelbundet att folk inte sköljer igenom filtermaterialet i det filter man köpt och att restprodukter från filtermaterial kommer ut i vattnet och kan få fisken att må dåligt.
                Apropå din slutkläm om vännen som fått som fått död fisk efter växtinköp så kan jag säga att det är känsligt att gräva i botten i ett akvarium. Om det skulle visa sig att det är osunda processer i botten typ förruttnelse så räcker det med att gräva lite för att det ska påverka vattnet negativt, och är då inte vattnet optimalt innan så är det så lite som behövs för att balansen ska tippa över.

                Det märks att du är frustrerad och arg över det som hänt. Säkert för att du bryr dig om din fisk och det är jobbigt att se varelser man bryr sig om dö. Så det är fullt naturligt. Men jag tror du fått de råd som finns att få och så här på distans kan man ju inte göra mer än att gissa. Tycker att jag märker att folk i forumet bryr sig och vill förklara så gott det går. Känns det som att det inte räcker för dig, så kanske det kan få vara så? Eller vad tror du själv?
                Senast redigerad av Bluewing; 07 July 2013, 06:59.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #23
                  Som du ser är det många kunniga som engagerar sig för att lösa dina problem. Dessutom börjar, åtminstone jag, bli nyfiken på orsaken. Det mest sannolika är alltså någon form av förgiftning. Det farliga ämnet, oavsett vad det är, måste ju komma någonstans ifrån. Därför behöver vi veta mera om ditt akvarium:
                  Har akvariet använts till fiskar tidigare? Är det ett limmat akvarium, bestående av glas och lim bara, eller finns någon metall som kommer i kontakt med vattnet? Vilken färg har limmet? Vissa lim innehåller gifter. Du har rengjort det berättade du. Rengöringsmedel? Har du sköljt noga? All form av tvål och kemikalier bör man helst undvika i akvariet. Växter brukar inte vara något problem, men försök gärna berätta något om slag av växt. Fanns växterna i ett akvarium med fiskar i, i butiken? Vi skulle också vilja vete mer om det andra akvariet där det dog fiskar. Vi börjar så. Leder inte detta till något så kommer det fler frågor.

                  Kommentar

                  • viktorbj
                    • April 2013
                    • 405

                    #24
                    Som erik åhlander skriver måste du skriva mer om ditt akvarium om vi ska kunna diagnosera problemet. om du inte vet vad det är mer det är du ska berätta om så finns det en mall här på zoopet som är i kategorin sjukdomar du skulle kunna svara på alla dom frågorna så blir det myckt lättare att hjälpa dig jag skulle nog tro att det här är förgiftnings relaterat eller stress relaterat. jag tror knappast att det kan vara dåliga gener såklart det finns många sönder avlade slöjstjärtar men det betyder inte att fiskarna dör efter två dagar man har köpt dem hursomhelst tycker inte jag du ska köpa slöjstjärtar igen utan istället köpa någon mer nybörjar fisk
                    Senast redigerad av viktorbj; 07 July 2013, 10:00.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...