Har startat ett nytt akvarium men fiskarna bara dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vaniljmousse
    • July 2013
    • 5

    Har startat ett nytt akvarium men fiskarna bara dör!

    Jag vet ej vart jag skall börja!
    Jag har ett halv stort akvarium och har gjort allt ifrån grunden köpt sand/grus och tvättat rent det och fixat inredning och hällt i vatten och låtit det stå ett bra tag innan jag åkte och köpte fiska!
    Jag köpte 2st Slöjstjärtar och gjorde efter hänvisningarna med hur jag skulle göra för att få över dem till akvariet, redan då märkte jag att inte något stämde dem var ganska lugna och jag tänkte inte mer på det utan det kanske hade med transporten att göra. men dagen efter så var dem döda.
    Då var det bara att börja om igen och jag åkte köpte nya fiskar och fixade ordning allt igen ifrån grunden.

    Dessa fiska dog oxå vad gör jag för fel?
    jag vet att slöjstjärtar är så sönder avlade att dem kan vara svåra men jag har pump jag har bra flora i och allt men ändå dör dem vet ej vad jag skall göra nu.


    Tips gärna
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Hur stort är ett halvstort akvarium?

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      Det kan finnas så många anledningar. hur stort är akvariet? hur är nitrit värdet? hur är temperaturen? använde du vattenberednings medel? hur många inrednings detaljer hade du (inklusive växter)?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        varför lät du karet stå utan fisk i flera dagar? finns ingen anledning att vänta.

        som sagt.
        hur stort är karet?
        vad har du för temp?
        vad har du för filter?
        vad för inredning? växter etc?
        hur la du i fiskarna? koppade du in dom? dvs lät påsen ligga i karet o hällde i lite vatten då o då för att vänja fiskarna?

        hur vet du att du har bra flora? om du menar bakterieflora så har du inte det alls. den är obefintlig i ett nystartat kar. den kommer inte igång förrens det finns fiskar som kan skita ner lite.

        Kommentar

        • Vaniljmousse
          • July 2013
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av david87
          Hur stort är ett halvstort akvarium?

          Jag har ett akvarium på 70 liter just nu men hoppas byta upp mig snart

          Kommentar

          • Vaniljmousse
            • July 2013
            • 5

            #6
            Jag fick rådet att vänta ifrån zoo, vet ej varför
            Vi har testat vattnet och det är bra enligt testerna.

            Jag lät påsen ligga i akvariet ett tag och den öpnnade jag den och öste ner lite och sen lät det ligga och gjorde så några gånger innan dem fick simma ner i sitt akvarium.

            Inredning har jag två växter och sen en döskalle och ett torn och svart sand.
            Jag har haft i medel innan som skall göra vattnet startklart. och vi har vatten testat vattnet och det visade ok.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              70 liter är på tok för litet för slöjstjärtar.

              ja medlet är bara en start. men då måste man ha fiskar i med. annars dör bakterierna ( de som var i medlet)

              men det är nog inte nitrit som är boven här. för tidigt.

              vad var tempen på?

              det där med att vänta med att stoppa i fisk är en seglivad myt. finns ingen som helst anledning att vänta. det händer ingenting med karet under den tiden det står utan fisk.

              mitt tips.

              läs den här tråden. mycket viktig o bra info för nya akvarister

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Det jag spontant får upp i skallen är att dina fiskar var för smala (undernärda) för att klara en flytt och den stress det medför.

                Om du bor i Stockholm så kan jag rekommendera ett par riktigt bra affärer med ärlig personal och livskraftiga fiskar.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  70 liter till slöjstjärtar är som hannesc skriver extremt för litet och slöjtjärtar både minst få tre dubbla storleken du måste skriva exakta värdena i vilka värden du testade

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vaniljmousse
                    Jag fick rådet att vänta ifrån zoo, vet ej varför
                    Vi har testat vattnet och det är bra enligt testerna.

                    Jag lät påsen ligga i akvariet ett tag och den öpnnade jag den och öste ner lite och sen lät det ligga och gjorde så några gånger innan dem fick simma ner i sitt akvarium.

                    Inredning har jag två växter och sen en döskalle och ett torn och svart sand.
                    Jag har haft i medel innan som skall göra vattnet startklart. och vi har vatten testat vattnet och det visade ok.
                    Det skadar inte på nåt sätt att vänta ett tag innan man har i fisk, men man räknar den biologiska starten då fiskarna kommit i och börjar förorena vattnet! I ditt läge skulle jag misstänka nån olämplig inredning som släpper nåt skadligt. Att karet är för litet för dessa fiskar orsakar inte ditt problem i nuläget. Den svarta sanden är jag sketisk till eftersom det troligen är ett aluminiumsilikat och det kan ge problem... tycker du ska byta ut den mot vanlig akvariesand.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      viktorbj, man kan inte få nitrit i ett akvarium utan fisk.....
                      Men som sagt, var har du köpt sanden, tornet och dödskallen?
                      Om det inte är akvariedekorationer så kan det vara så att de släpper ifrån sig något giftigt.
                      För smala fiskar som inte klarar flytt tror jag inte ett dugg på, då hade de sett så anskrämliga ut i affären att du inte köpt dem.
                      Däremot är det inte bra att låta inkoppningen ta för lång tid, max 45 minuter, då det annars kan bildas ammoniak i påsen, om man har otur.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Jag tycker också det låter som någon form av förgiftning. Nån färg, nån metall eller ammoniak.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Jag tror också mest på förgiftning av något slag - det är liksom nästan det enda som återsår.
                          Visst behöver slöjstjärtar större akvarium - men dom dör inte för att det är så litet.
                          Visst kan det bli nitrit - men knappast inte i ett akvarium utan fiskar.
                          Visst kan det vara dålig kvalite på fisken - men inte dör alla direkt för det (då hade det varit massdöd i affären också)
                          Visst kan fiskar bli sjuka - men sjukdomar är en utdragen process så alla dör inte "samtidigt"
                          Visst är slöjstjärtar hårt odlade - men det är klart överdrivet att vanliga slöjstjärtar skulle vara väldigt ömtåliga. Snarare tvärtom.
                          osv osv
                          Det enda som återstår och som stämmer med förloppet är en fögiftning men frågan är ju vad det är som orsakat förgiftningen - kanske sanden som någon varit inne på!!!
                          Kanske dekorationerna men det är inte så vanligt.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Vaniljmousse
                            • July 2013
                            • 5

                            #14
                            Hej alla!
                            I går åkte jag ner till zoo ännu en gång och vatten testa mitt vatten och nada hitta dem,
                            Min kompis köpte samtidigt som mig växter på samma zoo och alla hennes fiskar har dött (hon köpte inga fiskar den dagen som jag gjorde) så då misstänker dem växterna för det är ju de vi köpte samtidigt,

                            var i kontakt med zoo där vi köpte växterna och hon var så otrevlig och skällde ut mig och kallade zoot där jag bor som idioter att sånt kan man inte säga och hon la på luren,

                            den svarta sanden har jag tvättat och dem på zoo använder samma som jag


                            Jag vet att mina fiskar har för litet just nu var det bara dom och jag har tänkt ha större akvarium men eftersom jag är ny så vill jag inte börja med 300l för sen göra om allt vill bli varm i kläderna

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Ursprungligen postat av Vaniljmousse

                              var i kontakt med zoo där vi köpte växterna och hon var så otrevlig och skällde ut mig och kallade zoot där jag bor som idioter att sånt kan man inte säga och hon la på luren,
                              ... Hur som så tror jag inte alls på att det skulle vara växtrelaterat.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...