starta nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • cassandrrra
    svarade
    Jag har ett 6 kantigt 60 liters kar

    Jag vill ha lättskötta nybörjar fiskar, vill inte ha en massa yngel som blir svåra att bli av med, färger spelar ingen större roll, var de rör sig någonstans spelar ingen större roll

    Lämna en kommentar:


  • Rebah
    svarade
    Måtten som anges är minsta rekommenderade längd och liter, så bättre att tänka lite större där om du vill ha flera olika sorters fiskar, och just svärdbärare kan bli rätt stora.
    Och lägger till en fråga till, vad har du för mått på karet? Har du tex ett högt och smalt kar får man ta hänsyn till det med för att se vilka fiskar som skulle passa.

    Lämna en kommentar:


  • tazzrat
    svarade
    Det är ju svårt för andra att säga vilken typ av fisk du skall satsa på; det beror ju på vad du vill ha för typer av fisk. Vill du t ex ha stimmande fisk, parlevande fisk etc? Vill du ha färggranna fiskar, storfenade fiskar eller främst fiskar med lite intressant beteenden? Vill du ha fiskar som du kan få att föröka sig? Fiskar som rör sig upptill i akvariet, nere på botten, i mitten eller lite varstans? Vill du ha fiskar som kräver minimal skötsel eller som kanske behöver lite extra omsorg? Det finns massor med fler frågeställningar, så vad är du ute efter? §:o)

    Lämna en kommentar:


  • cassandrrra
    svarade
    Där står att svärdbärare går bra i 50 & 60 liter... Eftersomman ska söka på fiskar och deras namn så är det inte så lätt för mig som inte vet vad i stort sätt någon heter! Så vore jätte tacksam om någon hade kunnat ge mig ett tydligt svar på villa firrar jag borde satsa på!

    Lämna en kommentar:


  • cassandrrra
    svarade
    När jag har läst om svärdbärare på denna sidan tyckte jag där stod att de gick bra med svärdbärare i ett 60 liters :s men vad finns där för fiskar som INTE ynglar hela tiden, passar i mitt 60 liters och som är bra för nybörjare?? Har letat nu i snart en månad men har inte hittat något!
    Jag vill ha fiskar, inte räkor och dylikt.

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Om du ej vill ha yngel är det bättre att att låta bli levandefödare. Att bara ha hannar blir lite snedvridet kan jag tycka. Bättre då att satsa på andra fiskar.

    Svärdbärare kan du inte ha i ditt lilla 60-liters. Läs på i listan du fick av Åheim så ser du vad som fungerar i ditt kar.

    Mal behöver du inte ha någon. Svårt att hitta en som passar till 60 liter. Ancistrus kan du ha i ental. Pansarmal trivs bäst i grupp. Om du tänker att den hjälper till att hålla rent i karet så fungerar det inte så. Ancistrus äter alger, som du inte har från starten. Pansarmal äter vanlig fiskmat som flingor och granulat, mm.

    Lämna en kommentar:


  • cassandrrra
    svarade
    Kan man bara ha hanar då? tycker de är finare än honorna om man tänker på svärdbärare

    Lämna en kommentar:


  • henrikl
    svarade
    Ursprungligen postat av cassandrrra
    Neontetror, guppys och svärdbärare, är det en bra början? :-) och kan man köpa fler hanar än honor av svärdbärarna och guppys för att minska antalet yngel? :-p och vad rekommenderar ni för mal?
    Vill du undvika yngel på guppi ska du undvika honor.
    Du bör ha fler honor än hanar på svärdbärare och guppi för att honan inte ska bli jagad för mycket, samt minska rivalitet mellan hanar.

    Lämna en kommentar:


  • cassandrrra
    svarade
    Neontetror, guppys och svärdbärare, är det en bra början? :-) och kan man köpa fler hanar än honor av svärdbärarna och guppys för att minska antalet yngel? :-p och vad rekommenderar ni för mal?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av cassandrrra
    Jag har köpt/beställt ett startpaket-akvarium, 6 kantigt 60 l, men är lite osäker på vad jag ska fylla detta akvarium med för bästa resultat, dvs vad för växter, inredning och lättskötta nybörjar fiskar osv. Någon som kan hjälpa mig med dessa frågor? Vågar inte helt och fullt lyssna på de i djurbutikerna!
    Här har du en lista från zoopets artbeskrivningar som matchar din akvariestorlek. Eftersom du inte är guldis så får du googla namnen för en beskrivning http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_av...bmit1=S%F6k%21

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Ursprungligen postat av cassandrrra
    Slöjstjärtarna, är det en fisk som hade funkat bra i ett 60l akvarium? Och vilka fiskar rekommenderar ni tillsammans med den
    Nej, nej nej... absolut inge slöjisar i 60-literskar. De kräver bra mycket mer utrymme för att må bra. Läs på om de fiskar du vill ha. Undvik guppies, platys m fl levandefödare om du ej vill ha en mängd yngel att ta hand om. Levandefödare föder alltså en mängd yngel, fiskbebisar alltså färdiga småfiskar.

    Jag rekommenderar dig.. läs.. läs.. läs.. så kommer du rätt så småningom...

    Lämna en kommentar:


  • david87
    svarade
    Precis om en det. Bara att skrubba av de. Dock så lossnar saker lättare om man skållar först

    Lämna en kommentar:


  • henrikl
    svarade
    Ursprungligen postat av cassandrrra
    Jag har idag varit ute och plockat lite sten som jag tänkte dekorera mitt blivande akvarium med. Räcker det med endast kokning eller ska det något annat till för att få de rena så fiskarna mår bra?
    Enligt mig räcker det med kokning....

    Lämna en kommentar:


  • cassandrrra
    svarade
    Jag har idag varit ute och plockat lite sten som jag tänkte dekorera mitt blivande akvarium med. Räcker det med endast kokning eller ska det något annat till för att få de rena så fiskarna mår bra?

    Lämna en kommentar:


  • elajsa
    svarade
    Slöjstjärtar är jag otroligt dålig på, men läs på zoopets artbeskrivning av dem. Står där att den gärna ska ha 120l, att den äter finbladiga växter men annars är en fredlig fisk.
    Själv har jag svårt för framavlade fiskar, och har därför valt att avstå från denna vackra fisk.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...