starta nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • cassandrrra
    svarade
    Jag har haft mitt akvarium igång nu i strax över en vecka och har fyra guppys i det, såg idag tre små yngel som simmade omkring bland stenarna allt går bra hitintills, förutom att jag tycker vattnet har en grön nyans. Vad beror detta på och vad kan jag göra för att åtgärda detta? (om det behöver åtgärdas)

    Tack på förhand!

    Lämna en kommentar:


  • cassandrrra
    svarade
    Det blev tydligare hehe tack så mkt!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    starta nytt akvarium

    Även om du inte är så där riktigt bra på engelska så kan du se i den länken att att ju rödare den rutan är desto giftigare är det för fisken. Den första rutan beskriver ammonium som blir av t.ex. urin som av olika processer i akvariet omvandlas till nitrit som du ser i ruta 2. Efter nästan 30 dagar har olika bakterier i akvariet uppstått som omvandlar nitrit till nitrat. Första och andra rutan är giftigast för fisken. Den tredje rutan tål fisken till viss del och den tredje rutan (nitrat) är det som växterna lättast använder som näring. Dag 1 i vänstra skalan är den första dagen du tillsatt fisk i akvariet.
    Så det tar 30 dagar för ett akvarium att få bakterier som klarar att skapa en bättre balans för fiskarna.
    Så här fungerar det om du inte matar för mycket eller har för mycket fisk. Om du matar eller har för mycket fisk så blir ruta ett och två ännu mer giftiga och då får du sjuka eller döda fiskar.
    Blev det tydligare så?

    Lämna en kommentar:


  • cassandrrra
    svarade
    Har varit inne på den länken tidigare men min engelska är inte på topp så har lite svårt att förstå vad där står hehe

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    starta nytt akvarium

    Du kan läsa mer härhttp://www.bestfish.com/newtank3.html om var du befinner dig i din incycling av akvariet.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Det kan nog vara lämpligt med fler honor ja.
    Det tar nog ett par veckor innan nitriten når höga nivåer.
    Om du bor i Skåne vet jag inte var du får tag på hornsärv.

    Lämna en kommentar:


  • cassandrrra
    svarade
    Tänker jag rätt när jag tänker mig ha fler guppy honor än hanar? Blir mycket jagande om jag har fler hanar än honor gissar jag. Och då blir det kanske mindre yngel också? 2 hanar och 6-7 honor, är det rimligt?

    Har idag varit och köpt tre honor och en hane, så får nu hoppas att allt blir bra och går som det ska med mina små firrar!

    När är det som det blir störst risk för nitrit? Och hur aktar jag mig för det (om där är mer att tänka på än de som står i artiklarna). Var köper jag de som jag mäter om där börjar bli nitrit, och vad heter de?
    Senast redigerad av cassandrrra; 05 July 2013, 16:23.

    Lämna en kommentar:


  • cassandrrra
    svarade
    jag bor nere i Skåne

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av cassandrrra
    Tack för tipset, ska kolla upp de med PMDD
    Njäe, inte riktigt så mitt gräs ser ut, den är väldigt låg med korta grässtrån.

    Kan vara nålgräs, eller sånt där brasilianskt vad det nu heter...
    Jag har köpt min hornsärv i butik, var bor du?

    Lämna en kommentar:


  • cassandrrra
    svarade
    Tack för tipset, ska kolla upp de med PMDD
    Njäe, inte riktigt så mitt gräs ser ut, den är väldigt låg med korta grässtrån.

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Hornsärv är en bra snabbväxande nybörjarväxt. Dock tror jag den är kan vara svår att hitta i butik. Jag köpte min privat Man behöver inte sätta ner den i gruset. Den trivs nog bäst som flytväxt. Den har jag som sallad till min slöjis. Han älskar att knapra på den.

    Den växt som ser ut som gräs kan vara en variant av Vallisneria.. om det är långa strån på den. Den växer också som ogräs när den väl rotat sig och börjat växa ordentligt.

    När du nu har kommit så här långt kan jag tipsa om PMDD. En billig och bra växtgödning som du kan skicka efter här. Kostar bar 75 kr och räcker läääänge. Nu är det semesterstängt såg jag. Men ingen panik med växtgödning än iaf.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Hornsärv? Hehe, det växer som ogräs, rensade ur 99% av nystanet i mitt 240-literskar, det fyllde 2/3 av karet, och ändå hade jag redan rensat en gång, inte så långt tidigare.
    Jaja, tänk inte på det nu!

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Hornsärv är bra, försök att hitta det!
    Mina anubias verkar må bra och de är planterade i bottensubstratet, men jag har bara grävt ner dem såpass att de inte flyter upp, rotfästena är ovanför sanden.
    Hornsärv? Hehe, det växer som ogräs, rensade ur 99% av nystanet i mitt 240-literskar, det fyllde 2/3 av karet, och ändå hade jag redan rensat en gång, inte så långt tidigare.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Hornsärv är bra, försök att hitta det!
    Mina anubias verkar må bra och de är planterade i bottensubstratet, men jag har bara grävt ner dem såpass att de inte flyter upp, rotfästena är ovanför sanden.

    Lämna en kommentar:


  • cassandrrra
    svarade
    När jag läst om anubias har där stått att rötterna på växten inte får vara "nedgrävda" för då har den lätt för att ruttna?
    Har en annan växt också som jag tror är en ormbunke, dumt nog kollade jag aldrig vad växten hette, och en växt liknande gräs son jag heller inte noterade vad det var. Ville ha hornsärvmen de hade inte det i den butiken

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...