starta nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cassandrrra
    • June 2013
    • 24

    #46
    Tack för tipset, ska kolla upp de med PMDD
    Njäe, inte riktigt så mitt gräs ser ut, den är väldigt låg med korta grässtrån.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #47
      Ursprungligen postat av cassandrrra
      Tack för tipset, ska kolla upp de med PMDD
      Njäe, inte riktigt så mitt gräs ser ut, den är väldigt låg med korta grässtrån.

      Kan vara nålgräs, eller sånt där brasilianskt vad det nu heter...
      Jag har köpt min hornsärv i butik, var bor du?

      Kommentar

      • cassandrrra
        • June 2013
        • 24

        #48
        jag bor nere i Skåne

        Kommentar

        • cassandrrra
          • June 2013
          • 24

          #49
          Tänker jag rätt när jag tänker mig ha fler guppy honor än hanar? Blir mycket jagande om jag har fler hanar än honor gissar jag. Och då blir det kanske mindre yngel också? 2 hanar och 6-7 honor, är det rimligt?

          Har idag varit och köpt tre honor och en hane, så får nu hoppas att allt blir bra och går som det ska med mina små firrar!

          När är det som det blir störst risk för nitrit? Och hur aktar jag mig för det (om där är mer att tänka på än de som står i artiklarna). Var köper jag de som jag mäter om där börjar bli nitrit, och vad heter de?
          Senast redigerad av cassandrrra; 05 July 2013, 15:23.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #50
            Det kan nog vara lämpligt med fler honor ja.
            Det tar nog ett par veckor innan nitriten når höga nivåer.
            Om du bor i Skåne vet jag inte var du får tag på hornsärv.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #51
              starta nytt akvarium

              Du kan läsa mer härhttp://www.bestfish.com/newtank3.html om var du befinner dig i din incycling av akvariet.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • cassandrrra
                • June 2013
                • 24

                #52
                Har varit inne på den länken tidigare men min engelska är inte på topp så har lite svårt att förstå vad där står hehe

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #53
                  starta nytt akvarium

                  Även om du inte är så där riktigt bra på engelska så kan du se i den länken att att ju rödare den rutan är desto giftigare är det för fisken. Den första rutan beskriver ammonium som blir av t.ex. urin som av olika processer i akvariet omvandlas till nitrit som du ser i ruta 2. Efter nästan 30 dagar har olika bakterier i akvariet uppstått som omvandlar nitrit till nitrat. Första och andra rutan är giftigast för fisken. Den tredje rutan tål fisken till viss del och den tredje rutan (nitrat) är det som växterna lättast använder som näring. Dag 1 i vänstra skalan är den första dagen du tillsatt fisk i akvariet.
                  Så det tar 30 dagar för ett akvarium att få bakterier som klarar att skapa en bättre balans för fiskarna.
                  Så här fungerar det om du inte matar för mycket eller har för mycket fisk. Om du matar eller har för mycket fisk så blir ruta ett och två ännu mer giftiga och då får du sjuka eller döda fiskar.
                  Blev det tydligare så?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • cassandrrra
                    • June 2013
                    • 24

                    #54
                    Det blev tydligare hehe tack så mkt!

                    Kommentar

                    • cassandrrra
                      • June 2013
                      • 24

                      #55
                      Jag har haft mitt akvarium igång nu i strax över en vecka och har fyra guppys i det, såg idag tre små yngel som simmade omkring bland stenarna allt går bra hitintills, förutom att jag tycker vattnet har en grön nyans. Vad beror detta på och vad kan jag göra för att åtgärda detta? (om det behöver åtgärdas)

                      Tack på förhand!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...