starta nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cassandrrra
    • June 2013
    • 24

    starta nytt akvarium

    Jag har köpt/beställt ett startpaket-akvarium, 6 kantigt 60 l, men är lite osäker på vad jag ska fylla detta akvarium med för bästa resultat, dvs vad för växter, inredning och lättskötta nybörjar fiskar osv. Någon som kan hjälpa mig med dessa frågor? Vågar inte helt och fullt lyssna på de i djurbutikerna!
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Sv: starta nytt akvarium

    Börja med sand
    Välj vilken storlek du gillar och vilken färg. Sen så skaffar du lite rötter och stenar, antingen köpes eller så hittar du ute. Akta dig för barrträd bara. Sen nån bra nybörjar fisk. Levande födare är ju rätt så lätta. Alltså platy/svärdbärare/guppy/enders guppy. De får ju lätt yngel också vilket kan vara kul. Annars nån rolig snäcka eller räkor i fina färger är ju också fint
    Annars nån fin dvärg ciklid kanske klarar av ditt kar också

    Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      Sv: starta nytt akvarium

      Just ja, växter. Ta gärna nån som är snabbväxande och kanske tillsammans med nån lite långsammare så blir det fint också

      Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

      Kommentar

      • elajsa
        • July 2012
        • 160

        #4
        Tycker David87 gav ett bra svar, men ett råd kan vara att köpa rötter istället för att plocka det från naturen, så du inte råkar sätta i något i karet som är giftigt för firrarna. Stenar tycker jag absolut att du ska ta utifrån, betydligt roligare och mer att välja på ; ) JAg började själv med guppy och ett stim med neontetror, lätta fiskar som även är rätt intressanta då guppy lever födande. Tyvärr är de dock duktiga på att se sin avkomma som mat så en tät, snabbväxande växt kan vara att rekommendera, själv hade jag cabomba och den växte som ogräs, och flera yngel lyckades gömma sig i den.
        Klassisker att skaffa är även algätare, trevliga små varelser men som tyvärr ofta tycker att växterna smakar mums.
        När jag hade mitt första kar bytte jag vatten men ca 2-4 veckors mellanrum, och rengjorde innerfiltret minst en gång i veckan. Att rekomendera är att rengöra filtret i vatten från akvariet för att inte förstöra så mycket av bakteriekulturen i karet.

        Sätt igång karet, låt det gärna stå igång någon/några veckor innan du köper fisk, använd nitrivec om du vill ha igång det snabbare, det skapar en hyffsad bakteriekultur i karet. Annars är risken för nitritspik hög vilket kan göra att fiskarna dör.
        Skaffa några fiskar i taget, och inte alla på en gång. Mata även väldigt sparsamt i början, max en gång per dag är mitt råd. Allt detta som sagt, för att undvika att nitritbildas, vilket ofta bildas om man "belastar" vatten för mycket på en gång. Hoppas detta var till nån hjälp, var inte rädd för att fråga om du har fler funderingar!
        190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

        Kommentar

        • elajsa
          • July 2012
          • 160

          #5
          Lite tips om växter, som är enkla kan jag förresten ge också..
          Hornsärv, växer snabbt och är väldigt lätt att ha och göra med, den bara lever, och man behöer inte göra mycket mer än att kolla på den..
          Cabomba, växer snabbt och är inte heller krävande.
          Vattenpest är också en klassiker, lätt och snabbväxande.
          Kolplanta växer inte jättesnabbt, men är enkel att få fast på tillexempel stenar och rötter.
          Hygrophila polysperma, är en av mina favoriter, verkar näst intill odödlig och jag har fått den leva i kar som inget annat överlevt i ( inte ens hornsärv..). En liten trevligare och inte lika vanlig växt som ovanstående. Den växer snabbt och är i mina ögon vacker.

          Utöver detta är svärdsplantor, anubias, vallisneria, vanliga plantor. Jag har dock inte lyckats med vallis bortsett från kar som jag haft gödning och co2 i. Svärdsplantan lever och växer i hyffsad takt, men min mådde inte bra innan jag satte i växtnäring. Anubias har jag inte mycket erfarenheter av, men vad jag hört så växter dom långsamt..
          190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Jag rekommenderar dig som ny akvarist att läsa denna nybörjarguide.


            Förståndigt tänkt av dig att inte lita blint på vad de säger butikerna. Det är inte alltid som säljarens kunskap är så stor. Dessutom är de inriktade på att just.. sälja sina produkter.
            Ta det lugnt med starten. Lätt att bli för ivrig. Tänk till ordentligt vad du vill ha i ditt kar och hur du vill inreda det. Blir du osäker så släng in en fråga här. Starta gärna en projekttråd där du kan berätta hur det går och ställa dina frågor.

            Håller med om att rötter känns säkrast att köpa i butiken. Sten kan man som sagt däremot plocka ute i naturen. Fisk kan du släppa i när du fått vatten i karet och tempen har stabiliserat sig.

            Sedan... vattenbyte 30% en gång i veckan. Filtret gör du rent när det behövs. Och det SKA sköljas i akvarievatten. Mata ytterst försiktigt den första tiden. Fiskarna svälter inte ihjäl även om de alltid ser väldigt hungriga ut och tigger mat. Gärna en helt matfri dag i veckan. De tål det. Allt för att hela karet ska må bra med fiskar, växter, vatten och de bakterier som ska bryta ner avfallsbrodukterna.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • david87
              • June 2005
              • 710

              #7
              Sen behöver du inte vänta nån vecka innan du köper fisk, bara vattnet har klarnat upp så kan du köpa några få fiskar att köra in karet med. Det måste vara fisk i karet för att få igång alla bakterier och sånt
              Så 3-4 fiskar är bra.
              Den guiden som Monkan skickade är rätt bra också

              Kommentar

              • cassandrrra
                • June 2013
                • 24

                #8
                Tack för alla svar, jätte roligt!
                Vad menas med att de "lever födande?
                Och finns där några nybörjarfiskar som [U]inte[U] ynglar av sig en massa? Vill inte ha akvariet fullt med yngel som jag inte vet var jag ska göra av

                Kommentar

                • cassandrrra
                  • June 2013
                  • 24

                  #9
                  Slöjstjärtarna, är det en fisk som hade funkat bra i ett 60l akvarium? Och vilka fiskar rekommenderar ni tillsammans med den

                  Kommentar

                  • elajsa
                    • July 2012
                    • 160

                    #10
                    Många fiskar lägger rom, som sedan bli "larver" och sedan frisimmande. Det gör inte tex guppys, utan ungarna är frisimmande när de lämnar mammas kropp. Det ser ut som om det kommer ut en liten boll, som vecklar ut sig till ett frisimmande, jättelitet yngel. Supermysigt att sitta och titta på!

                    Neontetror är rätt svårodlade, så dom ynglar inte av sig. Annars är det för det mesta lätt att blia v med yngel. Antingen genom att ge dem till djuraffären (ofta kan man byta mot en mat burk eller en växt..), annars är det bara att låta ynglen vara kvar i karet så blir de flesta mat. Under året jag hade guppys var det bara tre yngel av väldigt många, som lyckades gömma sig så pass att de växte upp och blev stora fina guppys.
                    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                    Kommentar

                    • elajsa
                      • July 2012
                      • 160

                      #11
                      Slöjstjärtar är jag otroligt dålig på, men läs på zoopets artbeskrivning av dem. Står där att den gärna ska ha 120l, att den äter finbladiga växter men annars är en fredlig fisk.
                      Själv har jag svårt för framavlade fiskar, och har därför valt att avstå från denna vackra fisk.
                      190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                      Kommentar

                      • cassandrrra
                        • June 2013
                        • 24

                        #12
                        Jag har idag varit ute och plockat lite sten som jag tänkte dekorera mitt blivande akvarium med. Räcker det med endast kokning eller ska det något annat till för att få de rena så fiskarna mår bra?

                        Kommentar

                        • henrikl
                          • November 2012
                          • 639

                          #13
                          Ursprungligen postat av cassandrrra
                          Jag har idag varit ute och plockat lite sten som jag tänkte dekorera mitt blivande akvarium med. Räcker det med endast kokning eller ska det något annat till för att få de rena så fiskarna mår bra?
                          Enligt mig räcker det med kokning....
                          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                          Kommentar

                          • david87
                            • June 2005
                            • 710

                            #14
                            Precis om en det. Bara att skrubba av de. Dock så lossnar saker lättare om man skållar först

                            Kommentar

                            • MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

                              #15
                              Ursprungligen postat av cassandrrra
                              Slöjstjärtarna, är det en fisk som hade funkat bra i ett 60l akvarium? Och vilka fiskar rekommenderar ni tillsammans med den
                              Nej, nej nej... absolut inge slöjisar i 60-literskar. De kräver bra mycket mer utrymme för att må bra. Läs på om de fiskar du vill ha. Undvik guppies, platys m fl levandefödare om du ej vill ha en mängd yngel att ta hand om. Levandefödare föder alltså en mängd yngel, fiskbebisar alltså färdiga småfiskar.

                              Jag rekommenderar dig.. läs.. läs.. läs.. så kommer du rätt så småningom...
                              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...