starta nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #16
    Ursprungligen postat av cassandrrra
    Jag har köpt/beställt ett startpaket-akvarium, 6 kantigt 60 l, men är lite osäker på vad jag ska fylla detta akvarium med för bästa resultat, dvs vad för växter, inredning och lättskötta nybörjar fiskar osv. Någon som kan hjälpa mig med dessa frågor? Vågar inte helt och fullt lyssna på de i djurbutikerna!
    Här har du en lista från zoopets artbeskrivningar som matchar din akvariestorlek. Eftersom du inte är guldis så får du googla namnen för en beskrivning http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_av...bmit1=S%F6k%21
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • cassandrrra
      • June 2013
      • 24

      #17
      Neontetror, guppys och svärdbärare, är det en bra början? :-) och kan man köpa fler hanar än honor av svärdbärarna och guppys för att minska antalet yngel? :-p och vad rekommenderar ni för mal?

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #18
        Ursprungligen postat av cassandrrra
        Neontetror, guppys och svärdbärare, är det en bra början? :-) och kan man köpa fler hanar än honor av svärdbärarna och guppys för att minska antalet yngel? :-p och vad rekommenderar ni för mal?
        Vill du undvika yngel på guppi ska du undvika honor.
        Du bör ha fler honor än hanar på svärdbärare och guppi för att honan inte ska bli jagad för mycket, samt minska rivalitet mellan hanar.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • cassandrrra
          • June 2013
          • 24

          #19
          Kan man bara ha hanar då? tycker de är finare än honorna om man tänker på svärdbärare

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #20
            Om du ej vill ha yngel är det bättre att att låta bli levandefödare. Att bara ha hannar blir lite snedvridet kan jag tycka. Bättre då att satsa på andra fiskar.

            Svärdbärare kan du inte ha i ditt lilla 60-liters. Läs på i listan du fick av Åheim så ser du vad som fungerar i ditt kar.

            Mal behöver du inte ha någon. Svårt att hitta en som passar till 60 liter. Ancistrus kan du ha i ental. Pansarmal trivs bäst i grupp. Om du tänker att den hjälper till att hålla rent i karet så fungerar det inte så. Ancistrus äter alger, som du inte har från starten. Pansarmal äter vanlig fiskmat som flingor och granulat, mm.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • cassandrrra
              • June 2013
              • 24

              #21
              När jag har läst om svärdbärare på denna sidan tyckte jag där stod att de gick bra med svärdbärare i ett 60 liters :s men vad finns där för fiskar som INTE ynglar hela tiden, passar i mitt 60 liters och som är bra för nybörjare?? Har letat nu i snart en månad men har inte hittat något!
              Jag vill ha fiskar, inte räkor och dylikt.

              Kommentar

              • cassandrrra
                • June 2013
                • 24

                #22
                Där står att svärdbärare går bra i 50 & 60 liter... Eftersomman ska söka på fiskar och deras namn så är det inte så lätt för mig som inte vet vad i stort sätt någon heter! Så vore jätte tacksam om någon hade kunnat ge mig ett tydligt svar på villa firrar jag borde satsa på!

                Kommentar

                • tazzrat

                  • July 2012
                  • 211

                  #23
                  Det är ju svårt för andra att säga vilken typ av fisk du skall satsa på; det beror ju på vad du vill ha för typer av fisk. Vill du t ex ha stimmande fisk, parlevande fisk etc? Vill du ha färggranna fiskar, storfenade fiskar eller främst fiskar med lite intressant beteenden? Vill du ha fiskar som du kan få att föröka sig? Fiskar som rör sig upptill i akvariet, nere på botten, i mitten eller lite varstans? Vill du ha fiskar som kräver minimal skötsel eller som kanske behöver lite extra omsorg? Det finns massor med fler frågeställningar, så vad är du ute efter? §:o)

                  Kommentar

                  • Rebah
                    • January 2012
                    • 410

                    #24
                    Måtten som anges är minsta rekommenderade längd och liter, så bättre att tänka lite större där om du vill ha flera olika sorters fiskar, och just svärdbärare kan bli rätt stora.
                    Och lägger till en fråga till, vad har du för mått på karet? Har du tex ett högt och smalt kar får man ta hänsyn till det med för att se vilka fiskar som skulle passa.
                    "The trees move... do you not see it?"

                    Kommentar

                    • cassandrrra
                      • June 2013
                      • 24

                      #25
                      Jag har ett 6 kantigt 60 liters kar

                      Jag vill ha lättskötta nybörjar fiskar, vill inte ha en massa yngel som blir svåra att bli av med, färger spelar ingen större roll, var de rör sig någonstans spelar ingen större roll

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #26
                        Vad sägs då att börja med ett litet gäng neontetror? De är fina att se på och är ej levandefödare.
                        Och vartefter bygga på med små pigga randiga zebrafiskar...
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #27
                          Ett litet stim zebrafisk piggar verkligen upp ett akvarium tycker jag, de kommer till sin rätt i ganska kraftigt strömande vatten.
                          Visserligen ynglade mina av sig ganska ordentligt, men ynglen blir uppätna om de inte separeras från övrig fisk, och man behöver ju för sjutton nästan microskop för att se dem!

                          Neontetror är ju förvisso vackra men det är också det enda de är, och jag tycker att de rent estetiskt passar att hållas i stora stim, och det har du ju inte plats för...

                          Jag har själv corydoras habrosus (visserligen i mitt 200-liters, men de har flyttat dit från pajkens 54-literskar då de blev utkonkurerade när cikliderna flyttade in...), och om man gillar malar är de verkligen vackra och intressanta att se på!

                          Sedan finns det ju ett antal dvärgciklider som påstås kunna hållas i ett 60-literskar, men det blir ju en desto större utmaning än ovan nämnda arter!
                          Senast redigerad av Mr Woods; 03 July 2013, 19:40.

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Ett litet stim zebrafisk piggar verkligen upp ett akvarium tycker jag, de kommer till sin rätt i ganska kraftigt strömande vatten.
                            Visserligen ynglade mina av sig ganska ordentligt, men ynglen blir uppätna om de inte separeras från övrig fisk, och man behöver ju för sjutton nästan microskop för att se dem!
                            Pratar vi om samma fiskar Mr Wood? Jag har då aldrig varit med om att det blir yngel av zebrafiskar, danios alltså. Om man inte medvetet odlar på dom då förstås. Den rom de ger ifrån sig försvinner lika snabbt igen i ett vanligt akvarium.

                            Cassandrrrra efterfrågade lättskötta fiskar!
                            Senast redigerad av MonkanS; 03 July 2013, 21:54.
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • cassandrrra
                              • June 2013
                              • 24

                              #29
                              Tack så hemskt mycket för svaren, hjälpte verkligen! har bestämt mig för att starta akvariet med guppys (trots att de ynglar en massa, de är ju helt enkelt för fina att hoppa över!) för att sedan skaffa ett litet stim med neontetra eller zebrafisk och möjligtvis även en vacker kamphane

                              Kommentar

                              • Rebah
                                • January 2012
                                • 410

                                #30
                                Ursprungligen postat av cassandrrra
                                Tack så hemskt mycket för svaren, hjälpte verkligen! har bestämt mig för att starta akvariet med guppys (trots att de ynglar en massa, de är ju helt enkelt för fina att hoppa över!) för att sedan skaffa ett litet stim med neontetra eller zebrafisk och möjligtvis även en vacker kamphane
                                Det är nog bäst att skippa kamphanen om du ska ha guppy, i alla fall om det är de vanliga långfenade guppyna du tänker på. Stor risk att kampfisken ger sig på guppyna nämligen, de funkar sällan tillsammans med andra långfenade fiskar tyvärr.
                                "The trees move... do you not see it?"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...