Hej! Har lite funderingar kring mitt nystartade akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pillur
    • June 2013
    • 25

    Hej! Har lite funderingar kring mitt nystartade akvarium

    Jag undrar om jag var lite för snabb att ha i fisk i mitt nystartade akvarium, hade i ett Stim (10st kardinaltetror) efter drygt en vecka. Har nu läst mig till att detta inte var en bra fisk att starta upp ett akvarium med men nu när jag redan gjort första misstaget hoppas jag ju ändå att det ska gå vägen. Två av tetrorna gömmer sig mest under ett blad och andas häftigt men simmar emellanåt med resten som istället är väldigt pigga och letar efter mat (har inte gett dom det än efter bara ett dygn) är dom sjuka eller bara skygga?
    nån som vet hur jag ska få dom att trivas så bra som möjligt innan nästa fisk kommer i om nån vecka?!
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Vänta upp till 3-4 veckor innan nu stoppar i flera, använder du någon bakteriekultur? Hur stort är karet?

    Kommentar

    • Pillur
      • June 2013
      • 25

      #3
      Mitt akvarium är på 200 liter och jag har använt massa olika medel, filtermedia och flytande bakterier o växtgödning. Pumpen cirk. är 600liter.
      Alla säger olika så jag känner mig lite förvirrad vad gäller när man ska stoppa i fiskar o vilka man ska börja med osv.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #4
        Det tar ungefär 1 månad att cycla in karet (längre om du gör större vattenbyten) och därefter kan man uttöka antalet fisk. Kardinaltetran är väl bra att starta med eftersom de är så små, även om det visserligen inte är den tåligaste, men tar du det lugnt med maten och använder de preparaten du nämnde så kommer det nog gå galant. Här kan du läsa och följa inkörningsförloppet av karet: http://www.bestfish.com/newtank3.html
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Pillur
          • June 2013
          • 25

          #5
          Tack! Min tanke är att ha 2-4 scalare som går med tetrorna och hoppas på att dom ej blir scalare middag, sen har jag hört att 1-2 malar kan vara bra men sen vill jag inte ha mer fisk. Jag är rädd för överbefolkning och vill att scalaren ska få sin plats. Jag vet att 200 l är gränsfall men hoppas att det kan funka med några få ändå! Men då vet jag att jag ska ha tålamod och vänta med dessa fiskar!!

          Kommentar

          • Elin.ö
            • July 2013
            • 13

            #6
            Risken är att tetrorna bli mat till scalarena . Men så klart du kan ha fler fiskar jag har ett 60 liter och har runt 11 fiskar där i ett tag hade 24 för jag hade yngel i ❤

            Kommentar

            Arbetssätt...