240 Juwel + Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrTornFalk
    • May 2013
    • 3

    240 Juwel + Räkvas

    Hej, jag och min sambo är nya i akvariesvängen. Tänkte kan va kul att visa akvariet plus ett pågående projekt med räkvasen Kan va bra att få lite funderingar besvarade som lär dyka upp.
    Karet har varit igång i ca: 5-6 veckor.

    Just nu går detta i akvariet
    4 st Blåciklider
    3 st Palettciklider
    4 st Röda juvelciklider
    4 st Jack Dempsey
    2 st Bruna Ancistrus
    2 st Guld Ancistrus

    Räkvasen står den just nu med vatten, trollhassel, växter, sand. Inväntar på ett filter, bör komma i morgon måndag Kan säga att jag blev väldigt inspirera utav Hannesc räkvas .

    Slänger upp lite bilder också

    Juwel 240L





    Räkvasen



  • åheim
    • April 2006
    • 13117

    #2
    Mina funderingar är hur dina funderingar går omkring blandningen av fisk? Paltettciklider lever bland tät växtlighet och äter detrit (döda växtdelar) och de är mindre än jack dempsey som lär se dem som föda. Ancistrus behöver en rot att gnaga på för att få i sig cellulosa. Man måste tänks noga när man väljer blandningen av fisk som inte är traditionella sällskapsfiskar.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Jag hajade till när jag läste jack dempsey, som är en väldigt tuff fisk! Din stackars ancistrus ser vilsekommen ut i den där stenmiljön. Det kan vara en god idé att du läser på om dina fiskar.
      Och.. ta det varligt med matningen nu så att du inte blir en massa nitrit. Du har väl köpt dropptester?
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Jag ser en Andinoacara pulcher mitt i smeten också. Det här är inte riktigt genomtänkt känner jag. Du ska inte byta in fisken (som jag faktiskt påpekat förr) och köra på en fin uppsättning Mbunas istället?

        Sa/ca-ciklider är inte riktigt skapta för den "biotop" du valt.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Måste tyvärr säga att om du fortsätter med den här blandningen så kommer det att gå väldigt utför.
          Blå ciklider blir runt 20 cm (honorna lite mindre) och är relativt tuff, Jack Dempsey blir runt 20 cm och ska vara tuff vad jag har hört, Röd ciklider blir runt 15 och är väldigt tuffa (spec. under leken) och Palett ciklider blir 10 (honorna lite mindre) och är gemförelsevis väldigt fisiga och snälla mot vad du har och kommer inte bli långlivade.

          Vill du inte byta inredning helt så borde du köra på Malawi-ciklider istället.
          Annars byter du inredning, fiskar och kollar upp vad du ska ha för fisk, läser på om den och gör rätt..

          P.S. lita inte på allt de i djuraffären kläcker ur sig.

          MVH//Patrik
          Senast redigerad av pikachu; 20 May 2013, 14:06.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • MrTornFalk
            • May 2013
            • 3

            #6
            240 Juwel + Räkvas

            Blir nog att införskaffa oss lite växter låter det som hehe . Tips ?

            Ang, storleken. Får man väl sälja av dom dom blir för stora .

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              Jag tycker det var än för stor blandning av ciklider speciellt med jack dempsey det är en stor och aggressiv fisk som INTE komer att passa i ert akvarium så ni bör sälja eller ge bort dom

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                är inte röda juveler oxå lite väl tuffa mot de blå och malarna....... ??

                ser slagsmål framför mig inom kort.....med stendöda blåa fiskar och röda som herre på täppan....
                iaf till jack har tillräckligt stor trut och ser dom som mat.....


                problemet är att de blir för stora på EN dag.

                Inte så att de går från 5 cm till 20 cm över en dag.

                utan de kan vara coola med omgivningen när de somnar en måndag kväll, du har just nattat dom och tyckt att alla varningar är helt åt skogen, sedan kommer du hem ifrån jobbet på tisdag eftermiddag, och upptäcker att det är slarvsylta i hela karet.

                det räcker med att en av dom när han/hon vaknar på tisdagmorgonen får för sig att nu räcker det, nu j-r skall jag ta över, och då är det tyvärr ofta inte så att de börjar snågnabbas, de börjar ofta slåss / äta som värsta drogpåverkade hulliganer. och det enda som kan stoppa dom är att man håvar upp dom omgående.

                säger inte att det alltid är så, men det händer ofta.


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Paletterna kommer ju att vara stendöda inom kort, men blå cikliderna i och med att de blir större kommer att kunna stå på sig väldigt bra sedan att det troligen bara kommer vara 2 istället för 4 är en annan femma.

                  Anledningen till att de troligen bara kommer att vara två är för att de två starkaste (hanen och honan som bildat par) kommer tillsammans med de andra att jaga ihjäl de två svagare.

                  När Jackerna ska leka så kommer det att bli problem på alla håll och kanter. Om du lyckas behålla Jackerna som två par och de leker samtidigt så kommer det i värsta fall att bli fiskslakt.

                  Röd ciklider är tuffa ja, men de blir inte lika stora som de åda andra arterna och kan få problem av den anledning.

                  Slagsmål åt både höger och vänster kommer du ju att kunna räkna med ihop med sönderstressade fiskar.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • TheSwedishPike
                    • June 2013
                    • 123

                    #10
                    Hm, hur kunde du göra en tråd på detta forumet? Zoopet raderade direkt mitt ämne som jag hade skrivit i en halv timme. Roligt forum... Synd det inte funkar lika bra som salvattensguiden, grr!

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11217

                      #11
                      Det raderades inte. Om ämnet är långt och innehåller många länkar är risken större att det hamnar i spamfiltret. Ditt hade gjort det. Men risken avtar fort beroende på hur många inlägg du skriver.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • TheSwedishPike
                        • June 2013
                        • 123

                        #12
                        Aha, okej

                        Kommentar

                        • Sofios
                          • June 2013
                          • 24

                          #13
                          Tänkte också i mbuna-banor när jag såg inredningen. Ser hårt och kalkaktigt ut., skulle passa dem.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...