Doppvarmare eller ej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    Doppvarmare eller ej

    Jag har ingen varmare i mitt 65 liters men tempen ar dock 25 till 26 grader. Gar detta bra anda? Fiskarna verkar ma hur bra som helst (platy bl.a.)
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ja det går nog bra. Lampan värmer ju en hel del. På natten kan tempen sjunka lite men det brukar inte vara några problem.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Mackan_diskus
      • January 2003
      • 93

      #3
      nu e de varmt men på vintern... ja har värmare som bara e påslagen på vintern
      MVH -MACKAN-
      ____________
      200L Oscar
      175L Malawi
      60L Paty, guppy
      45L Blå cilid
      25L Ygel

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Det brukar gå bra utan värmare om man bor i en varm lägenhet/hus och inte har akvariet placerat vid en yttervägg. (Just ytterväggar kan bli fasansfullt kalla på vintern).

        Tänk dock på att ett akvarium utan doppvärmare är känsligare för drag och kyla, det finns ingenting som håller emot, utan det går ganska fort för temperaturen att sjunka ned 10-15 grader om det står i drag en kall natt när man glömt stänga fönster och balkongdörrar.

        Swetrot

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          Om värmaren har termostat så gör den ju sin nytta ifall tempen skulle sjunka så jag ser ingen anledning till att inte ha värmare på sommaren?
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • Kringlan
            • October 2002
            • 100

            #6
            Jag har inte heller någon doppvärmare på nu under vår,sommar och höst eftersom jag anser det vara lite värdelöst.

            Jag ser det bara som bra eftersom vissa doppvärmare kan börja spricka ifall de inte får arbeta tillräckligt mycket och då läcker det ut bly och annat skit i akvariet och det är inget som syns så tänk på detta.

            Det tog lång tid innan jag kom på varför vissa fiskar dog i mitt akvarium fast de inte hade någon sjukdom.
            Det var min doppvärmare som hade tagit och gått sönder.

            Ha det bra och lycka till.
            [______] 240 liters kar
            [_] 30 liters kar
            "gör inget som jag inte skulle göra"

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              Hmm..vart har du fått det ifrån att de spricker om de inte får arbeta tillräckligt mycket?
              då skulle de ju spricka om de låg i en låda med ju?
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • Nova
                • April 2003
                • 512

                #8
                Det går bra utan värmare s¨ålänge det håller sig på dom graderna. Jag har själv ingen värmare just nu,men det lär behövas i vinter.

                Mvh Denise
                Denise

                Kommentar

                • Muttrik
                  • July 2003
                  • 3

                  #9
                  Jag tror man får kolla på vad man har för fisk först innan man plockar bort värmen. Jag har två praktbotior, dom är känsliga för låga temp. Dom ska ha över 27 grader annars blir dom sjuka.
                  220 lit + 112 lit akv.
                  3st malar, 2st Platy, 2st svärdbärare, 2st praktbotior, 2st Lyckfens molly, 10st sorgmanteltetror, 4st dvärjgurami, 1st brunräka.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...