Nitrivec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaryRead
    • March 2013
    • 16

    Nitrivec

    Hej!
    Jag mitt ägg har någonstans missat att ha i nitrivec (heter det så?) i akvariet innan jag släppte i djuren igår..
    Det står fint bredvid akvariet, oöppnat till min förvåning.. hmm
    Går det bra att ha i det i efterhand?
    Tacksam för svar
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Nitrivec

    Javisst. Det går utmärkt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • MaryRead
      • March 2013
      • 16

      #3
      Tack! Var nära ett nervöst sammanbrott!

      Kommentar

      • MaryRead
        • March 2013
        • 16

        #4
        Hmm.. En fråga till..
        Jag hittar information om att man ska tillsätta 10ml per 25 liter.. Jag har ett 350liters akvarium. Är det meningen att det ska gå åt över en flaska (100ml).
        Det står bara på tyska på den, inte riktigt mitt bästa ämne..
        Hoppas ni orkar med mina frågor.

        Kommentar

        • elajsa
          • July 2012
          • 160

          #5
          Det stämmer ja, jag köpte en stor flaska och en hel gick åt till mitt 500L. Går åt mer än vad man räknar med Kan även nämna att vattnet blir väldigt grumligt av det, står på flaskan att vattnet är klart inom 24 timmar, men jag tror mitt var grumligt upp mot 48 timmar. Var inte rädd för att fråga! Det är ju därför detta nybörjarforumet finns
          190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            nitrivec är en bakteriekultur som ska tillsättas efter vattenberednings medlet arbetat klart. om jag har förståt det rätt så har du tillsattit
            fiskar andra dagen i ditt akvarium isåfall var det verkligen inte nå bra ett akvarium ska mogna i en vecka minst innan man tillsätter fiskar
            och då i ett begränsat antal.

            Kommentar

            • elajsa
              • July 2012
              • 160

              #7
              Att ha igång ett kar före man tillsätter fiskar är ju självklart att föredra, och att tillsätta fiskarna lugnt, börja med några enstaka som viktorbj säger.. När jag satte igång mitt stora kar använde jag inget vattenberedningsmedel i början, utan hade det stående i två dagar innan jag satte i nitrivec, och sedan hade jag det stående i ytterligare några dagar innan firrarna fick flytta in.. Läser man på nitrivec-flaskan står det att karet är redo efter 24h, detta har jag dock lite svårt att tro på utan skulle säga att man gärna kan ha igång det några dagar till, det sa även han som jobbade på affären. Så Maryread: Egentligen, ska man helst ha karet igång ett tag innan man stoppar i fisk, helst ska man stoppa i nitrivec och sedan ha karet igång ytterligare några dagar. Men ibland råkar man göra fel, särskilt om det är första karet, och du ska se att fiskarna klarar sig ändå. Men om du någongång ska ha ett till kar, så kan det vara bra att ta med sig!
              190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

              Kommentar

              • tazzrat

                • July 2012
                • 211

                #8
                Såvitt jag har förstått råder det väl rätt delade meningar om den saken; att karet skall "mogna" handlar väl just om att få igång bakteriekultur och balans, vilket jag - såvitt jag har förstått - görs lika bra med att tillsätta [liten mängd] fisk så snart akvariet står klart och temperaturen är korrekt!? Att det skall vara små mängder fisk i början gäller väl dessutom oavsett om det har "mognat" eller om fisk slängs i första dagen!?

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Nyttobakterierna förökar sig i takt med karets belastning. Lite fisk i taget innebär att man undviker spikar av ammoniak och nitrit för att de nuvarande bakterierna inte är tillräckligt många för att bryta ner det snabbt nog. Då tillsätter man lite belastning successivt så bakterierna hinner föröka sig.

                  Utan fisk i karet så finns inga bakterier alls istället för de har inget att leva av?

                  I med lite belastning så fort karet är klart helt enkelt och alla luftbubblorna försvunnit typ, sen äre bara öka successivt med fiskantalet så att bakterierna hinner jobba sig ikapp hela tiden.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • MaryRead
                    • March 2013
                    • 16

                    #10
                    Akvariet har fått mogna i 10 dagar

                    Kommentar

                    • MaryRead
                      • March 2013
                      • 16

                      #11
                      Var nere och köpte mera nitrivec nu.
                      Kan tillägga att jag har 2 små axolotlar i akvariet, inge fisk.
                      Men de e bara å hälla i nitrivec nu alltså?

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Har du axelotlar lär du inte behöva nitrivec.. vad har du för filtrer? Nitrivec förutsätter ju att det finns nitrit.. du är medveten om varför du har köpt produkten va?
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Nitrivec

                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          Har du axelotlar lär du inte behöva nitrivec.. vad har du för filtrer? Nitrivec förutsätter ju att det finns nitrit.. du är medveten om varför du har köpt produkten va?
                          Haha. Vi bygger ut resonemanget..

                          Vet någon vad Nitrivec är, mer än lera?

                          Rätt nyfiken, har mejlat tillverkaren men de vill inte ha med mig att göra längre.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • MaryRead
                            • March 2013
                            • 16

                            #14
                            Om du vill veta så har jag inte köpt det. Fick av en vän som har axolotl, ett litet "bra att ha paket" med bland annat nitrivec, växtgödning och teststickor.
                            Hade frågat honom, men inte fått tag på honom nu. Antog att det skulle användas eftersom jag fick det.. Vad jag förstått så skulle de användas i nystarts akvarium som bakteriekultur som bryter ner bland annat nitrit å skadliga ämnen i vattnet. förstår inte riktigt vad du vill att jag ska svara ettfettbranamn..

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #15
                              Nitrivec tar bara bort skadliga ämnen som orsakas av för mycket fiskar. Innan det finns några fiskar finns inget skadligt att ta bort.

                              Tillsätt en liten pyttedos nitrivec när du skaffar de första fiskarna. Sen kan du successivt sätta i fler fiskar en gång i veckan och samtidigt tillsätta lite nitrivec vid de tillfällena så kommer det nog igång bra.

                              Tar man det lugnt och ökar fiskmängden långsamt och matar sparsamt i början så behöver man inte nitrivec alls, det är bara en kickstart och hjälp.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...