Hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beccyblåtira
    • February 2013
    • 28

    Hur gör ni?

    Eftersom jag har ett relativt litet akvarium (54 l) så behövs et bara en hink vatten för vattenbyterna (rättstavat?!).
    Men ni med stora akvarium, har ni typ fyra hinkar vatten i badrummet eller vad?!

    Jag har inte så många fiskar, så varje morgon så kontrollerar jag att alla är där.
    Men ni med många fiskar, räknar ni allihopa varje morgon? Eller kollar ni bara att det inte ligger en död fisk på botten?

    Detta var då bara nyfikna nybörjarfrågor!

    Rebecca
    Take a smile!

    :
    //Rebecca
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    #2
    Hur gör ni?

    Hej Rebecca! Tja, d ska väll fungera att bara byta 1 hink, 10l varje vecka. När jag hade ett 54 l för något år sedan bytte jag 14 l, men kolla hur d ser u och gå efter det
    På större kar brukar många, inkl jag, använda slang för att både tömma och fylla på.
    Räkna fiskar är ingen större ide när d gäller stimfiskar, att räkna mina 32 kardinaltetror är inte lätt men mina 3 korallplaty räknar jag nog utan att direkt tänka på d. Det är väll alltid bra att studera karet en stund varje dag efter någon som behöver fixas, fiskdöd, räka som ömsat skal eller en växt som åkt upp till ytan. Jag brukar mer ha problem att sluta stirra in i karet

    //Peter

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Hej!

      Tänker du på att vattnet ska "mogna" i hink innan de hälls in i akvariet eller? För annars kan man ju använda samma hink i flera vändor, alternativt använda slang vid större kar eller om man vill slippa bära hinkar fram och tillbaka.
      Som jag har förstått det så var det mest en rekommendation förr att vattnet skulle stå framme ett dygn så klor (eller vad det var) skulle avdunsta. Vårt vatten i Sverige är överlag helt ok för fiskarna så det är inga problem att bara hälla i nu för tiden direkt från kran. Kan vara bra att ta tempen på vattnet bara så det inte blir för varmt/kallt det som du fyller på.

      Fiskar som jag har färre av räknar jag omedvetet varje dag. Just för att kolla att alla är där och att de ser välmående ut. Hittar jag bara 10 av 11 brukar jag leta efter den 11e. Men mina 19 Rosentetror räknar jag mer sällan. Kan passa på ibland när de är utspridda och håller sig rätt stilla, annars är det ett jäkla jobb att räkna rätt. Mina malar kollar jag efter varje dag.
      Men som Peter också skrev, jag "räknar" och kollar mest läget. & vid matning dröjer jag mig kvar för att titta på dem. Dels för att jag tycker det är rogivande och dels för att jag vill se de små liven. Överlag kollar jag runt i karen. Letar inte aktivt efter just död fisk utan kollar läget allmänt.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • elajsa
        • July 2012
        • 160

        #4
        Hej! Beroende på vad du har för fisk, och hur mycket fisk du har borde en hink i veckan räcka, jag bytte inte ens så ofta när jag hade ett 65l när jag var mindre, men då hade jag samtidit väldigt lite fisk i det.
        När jag byter vatten i mina kar (190l och 500l) byter jag med hjälp av slang. Jag antar att du låter hinken stå för att klor mm. ska försvinna. Jag tar vattnet direkt ur kranen ner i karet och använder sedan aquasafe vid varje vattenbyte för att ta bort de ämnen som inte är bra för firrarna.

        Ang om jag räknar firrarna, jag har inte speciellt många fiskar men kollar varje dag igenom att alla fiskar lever och att dom mår bra. Att hålla koll på dom är nästan en förutsättning för att vid sjukdom hinna sätta in behandling innan det är försent. Försök kolla på dina fiskar hur dom beter sig, så märker du lätt när något är tokigt.
        190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Ursprungligen postat av Beccyblåtira
          Eftersom jag har ett relativt litet akvarium (54 l) så behövs et bara en hink vatten för vattenbyterna (rättstavat?!).
          Men ni med stora akvarium, har ni typ fyra hinkar vatten i badrummet eller vad?!

          Jag har inte så många fiskar, så varje morgon så kontrollerar jag att alla är där.
          Men ni med många fiskar, räknar ni allihopa varje morgon? Eller kollar ni bara att det inte ligger en död fisk på botten?

          Detta var då bara nyfikna nybörjarfrågor!

          Rebecca
          hejhej
          nej inga hinkar. har jag inte till nått kar. har en trädgårdslang. klämmer fast på karet o sen drar jag slangen till badrummet. suger till så rinner vattnet ut i brunnen. när det runnit ut tillräckligt kopplar jag på den på kranen i duschen o fyller upp! klart!

          fiskarna räknar jag inte så ofta. men kollar till då o då ifall nån dött eller försvunnit ( har öppna kar så det hoppar ut en del tetror o så som hunden käkar upp)

          Kommentar

          • elajsa
            • July 2012
            • 160

            #6
            Hannesc: Där där lät ju inte alls brutalt...
            190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              vilket av det? vattenbytet eller hoppande av fisk?

              inte mycket att göra åt när man har ca 45 i tetror i varje kar o de är öppna. händer då o då att nån hoppar ut. o helt säker på att hunden har ätit upp några. för så många har jag inte hittat på golvet. dock bara tetror som hoppar. lätt att ersätta

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8

                Kommentar

                • elajsa
                  • July 2012
                  • 160

                  #9
                  Hoppande firrar. Klart vovven ska få sig lite färsk firre! Plus i kanten i hundens vardag Kom hem och hade "kamikazeräkor" över hela golvet efter en nitritspik, då hade jag gärna lånat din hund.
                  190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    haha kamikazeräkor är fan inte att leka med asså! :P

                    Kommentar

                    • elajsa
                      • July 2012
                      • 160

                      #11
                      Verkligen inte, aldrig mer en amanoräka i mitt hem, dom tar sig ju hur långt som helst innan de tillslut torkar ihop till små rosa skal nåväl!
                      190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        hade inte så många kamikazeräkor när jag hade vasen igång. bara typ 2-3 st
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • tazzrat

                          • July 2012
                          • 211

                          #13
                          Ja, frågan är var gränsen går för när man slutar ha ork för att släpa hinkar!? På mitt 54-liters släpar jag ca 1,5 hink var 6-10 dag, och det känns rätt enkelt. Skulle det helt plötsligt bli 3 hinkar så skulle jag redan då börja gnissla. Särskilt eftersom jag kör med tekniken att bara ta kallvatten och så köra kokvatten för att jämna ut temperaturen; tycker det är jobbigt nog som det är att behöva invänta vattenkokaren mellan varje hink. §:ob

                          Tycker man - medvetet eller ej - räknar in fiskarna lite sådär lagom när man har sina små stunder av idogt stirrande in i karet. Ibland tänker man inte ens på det förrän man utropar "Åh- där var den fjärde!" med en lättad suck. §xo)

                          Kommentar

                          • Beccyblåtira
                            • February 2013
                            • 28

                            #14
                            Tack så mycket för alla svar! Detta var intressant!

                            Rebecca
                            Take a smile!

                            :
                            //Rebecca

                            Kommentar

                            • elajsa
                              • July 2012
                              • 160

                              #15
                              Så länge det är 1.5 hinkar fungerar det ju fint, då tar det nästan längre tid att koppla in slangen än att hinka! Men när jag började hinka 70L/vecka med två 5l hinkar, var det dags att skaffa en slang
                              190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...