Intressanta beteénden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catchio
    • May 2013
    • 86

    Intressanta beteénden?

    Hejsan!
    Jag är nybörjare i planeringsstadiet och tänker mig ett mindre biotopakvarium kring 100l med två eller tre arter i.
    Jag vet inte vilka fiskar jag vill ha men jag vill gärna ha något som jag kan titta länge på.
    Som gammal sportdykare så älskar jag stimbeteéndet hos pelagiska fiskar och är därför rätt säker på att jag vill ha ett så stort stim som möjligt av en liten fisk. Sedan något annat med ett annat intressant beteénde. Jag hade gärna haft ett gäng praktbotia men det behövs väl större kar för det?
    Kanske ett stim(?) med mal eller några gurami eller ciklider?


    Min fråga är, vilka intressanta beteénden tycker ni om att betrakta i era kar och har ni förslag på artkombinationer?
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Vad tycker du är vackert rent estetiskt om man tänker akvariemässigt?

    Stenigt utan växter och ljust klart vatten?
    Murrigt med brunt vatten och rötter?
    Krispigt grönt med färgglada kontrastfiskar?

    Ingen idé att titta på fiskar som vill ha dämpad belysning, mörkt vatten och en massa flytväxter om du vill ha ett akvarium som badar i ljus med vit sand som ger saltvattenkänsla.
    Senast redigerad av HWH; 12 May 2013, 19:22.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      #3
      Alla varianter om det är harmoni mellan fisk och inredning.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        Hej! då skulle jag någ rekommendera dig en sydamerikansk biotop. det blir mycket harmoni med växter och inredning tycker jag iallafall.

        Kommentar

        • Catchio
          • May 2013
          • 86

          #5
          Ursprungligen postat av HWH
          Vad tycker du är vackert rent estetiskt om man tänker akvariemässigt?

          Stenigt utan växter och ljust klart vatten?
          Murrigt med brunt vatten och rötter?
          Krispigt grönt med färgglada kontrastfiskar?

          Ingen idé att titta på fiskar som vill ha dämpad belysning, mörkt vatten och en massa flytväxter om du vill ha ett akvarium som badar i ljus med vit sand som ger saltvattenkänsla.
          I första hand tror jag "Krispigt grönt med färgglada kontrastfiskar" men kanske även "Stenigt utan växter och ljust klart vatten".
          Det jag syftar på är att jag uppfattar det som att många sällskapsfiskar mest "simmar omkring och finns" vilket kan vara trevligt men har ni några favoritbetéenden som ni gillar att studera? Vad gör ex. gurami för spännande?

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Gurami (haft/har dvärggurami, honungsgurami och mosaikgurami) är la kanske inte direkt spännande, men lugna, graciösa och vackra. Ser lite lustiga ut när de liksom känner sig fram med sina ehm spröt, så rätt intressanta att titta på är de allt. Skulle funka bra i ett lugnt grönt kar med snälla inte för livliga fiskar, kan dock vara lite känsliga.
            Hm favoritbeteenden.. Jag gillar lite udda typer, som tex min chokladmal som gömmer sig hela dagarna men runt sju på kvällen ser man hur det rör sig bland växterna, och så kommer han smygande och gömmer sig i grottan närmast där maten trillar ner, och väntar
            En annan favorit är glasmalar, lugna fiskar dom med tills maten trillar ner då de simmar kors och tvärs men lyckas ändå se graciösa ut. Riktigt fredliga fiskar med. Dock blir ju bägge lite stora för ett 100L.
            Jo, en annan som har ett intressant beteende, fast är ju ingen fisk, är amanoräkan. Kan vara lite skygg i början men sen brukar de klättra omkring och plocka och äta överallt, eller tom simma runt bland fiskarna.

            Blir lätt en hel lista så kanske får räcka så, men är du intresserad av just gurami så kan man ju alltid utgå från dom och sen hitta andra fiskar som passar, både när det gäller sätt och temp etc.
            Senast redigerad av Rebah; 12 May 2013, 21:38.
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • Catchio
              • May 2013
              • 86

              #7
              Tack Rebah för svaret!
              Nej, jag är inte speciellt intresserad av gurami utan det var mest ett exempel byggt på antagandet om ett stort stim med ex. neontetror. Amanoräkan är ju intressant men vad finns det för fiskar att välja på då? Jag vill gärna hålla mig biotopkorrekt.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Nu har jag inte den erfarenheten att jag har så mycket att komma med just när det gäller intressanta beteenden. Men hade jag varit du hade jag kikat lite på asien. Kampfiskar kanske som bygger sina skumbon.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Rebah
                  • January 2012
                  • 410

                  #9
                  Hm det är ju en asiatisk räka, japan och taiwan enligt zoopets beskrivning, och från lugna floder och bäckar om jag minns rätt. Finns flera olika fiskar att välja på som kommer från asien och som funkar med amanoräkor, men det är ju lite väl vagt om det ska vara ordentligt biotopriktigt. Kan ju söka på zoopets beskrivningar på ursprung- asien och se vad du hittar?
                  Sen är kampfiskar som HWH föreslår riktigt intressanta fiskar med, borde vara lättare att hitta fiskar från samma biotop som dom med. Betta splendens är nog den vanligaste sorten, men kan söka på betta så finns det några fler att välja på där med. Kan nog vara svårt att hitta vf eller naturformen av splendens med, har iaf inte sett någon sådan själv hittills.
                  "The trees move... do you not see it?"

                  Kommentar

                  • viktorbj
                    • April 2013
                    • 405

                    #10
                    Vill du ha neon tetror så kanske du måste filtrera genom torv neontetror vill ha mjukt och surt dessutom helst brunt vatten.

                    Kommentar

                    • Catchio
                      • May 2013
                      • 86

                      #11
                      Ursprungligen postat av viktorbj
                      Vill du ha neon tetror så kanske du måste filtrera genom torv neontetror vill ha mjukt och surt dessutom helst brunt vatten.
                      Ja, HWH ställde en bra fråga om jag föredrar:

                      1.Stenigt utan växter och ljust klart vatten?
                      2.Murrigt med brunt vatten och rötter?
                      3.Krispigt grönt med färgglada kontrastfiskar?

                      När jag läser så tycks de flesta arter av naturliga skäl höra hemma i 2.
                      Vilka biotoper skall jag titta på då jag föredrar 3 och 1? Förutom afrikanska ciklider då de kanske är lite för känsliga för en nybörjare?
                      Vilka arter vill ha klart och ljust vatten?

                      Kommentar

                      • Catchio
                        • May 2013
                        • 86

                        #12
                        Jag inser att jag (likt de flesta nybörjare?) försöker gapa över mycket. Jag insåg i morse att jag bör släppa tanken på biotopakvarie så länge och koncentrera mig på att få det hela att funka först. Sedan var jag inne på en lokal zooaffär på lunchen och fick mycket hjälpsamma råd. Slutligen har jag lite halvt oöverlagt avtalat om köp av ett begagnat kar på 220 liter med några Botia och ett gäng Zebraciklider!

                        Nu är jag nervös för flytten så jag kanske startar en ny tråd med frågor om det...
                        Tack för alla svar och tips!

                        Kommentar

                        • Joakim Lundgren
                          • August 2006
                          • 631

                          #13
                          Ursprungligen postat av Catchio
                          Jag inser att jag (likt de flesta nybörjare?) försöker gapa över mycket. Jag insåg i morse att jag bör släppa tanken på biotopakvarie så länge och koncentrera mig på att få det hela att funka först. Sedan var jag inne på en lokal zooaffär på lunchen och fick mycket hjälpsamma råd. Slutligen har jag lite halvt oöverlagt avtalat om köp av ett begagnat kar på 220 liter med några Botia och ett gäng Zebraciklider!

                          Nu är jag nervös för flytten så jag kanske startar en ny tråd med frågor om det...
                          Tack för alla svar och tips!
                          Jag har hela tiden tänkt när jag läst din tråd att du egentligen borde sikta in dig på ett större kar med de krav du har. Mycket bra nu att du har ett 220 på gång. Då har du plötsligt fler alternativ.

                          Zebraciklider hör hemma i centralamerika med ett generellt högre ph än ex sydamerika. Dock finns det inte så mycket "pelagiska" stimfiskar därifrån. Här får du inspiration: http://centralscenemagazine.blogspot.se/

                          Om du fortfarande vill ha stimfiskar som kommer från "krispiga" biotoper så tycker jag nog att regnbågar är ett bättre alternativ än ciklider. Sök efter Melanotaenia-arter. Till exempel Lacustris, Boesmanii, Parkinsonii. Det finns en uppsjö av andra regnbågsarter men dessa är bland de vanligaste som finns i butikerna. Kolla även in Glossolepis Incisus.

                          Till regnbågar kan du ha gobys som sällskap. Till exempel Taterurndina Occellatus.
                          AKA: Lizardking

                          Kommentar

                          • Catchio
                            • May 2013
                            • 86

                            #14
                            Stort tack för den länken!
                            Nej, stimmet får nog vänta men vad jag sett och läst så är Zebraciklider både bra nybörjarfiskar och har en del intressant betéende med yngelvård mm. Vackra är de också. Nu är det vad som följer med så det ligger kanske närmast till hands att sikta på ett CA biotopakvarie? Botiorna får vara kvar tills vidare men de har ju annat ursprung och vad jag förstår annorlunda krav för att trivas.
                            Hur som helst så ser jag fram emot att komma in i hobbyn!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...