ciklidrom och Amanorom frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emscifer
    • November 2012
    • 29

    ciklidrom och Amanorom frågor.

    Nu kommer två riktiga nybörjarfrågor!

    Ciklid;
    Jag har ett par fjärilciklider. Jag bad om att få ett par (om det redan fanns liksom).
    "jaaa" säger killen och börjar håva scalare. "nej nej!" säger jag och pekar på vad jag vill ha.
    Jag fick hem ett par väldigt fina små fjärilar (till slut. Efter att ha sagt NEJ! till både black ghosts och saltvattenfisk) som trivs och mår bra.

    De har lagt rom 2 ggr nu, ingenting har överlevt.
    Jag undrar bara, efter att ha läst och läst om könsskillnader, är det verkligen 1.1 eller kan det vara 2 honor? Kan de, liksom hönor, lägga ägg bara för att?
    De är nämligen typ lika stora, ungefär lika färgade (en är marginellt mer rosa på magen), ingen skillnad på strålarna osv osv
    Leker de på riktigt med potential för yngel ELLER har jag två äggsjuka hönor?

    Amano;
    Jag har även i mina gömmor minst 3 amanohonor eftersom de mycket uppenbart bär på rom.
    Två av dem har den typiska ...grå..olivgröna... mörka romfärgen som jag läst om.
    Den tredjes är.. orange. Lite sådär glad apelsin. Jag tänkte först att hon var något annat, som blivit såld som Amano.. men jag googlar, och tittar, hon ser "äkta" ut...

    Så är hon sjuk? Har hon Chernobyl- mutant rom? Måste jag ringa hemvärnet och sanera karen?
    Eller, kan det bara "bli" så ibland? Jag har provat att googla och hittat nada.

    Tack på förhand! /e
    You are not a beautiful and unique snowflake.
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Några bilder skulle underlätta Men 2 honor kan bete sig så ja. Hade ett vackert diskuspar på jobbet ett tag som lekte flera gånger, båda var honor så blev ju aldrig något.
    Amanoräkor brukar ha lite olika färg beroende på vad de ätit, (morot=orangeish) men är det bara rommen som har olika färg? För i så fall vete fasen, tycker alla mina har haft samma färg på rommen... men har ju inte kollat sådär ordentligt eftersom det ändå inte blir något.
    Kanske ska ringa hemvärnet och se om de ryckt ut i liknande fall
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    Arbetssätt...