Antal tetror i 120 liter, nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Antal tetror i 120 liter, nybörjare

    Hej! Jag behöver lite råd(eller avrådan) i en fiskfråga.

    Jag startade upp mitt första akvarium för en månad sedan, och nu går det åtta koppartetror/silvertippstetror och sex amanoräkor där. Jag ska köpa fyra nya koppartetror inom en vecka. (Ingen nitrit på en månad. Bör jag vänta längre?)

    Min plan var från början att hålla mig till enbart koppartetrorna(+räkorna) och då ha ett stim på ca 16-20 st. Men nu när jag har akvariet igång så tycker jag att... bara koppartetror blir lite ensidigt... Därför sitter jag nu och trånar över artbeskrivningarna här på zoopet, och funderar/önskar att jag kunde skaffa ett stim tetror till. Den tetra jag drömmer om att ha är diamanttetran, men vet inte om jag kan få plats med ett tillräckligt stort stim i akvariet... (Någon gång ska jag ha ett stort akvarium med ett stort stim diamanttetror, så är det bara! Frågan är om jag kan vänta tills dess...) Deras välmående kommer i allra första hand, jag vill inte skaffa ett nytt stim om någon blir lidande!

    Kan det fungera med:
    12-14 koppartetror
    6(fler?) amanoräkor
    10 diamanttetror? Alternativt 10-12 moskitotetror?

    Eller blir det för mycket? Jag ska ha mycket växter i akvariet(de har inte kommit igång än riktigt, utom vattenpesten. Har hydrocotyle leucocephala och verticillata, en svärdsplanta(bleheri) och dess avkomlingar, javamossa, en Hygrophila polysperma-variant, lite hornsäv, en anubias och lite frog bit.), och vattnet är(tror jag) rätt syrerikt. Har filter Fluval U3, och ventilen upptill släpper in nästan max luft, eftersom koppartetrorna visst gillar syrerikt vatten.

    Enligt artbeskrivningarna så verkar moskitotetran som klippt och skuren i karet, dessutom finns den i lokala djuraffären(där biträdet talar sig riktigt varm om dessa fiskar). Men som sagt, diamanttetran står högst på önskelistan.

    Är detta möjligt? Eller bör jag avstå? Jag har ju ingen stor erfarenhet av akvarium än, så det är svårt att veta... Så jag vänder mig till er, innan jag fattar något beslut.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Absolut är det möjligt Tänk bara på att det med två olika sorts tetror lätt börjar ge ett rörigt intryck i karet, tyvärr så håller ju inte tetrorna i akvariet ihop sortvis och i fina stim utan simmar omkring lite överallt. Jag hade istället kanske satsat på ett redigt stim av en sort och sedan kastat i ett par eller en liten grupp av någon lite större fisk istället, t.ex någon dvärgciklid eller någon mindre gurami eller liknande. (Risken är ju dock att du inte ser så mycket av dina amanos då längre..)

    Kommentar

    • oelendra
      • October 2012
      • 72

      #3
      Jag är mycket förtjust i mina räkor och kan titta på dem länge, därför vill jag inte ha fiskar som kommer skrämma bort dem. Räkorna är intressantare än fiskarna, för tillfället(om fiskarna fick simma fritt i akvariet vore de kanske intressantare, men en tetra(hane) har tagit 2/3, möjligen 3/4, av akvariet som sitt eget lilla revir. De andra blir bryskt bortjagade om de vågar flytta på sig för mycket... De trycker längs rutan längst bak nu. Han flyttar nog, med 99% säkerhet, snart tillbaka till affären.).

      De guramisorter jag gillar(månsken, ormskinn, marmor) är för stora för mitt akvarium tyvärr... (Paus) Fast vänta, Läppgurami kanske kan fungera... Om jag hittar några med fin färg, gillar inte de röd/blå randiga...

      Fast de vill väl förresten ha väldigt lugnt vatten? I så fall går de nog bort, det är fart på vattnet, inte alltför mycket, men... Så gurami går bort de med.

      Har funderat på många andra fisksorter också, men de har alla fallit bort.

      Kvar står tetrorna. Diamanttetra eller moskitotetra... Men hur är det med vinkeltetran och rödmunstetran? De stimmar väl bra? Är de för svåra för mig, nybörjaren, tro? Eller behöver de stim på mer än 10-12 individer för att trivas?

      Kan tillägga att jag väl egentligen inte bryr mig så värst om de stimmar eller inte. Jag gillar dem oavsett.

      Hur är det med kejsartetran? Vissa säger att den kan trivas i mindre grupper... Stämmer det tro?

      Bör jag flytta mina frågor till tetra-forumet, tro?

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        En mycket trevlig tetra är Rödfena/Aphyocharax anisitsi dessa håller ihop väldigt bra och är i mellan och i övre delen av akvariet.


        Stimmar bra och är i min mening vacker.

        Kommentar

        Arbetssätt...