Är plastpåse ett måste?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beccyblåtira
    • February 2013
    • 28

    Är plastpåse ett måste?

    Kommer en nybörjarfråga här, så jag hoppas att jag har postat råden rätt!
    När man ska flytta fiskar, typ några meter, till ett annat kar, behöver man använda en plastpåse, som i affären? T.ex. om man ska flytta en dräktig (?) platy till ett yngelakvarium.
    Tacksam för svar!
    Take a smile!

    :
    //Rebecca
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! det behöver man absolut inte men du måste vänja fisken med det nya vattnet först

    Kommentar

    • Beccyblåtira
      • February 2013
      • 28

      #3
      Hur ska man göra det?

      Tack för ett så snabbt svar!
      Take a smile!

      :
      //Rebecca

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Du kan lägga fisken i en skål med sitt gamla vatten. Sedan tar du och häller i lite av det nya akvariets vatten. Häll lite i taget. Håva sedan upp firren och häll sedan ut den försiktigt i det nya karet, låt den simma ut av sig självt från håven. Det är en fördel om du kan ställa skålen med vatten på något varmt, typ en ljusramp.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Beccyblåtira
          • February 2013
          • 28

          #5
          Tack så mycket!!!
          Take a smile!

          :
          //Rebecca

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Det låter som rejält overkill att göra så! Om man inte aktivt har förändrat vattnet i det ena akvariet, eller sköter akvarierna väldigt olika, så har man troligen likartat vatten i båda akvarierna.
            Ta istället lite vatten i en skål, fiska upp fisken, lägg i skålen och låt den försiktigt simma ner i sitt nya akvarium.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • mikoto
              • July 2011
              • 215

              #7
              Om det är möjligt så brukar jag flytta fisken i handen faktiskt, plocka upp den och sedan snabbt lägga över den. Så länge det går få tag på fisken ser jag det som ett skonsamt sätt mot fisken. Om man fångar fisk med håv så kan man skada slemskiktet på fisken, men normalt sett brukar det aldrig vara ett problem är min erfarenhet. Men jag ser det ändå som bättre att använda handen om det går. Ibland är det lättare med :-) Ibland svårare...

              Plocka upp en plecostomus för han tex för det kändes som ett projekt att bara lyckas få den i och ut ur håven... Men det var inte jätteskönt och rev upp skinnet på handen för det var ingen särskilt len fisk, stark var den med...

              Men mina frökenfiskar fiskar jag upp med hand tex, i den situationen de brukar vara i så skulle det bara vara svårt för mig och lite farligt för fisken att använda håv.

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Det låter som rejält overkill att göra så! Om man inte aktivt har förändrat vattnet i det ena akvariet, eller sköter akvarierna väldigt olika, så har man troligen likartat vatten i båda akvarierna.
                Ta istället lite vatten i en skål, fiska upp fisken, lägg i skålen och låt den försiktigt simma ner i sitt nya akvarium.
                Jag tycker att det är bättre att lära ut det bästa möjliga sättet att göra saker o ting på. Men visst kan man göra det lite slarvigare som du föreslår. Dock kräver vissa fiskar o djur en längre inkoppning. Räkor till exempel. När du koppar in fisk via påse är principen densamma som det sättet jag beskrev med skålar. En annan vits med att koppa in fisk under en lite längre tidsperiod är att de hinner vänja sig vid temperaturen, så det är inte enbart vattenvärden som exempelvis ph som de skall vänjas vid.
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Under den tid man koppar in hinner inga fiskar vänja sig vid vid pH, nitrit etc, utan det är i stort sett enbart temperaturen som den hinner vänja sig vid. Vad du riskerar i påsen vid inkoppning är en pH-höjning pga ökad koldioxidhalt, och har du då nitrit i vattnet i påsen, så får du ett omslag till ammonium, vilket definitivt inte är nyttigt.
                  Så koppning under lång tid i påse är ingalunda det bästa sättet i alla lägen.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    Hur skulle koldioxiden kunna höja pH??
                    Sist jag kollade var det tvärt om..

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Ursprungligen postat av freddi36
                      Hur skulle koldioxiden kunna höja pH??
                      Sist jag kollade var det tvärt om..
                      Du har rätt. :-)
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...