Barn och akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #16
    Hej,
    Jag håller helt med om att det bör vara en vuxen som tar ansvar, men det kan vara barnet som gör mycket av det praktiska.
    Min son var 9 när han köpte sitt första akvarium. Jag hade ett intresse och haft akvarium när jag själv var 8-16 och en hel del reptiler därefter så jag tyckte det var minst lika kul. Min sons intresse tog spurt. Snart hade han två, tre, fyra... Hans månadspengar gick direkt till fiskar, inredning och nya akvarier. Jag bidrog till med böcker. Vi läste massor tillsammans. Hur mysigt som helst. Mina föräldrar som kontrast hade inte minsta koll på akvarierna eller allt annat jag drog in - de akvarierna sköttes nog lite si och så. Min sons akvarier å andra sidan sköttes särskilt till en början med nitiskhet. Kanske för nitiskt - det gjorde kanske att akvarierna inte riktigt hann stabiliseras.
    Intresset går som en berg och dalbana. Ena sekunden ska det inredas, fixas och varje yngel omhändertas och nästa vecka/månad så är det inte så. Nu är han 13 år.
    Numera har vi 6 akvarier hemma (+ ett på jobbet). Jag har fått "ärva" två av sonen. Han sköter två mer eller mindre själv. Jag ansvarar dock för att "påminna" om att det ska bytas vatten.

    Mitt hetaste tips för den som ska ha akvarium med barn (men även vuxna) är att ordna så att vattenbytet kan göras på enklaste vis. Antingen genom att man ställer akvariet nära brunn/vatten, fixar med slangar med krök så att det rinner själv till rätt nivå, köp bra filter från början etc.
    Mitt andra heta tips är att läsa och bläddra i böcker tillsammans med barnet...och det tredje "ta det lugnt, men ansvarsfyllt". Gå gärna med i någon akvarieklubb också.

    Min erfarenhet är att det framförallt är vattenbytet som kan ställa till "orkeslöshet". Är man inte villig med att antingen ordna med slangar och påminna så tror jag inte man tänker sig ta tillräckligt ansvar som vuxen (eller så får man räkna med att torka vatten lite då och då).

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #17
      Jag kanske tappat hoppet men jag tror i mångt och mycket att en nyfiken unge är bättre skickad att ta hand om ett kar än många par som "skaffar ett akvarium åt ungarna".. jag är råkmponerad av juniorerna på rovfisk iaf.. finns ett par som vid 13-15 års ålder byggt/köpt 1, 5-2 kubik som de klarar av att sköta alldeles galant.. i perspektiv känner jag mig dålig som blir irriterad på deras 1000 frågor när många aldrig når så långt.. nä, helt och hållet beroende på individ.. är ungen i övrigt duktig och ansvarstagande lär det ju inte vara ett problem..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #18
        Som gammal tonårsakvarist (med stöd av min far) så tog det mig inte många minuter att bestämma mig för att skaffa ett litet kar åt grabben när han bad om att få ha ett på rummet!
        Apistogrammaprojektet gick tyvärr åt skogen vilket är fullständigt mitt eget "fel" (jag sköter karet, och åttaåringen är med och lär sig och tycker). Hur som helst är det roligt att se hans engagemang, han lär sig latinska namn på fisken och är mån om dess välbefinnande! Jag tycker verkligen att man skall uppmuntra och engagera sig i sina barns intressen och akvaristik är ju en alldeles utmärkt hobby som kan läggas på en mycket lättlärd nivå om man vill!
        Annledningen till att inte pojkens kar lades på den lägsta svårighetsgraden var att han inte var intresserad av de lättskötta levandefödare jag först föreslog...
        Om jag inte lyckas klura ut varför vi inte lyckades med apistogrammorna så kommer det i alla fall att bli ett par pallettciklider som jag haft stor framgång med redan i unga år, synd bara att inte hålla sig till sydamerikatemat i så fall...

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Jag var 7 när jag fick mitt första, och även om jag fick hjälp av familjen så skötte jag det mest själv (vad jag minns). Det gick inte alltid bra, men på det stora hela och med lite övervakning fungerade det. Men det bygger på att barnet verkligen är intresserat. Är det "akvarium istället för hund" blir barnet besviket på att man t.ex. inte kan klappa eller leka med fiskar, och då funkar det knappast särskilt länge.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...