Bakgrund och ytterfilter? Fråga om "genomflödesdoppvärmare"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_l
    • February 2013
    • 47

    Bakgrund och ytterfilter? Fråga om "genomflödesdoppvärmare"

    Hej!

    Jag har använt sökfunktionen men kan inte hitta svar på mina frågor.

    Vi har köpt:
    Juwel Rio 240 liters akvarium
    Ytterfilter Eheim Professional 3 600. (2075)
    Och 2st bakgrunder Juwel Stone Granite. 600mm x 550mm

    Har två frågor.

    1. Där finns ingen doppvärmare i ytterfiltret 2075. Och vi vill inte ha en doppvärmare i akvariet.
    Men det ska tydligen finnas en Eheim "genomflödesdoppvärmare". Kanske fel namn.
    Men en doppvärmare som man kopplar in på utgående vatten eller ingående vatten till ytterfiltret.
    Någon som vet vem som säljer dessa doppvärmare? Enligt Hornbach så skulle Eheim ha dessa.
    Men det är inget vi kan hitta.

    2. Vi ska plocka bort Juwels innerfilter. Hela kasetten ska bort.
    Sen är tanken att vi ska montera de två bakgrunderna över hela baksidan.
    Men hur ska man då få fast detaljerna till ytterfiltret när det blir bakgrund? (Vatten in / Vatten ut)
    Sugpropparna fungerar ju inte då givetvis! Hmmm.

    Kanske korkade frågor, men vi är nybörjare.
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av Henrik_l
    Hej!

    Jag har använt sökfunktionen men kan inte hitta svar på mina frågor.

    Vi har köpt:
    Juwel Rio 240 liters akvarium
    Ytterfilter Eheim Professional 3 600. (2075)
    Och 2st bakgrunder Juwel Stone Granite. 600mm x 550mm

    Har två frågor.

    1. Där finns ingen doppvärmare i ytterfiltret 2075. Och vi vill inte ha en doppvärmare i akvariet.
    Men det ska tydligen finnas en Eheim "genomflödesdoppvärmare". Kanske fel namn.
    Men en doppvärmare som man kopplar in på utgående vatten eller ingående vatten till ytterfiltret.
    Någon som vet vem som säljer dessa doppvärmare? Enligt Hornbach så skulle Eheim ha dessa.
    Men det är inget vi kan hitta.

    2. Vi ska plocka bort Juwels innerfilter. Hela kasetten ska bort.
    Sen är tanken att vi ska montera de två bakgrunderna över hela baksidan.
    Men hur ska man då få fast detaljerna till ytterfiltret när det blir bakgrund? (Vatten in / Vatten ut)
    Sugpropparna fungerar ju inte då givetvis! Hmmm.

    Kanske korkade frågor, men vi är nybörjare.
    Behöver du värmare?

    Står akvariet i ett normalvarmt vardagsrum tex och du inte har speciellt känsliga fiskar som behöver ha tokvarmt klarar du dig troligen utan värmare.
    Pump, belysning värmer.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      varför använda sugproppar till att fästa insug o utblås. det är ju bara hänga över kanten.

      varför vill ni inte ha värmaren i karet?
      känns bra mycket vanskligare att ha det kopplat på slangen. mer delar som skulle kunna börja läcka.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #4
        Du gör som så att du vinklar bakgrunden litegrann så du får ett utrymme mellan bakgrund och glaset på den ena sidan. Där bakom sätter du insug, utblås och doppvärmare. Du gör ett hål för utlåsslangen och ett insug i nedre delen av bakgrunden, du täcker också insuget med ett raster eller filtermatta så inte fisk kan åka in i bakrunden.
        Senast redigerad av åheim; 10 April 2013, 10:08.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Henrik_l
          • February 2013
          • 47

          #5
          simpson: jag är inte säker på att jag behöver värmare. Vi håller 21-22°C inne, året runt.
          (Givetvis blir det värmare under sommaren)
          Kan vi undvika att ha doppvärmare så är det väldigt bra.
          Vi ska ha "vanliga" sällskapsfiskar. Men vill inte växterna normalt sett ha lite värmare vatten?
          Om man inte kopplar in doppvärmare, vad tror ni då vattnet kommer hålla för temperatur?

          hannesc:
          varför använda sugproppar till att fästa insug o utblås. det är ju bara hänga över kanten.
          Man man måste väl iaf fästa det långa röret till insuget, annars är väl risken att det
          inte stannar på sin plats. Har försökt leta efter bilder hur andra har gjort, men svårt att hitta.
          Utblåset borde ju gå att fästa i kortsidan med sugpropparna. Vi har inte packat upp akvariet och pumpen än,
          ska göra det ikväll. Vill ha lite koll på läget innan man bryter förpackningarna

          varför vill ni inte ha värmaren i karet?
          Tycker inte det är snyggt. Kan man slippa den är det bra.

          åheim: Jag tror inte det går med dessa Juwel bakgrunder. De är inte speciellt tjocka.
          Och 2st x 600mm är 1200mm och det är vad akvariet är exakt invändigt mått.
          Och så fort jag vinklar bakgrunden kommer det bli en spalt.

          Jag hade önskat att ha köpa en äkta BTN bakgrund, men de är så extremt dyra tyvärr.
          Verkar inte finns någon butik som har bra priser på dessa.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            nja du har väl en böj på insuget. det är ju bara hänga den över kanten. jag har inte fäst några av mina insug. eller jo i ett kar. men inte i nått annat.

            ja fast sätt hela bakgrunden några cm fram då. inte direkt mot bakrutan. då får du plats med allt bakom. o du slipper vinkla.

            vips. ingen teknik syns i karet
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #7
              Om du monterar reflektorer på dina lysrör kommer du inte behöva någon extra uppvärmning, snarare kylning.

              Jag kör utan doppvärmare i mitt RIO180L och har övertemps-problem.

              Kommentar

              • Henrik_l
                • February 2013
                • 47

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                nja du har väl en böj på insuget. det är ju bara hänga den över kanten. jag har inte fäst några av mina insug. eller jo i ett kar. men inte i nått annat.

                ja fast sätt hela bakgrunden några cm fram då. inte direkt mot bakrutan. då får du plats med allt bakom. o du slipper vinkla.

                vips. ingen teknik syns i karet
                Det du gjort är snyggt, absolut! Men jag ser vissa problem med detta för egen del.

                Att lyckats få ihop två plattor snyggt, tror jag är svårt. Plus att akvariet kommer stå så
                man kommer se högra kortsidan innan man kommer "runt" till framsidan. Då blir det inte
                snyggt med att ha bakgrunden framflyttad. Man kommer ju se bakom bakgrunden då.

                Jag får väl packa upp allt ikväll och se om jag får ordning på det.
                Men jag skulle gärna vilja fästa utloppet nertill på något snyggt sätt. hmm.

                Kommentar

                • Henrik_l
                  • February 2013
                  • 47

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dopply
                  Om du monterar reflektorer på dina lysrör kommer du inte behöva någon extra uppvärmning, snarare kylning.

                  Jag kör utan doppvärmare i mitt RIO180L och har övertemps-problem.
                  Okej, bra att veta! Förstår inte varför man inte kunde få med refektorerna direkt.
                  Men det handlar väl om pengar som vanligt. Ska införskaffa två reflektorer.
                  Borde inte vara superdyra väl.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av Henrik_l
                    Det du gjort är snyggt, absolut! Men jag ser vissa problem med detta för egen del.

                    Att lyckats få ihop två plattor snyggt, tror jag är svårt. Plus att akvariet kommer stå så
                    man kommer se högra kortsidan innan man kommer "runt" till framsidan. Då blir det inte
                    snyggt med att ha bakgrunden framflyttad. Man kommer ju se bakom bakgrunden då.

                    Jag får väl packa upp allt ikväll och se om jag får ordning på det.
                    Men jag skulle gärna vilja fästa utloppet nertill på något snyggt sätt. hmm.
                    du kan lägga en frigolitbit bakom som stöd. som sitter fast på bakrutan och sen i bakgrunden. just vid skarven. sen kan du täcka med tex solfilm om du inte vill se in bakom bakgunden.

                    men har du ens testat att hänga över insuget över kanten. det behövs ju inte fästas egentligen

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dopply
                      Om du monterar reflektorer på dina lysrör kommer du inte behöva någon extra uppvärmning, snarare kylning.

                      Jag kör utan doppvärmare i mitt RIO180L och har övertemps-problem.
                      Ditt kar måste stå ganska tokigt, jag kör rio180 med reflektorer och mitt håller mellan 23-24 hela tiden. Lite varmare på sommaren så klart.

                      Kommentar

                      • Dopply
                        • December 2012
                        • 485

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ryskbompa
                        Ditt kar måste stå ganska tokigt, jag kör rio180 med reflektorer och mitt håller mellan 23-24 hela tiden. Lite varmare på sommaren så klart.
                        Jag har visserligen en fryssen fru som vill ha 23 grader inomhus, kan ju kanske också vara en av förklaringarna

                        Kommentar

                        • Henrik_l
                          • February 2013
                          • 47

                          #13
                          hannesc: Jag packade upp allt igår och jag fattar inte riktigt hur man ska få till ytterfiltret med bakgrunden.
                          Men jag får försöka lösa det efter jag monterat fast bakgruden. Enligt butiken jag köpte bakgrunderna i så
                          passade dem direkt. I helv*te dem gör. Vilka nötter som luras. Dels måste man såga ut för staget som finns
                          i mitten på akvariet och sen är dem för höga. Jaja, det ska nog lösa sig hoppas jag.

                          Jag letar efter en bra guide som visar hur man sätter fast Juwels bakgrunder. Men hittar ingen.
                          Någon som vet?

                          Letar även efter en bra guide som visar hur man tar bort Juwels innerfilter enklast. Provade med fiskelina igår,
                          och fick bort 1 av de 9 silikonpunkterna. Önskar veta om det finns något snabbare sätt, utan att äventyra akvariet.

                          Letar även efter någon bra akvarieaffär som har mycket grus att välja på. Hela Skåne går bra,
                          men gärna om butiken finns på den västra delen. Något tips?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            bara använda silikon. akvarie-silikon. inget konstigt. sätt några kluttar på baksidan, o lägg sen en sträng runt om längs botten o kanterna. fiskar är annars jäkla duktiga på att ta sig in bakom tyvärr.



                            förstår egentligen inte vad som är problemet med ytterfiltret. finns ingen anledning att fästa det. häng det bara över kanten. du har väl en såndär rör-böj på slangen? det kommer sitta fint. behövs inte fästas längre ned eller så.


                            vad var det som var så svårt med fiskelinan? det är ju bara dra typ. karet håller. inget du behöver vara orolig för.

                            men du kan ju testa med en blad-kniv kanske.

                            vad hade du tänkt för grus?

                            blästersand är populärt o snyggt. o framförallt billigt. 50 spänn för 25kg. finns på jula/biltema/swedol/hornbach

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              gjorde en bild på hur jag tänkte
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...