VAD ÄR DETTA FÖR NÅGRA ALGER? hUR BLIR MAN AV MED DEM?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GRAM
    • April 2013
    • 1

    VAD ÄR DETTA FÖR NÅGRA ALGER? hUR BLIR MAN AV MED DEM?

    bladen på mina växter har fått svart skägg i kanterna -några blad har svarta prickar. det ser inte vackert ut - men fiskarna tycks må bra. Hur kan man bli av med sådant - vad det nu är? gränalger växer lite på rutorna - jag har en algätare, men han gör inte så stor nytta mot det, tycker jag. Kan man göra något mer? har jag för lång tid belysning på akvariet - eller tvärtom?
    jag är ganska mycket nybörjare på det här området.
    göran
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Hej och välkommen...

    Fiskarna mår inte dåligt av lite alger. Det är nog mest ägaren till karet som mår dåligt av det skulle jag tro. Lite alger kan jag tycka ser bara naturligt ut. Men smaken är som baken...

    En liten presentation av ditt kar kan vara bra för att du ska kunna få bra hjälp. Hur stort, hur länge du haft det, vad för fiskar, växter, mm..

    Alger på rutorna tar du enklast bort med hjälp av en algskrapa av något slag.
    Algätare skriver du.. men vad exakt för sort menar du? Kan det möjligtvis vara siamesisk algätare?

    Här kan du läsa lite om olika alger, varför man får det och hur man bäst bekämpar dessa.
    Senast redigerad av MonkanS; 08 April 2013, 15:28.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Millan2000
      • April 2013
      • 48

      #3
      Vi fick såna alger, svartalger sa dom i zooaffären. Köpte medel mot det. Mesta försvann. Tyvärr inte allt. Går inte att få bort, sitter som berget. Men mindre än förut iaf. Kanterna på växterna är också kvar, går inte bort. Men det har inte kommit mer iaf.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        medel är alltid sista utvägen. lite alger är bara ett sundhetstecken. bara det inte tar överhanden.
        då är det fel i balansen nånstans.

        Kommentar

        • Millan2000
          • April 2013
          • 48

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          medel är alltid sista utvägen. lite alger är bara ett sundhetstecken. bara det inte tar överhanden.
          då är det fel i balansen nånstans.
          nä såklart. aldrig medicinera i onödan. Men våra tog överhanden. Vet inte varför det blev så, det bara växte till på nolltid från ingenting och täckte hela bakgrunden och växterna.

          Kommentar

          Arbetssätt...