Bygga eget - funkar dessa mått?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 880215
    • April 2013
    • 16

    Bygga eget - funkar dessa mått?

    Funderar på att bygga eget akvarium
    Skulle dessa mått fungera:

    100x100x50 (cm) ? - Dvs 100 långt, 100 brett, 50 högt.

    Kan man använda ett 10 mm glas till dessa mått?

    Undrar även om man kan ha belysningen från sidorna eller från hörnen, istället för rakt ovanifrån?
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Nyfiken, hur ska du placera det? Som soffbord?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • 880215
      • April 2013
      • 16

      #3
      Yes. Precis så.

      Tror du att måtten funkar med glasets tjocklek?

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        10 mm låter lite. Men jag har ingen aning egentligen. Mer än att det är en halv kubik vatten vi pratar om ut över vardagsrumsgolvet om det läcker.

        Låter ju supercoolt. Hus ska du göra med belysning och så. Har du hittat någon bild som du ska försöka efterlikna?
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • 880215
          • April 2013
          • 16

          #5
          Vad jag förstått så är det höjden det hänger på. Ett 50 cm högt akvarium ska inte behöva ha mer än 10 mm tjockt glas. Funderar dock på att ta 12 mm för att vara på den säkra sidan. För som du säger, så är det inte så kul att plötsligt få en inomhuspool i vardagsrummet. ;P

          Ja, alltså jag har hittat en massa bilder på Google. Tror att jag bara ska köra på ett fyrkantigt (enklast att limma), med en plexiglasskiva ovanpå (enkel att flytta när man ska göra rent. Ev. ha en lucka i denna för smidig matning.
          Belysningen vet jag inte hur jag ska göra med. Har inte riktigt förstått hur de som har såna akvarium, har gjort (har bara sett bilder och där är akvariumen väldigt ljusa, fast inga lampor syns). Funderar på om de kanske satt de i hörnen (typ som spotar), eller att de som har en ställning runt om, har satt belysningen under ställningsdelarna ovanför akvarierna.
          Funderar på att ha antingen en ställning i trä, eller en i aluminium. Beror lite på vad som är snyggast med övrigt möblemang.

          Alltså detta är ju bara en tanke än så länge.
          Fast jag vill ha ett relativt stort akvarium, som inte tar upp "onödig" plats. - Ett vardagsrumsbord ska jag ju ändå ha, såååå...

          Kommentar

          • Peter Lundquister
            • January 2013
            • 6

            #6
            inte snyggt kanske men kan ge några tips

            Get the ultimate DIY book ► http://thekingofdiy.comFollow me ► http://facebook.com/uarujoeyIn this video i will teach you how to build a coffee table aquari...

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #7
              Bygga eget - funkar dessa mått?

              Kör på. Men sätt tvärstag och sarg för säkerhets skull.

              Kommentar

              • 880215
                • April 2013
                • 16

                #8
                Tack! Va gulligt av dig!

                Ja, tack för tipset. Det ska jag absolut göra om det blir nått bygge.

                Hur stora akvarium har ni?

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Är det inte bättre att göra en tvbänk?

                  Jag tänker att de flesta fiskar faktiskt är finast från sidan (ligger ju i deras anatomi) och inte uppifrån.

                  Lyset borde du ju kunna egentligen ha en sådan vanlig lampa ala mormor som hänger över bordet så länge du inte ska ha en massa växter.
                  Det värsta borde väl vara att gömma pumpen till ett så stort akvarium. Borra hål i golvet och köra pumpen i källaren.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    10 mm skall räcka om du bara har tvärstag och lister.
                    Om du skall ha belysningen snett ovanifrån kan du bara ha växter i som kräver väldigt lite belysning - dvs långsamväxande växter typ Anubias - och då måste du byta väldigt mycket vatten för att undvika alger.

                    Plexiglas funkar inte som skiva - det kommer att bli kondens på skivans undersida och då slår den sig. Använd glas
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ur fiskhänseende så tror jag soffbord är dåligt. Jag menar det måste vara oerhört stressande för fisk när man slår ner glas fötter etc etc på bordet och sen ha massa folk ovanför sig. Fisklöst är nog bäst eller att det är ett soffbord som inte används
                      Senast redigerad av åheim; 07 April 2013, 12:26.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Ur fiskhänseende så tror jag soffbord är dåligt. Jag menar det måste vara oerhört stressande för fisk när man slår ner glas fötter etc etc på bordet och sen ha massa folk ovanför sig. Fisklöst är nog bäst eller att det är ett soffbord som inte används
                        Ja eller flytväxter som skydd, men då måste man ju ligga på golvet för att se in.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ursprungligen postat av HWH
                          Ja eller flytväxter som skydd, men då måste man ju ligga på golvet för att se in.
                          Ja precis och har man haft ett glasbord vet man hur det låter när man ställer ner nåt på det och den som har ett akvarie vet hur fiskar reagerar på smällar i glaset...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • 880215
                            • April 2013
                            • 16

                            #14
                            Man kommer kunna se fiskarna från två sidor + uppifrån.

                            Pedant som jag är så skulle jag aldrig ställa glas på glas. Använder alltid underlägg.

                            Pumpen hade jag tänkt ha mot en av sidorna som vätter mot soffan (hörnsoffa).

                            Tack för infon, Kjell!

                            Får se hur det blir med hemmabygget. Lägger upp bilder på hela projektet om det blir nått av det.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...