Spricka i akvariet. Fråga om snäcka.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Skönt att det löst sig. Men vill flagga för att de Cladophora-"bollar" du har i akvariet är egentligen en alg och den sprider sig. Söker du på Cladophora här i Zoopet så hittar du folk som jag som slitit med att få bort den ur akvariet när den väl etablerat sig. Vill varna för den. Du kan läsa mer här
    Senast redigerad av Bluewing; 28 April 2013, 22:11.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Henrik_l
      • February 2013
      • 47

      #17
      Bluewing, nu vet jag vad jag ska göra direkt när jag kommer hem ikväll!

      Otroligt vad dessa "bollar" kan ställa till med, det tror man inte.
      Och vi som köpt två stycken...

      Hoppas det inte är för sent att hinna ta bort dem innan dem gjort någon skada.

      Förstår inte varför alla butiker säljer dessa, detta borde man upplysa dem om.

      EDIT:
      Glömde ju skriva, tusen tack för informationen/upplysningen!
      Senast redigerad av Henrik_l; 29 April 2013, 15:27.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        Om nu Mathias här i forumet har rätt, vilket det händer att han har, så finns det olika Cladophoratyper. Den jag fick in i mitt akvarium som du kunde läsa om i min trådlänk är från sådana mossbollar. Den går att bromsa så ingen panik nu Det verkar som om den blir besvärlig när den fått fäste i akvariet. Håll ögonen på små gröna tussar i akvariet som ser ganska söta ut vid en första anblick, men som sedan sprider sig.
        Mina Amanoräkor äter den inte, men när jag knäckt en tuss med EasyCarbo så äter det den när den blivit grå. Men även om du inte köpt bollarna så kan man få in en spor när man köper växter eller så. Så ta bort den direkt när du kommer hem och slamma lite i botten under den så hoppas jag du slipper slita med den.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Millan2000
          • April 2013
          • 48

          #19
          Menar du att mossbollarna från djurbutikerna egentligen är alger eller att det kan finnas sporer i dom? Är det alltid så? Har inte haft problem med mina två mossbollar dock. Men tänkte köpa några till nu när jag ska ha räkor. Tycker dom är lite fina ju. Men dom är ju dyra 39 kr styck har de kostat i alla butiker jag varit i. Hutlöst egentligen då om det eg är något som kan bli så vidrigt i ett kar :/

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #20
            Japp, mossbollarna är egentligen algbollar rena " ohyran"
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Hur de sprider sig vet jag inte. Tror det är via sporer. Men mossbollar är alger och så småningom sprider de sig i akvariet. Sorry.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Mina mossbollar spred sig inte... Till slut sjönk de ihop De trivdes väl inte tillräckligt.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #23
                  Jag fått "skiten" i flera kar så jag tror att de sprider sig via håvar och så... Fint om de håller sig och inte sprider sig hämningslöst
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #24
                    Alla typer av alger finns ju redan i vattnet och om de får en chans att etablera sig så gör dem det. Om man tex stoppar ner en algboll så vill jag nog påstå att man inte riskerar att den sprider sig inte om man inte redan har dessa algproblem och jag är ganska övertygad om att man inte kan smitta kar med håvar eller dyligt eftersom det är samma där. Jag tror det är en obefogad rädsla.
                    Senast redigerad av åheim; 03 May 2013, 21:12.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Spricka i akvariet. Fråga om snäcka.

                      Men tror du verkligen just Cladophora finns i vattnet? Den finns väl inte naturligt i vårt system. Känner inte någon som fått in Cladophora annat än att något blivit "mossboll-smittat"?
                      Det kan väl inte gärna vara en slump att just efter att man prövat mossbollar så plötsligt dyker det upp i olika akvarier.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #26
                        Spricka i akvariet. Fråga om snäcka.

                        Jag tror att jag en gång har fått cladophora glomerata i en räkvas efter att ha plockat växter i en bäck.

                        Cladophora är ett släkte, det tål att vetas. Mer info här:



                        Enligt NE uppstår arten till 150 olika varianter.

                        Att sporer följer med till andra akvarier är ingen omöjlighet. Bara den hamnar rätt frodas den säkerligen.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #27
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Men tror du verkligen just Cladophora finns i vattnet? Den finns väl inte naturligt i vårt system. Känner inte någon som fått in Cladophora annat än att något blivit "mossboll-smittat"?
                          Det kan väl inte gärna vara en slump att just efter att man prövat mossbollar så plötsligt dyker det upp i olika akvarier.
                          Då känner du iallafall en nu som har just Cladophora utan att en mossboll varit i närheten Den är bedrövlig helt enkelt!! Jag har dock haft en hel drös med mossbollar för ett antal år sen och de orsakade mig inga problem iallafall.


                          Bluewing: Mossbollarna hade aldrig varit i nuvarande system, ingen komponent från det akvariet har jag idag kvar.
                          Senast redigerad av åheim; 03 May 2013, 22:55.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #28
                            Spricka i akvariet. Fråga om snäcka.

                            Men då har ju även du haft mossbollar i "systemet". Jag tror det tar ett tag innan den laddar om. Men nu är det så att du kan ha rätt. Jag är ju inte biolog direkt. Men det känns i så fall mer oroande. Men min Cladophorainfektion kom ifrån ett akvarium hos handlaren där en rot låg. I det akvariet hade det tidigare varit mossbollar. Såg små luddiga grästuvor på roten men tänkte inte mer på det. I alla akvarier där mossbollar legat tidigare har det efter ett halvår så småningom dykt upp Cladophoratussar. Inte direkt. Det finns också i akvarierna intill dessa men inte i motsatta delen av lokalen.
                            Sedan verkar ju vissa akvarium av något skäl få vissa alger att vantrivas. Men jag söker ingen argumentation kring detta. Men vill gärna förstå varför Cladophoran etablerar sig
                            Senast redigerad av Bluewing; 03 May 2013, 22:11.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #29
                              Den främsta orsaken till Cladophorans etablering är väl höga fosfathalter.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...