Uppstart av 240 l akvarium med ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Uppstart av 240 l akvarium med ciklider

    Efter nästan 20 års uppehåll är det äntligen dax att på nytt införskaffa akvarium igen. Senast det begav sig var i de tidiga tonåren och då var det olika projekt i akvariet (från "geniriskt" via Palett ciklid till Princess ciklid) innan det avvecklades.

    Nu är tanken ett 240 L möbelakvarium till vardagsrummet. Förberedelserna är gjorda genom att jag tejpade upp akvariets former med maskeringstejp och verifierat att solens strålar inte når fram. När det gäller layout hade jag tänkte mig blästringsanden från Jula i botten, stenrösen med platta stenar, en eller två rötter samt någon eller några storbladiga låga växtart/er. Population jag funderat på;

    10-12 st Leopard-pansarmal (Corydoras julii)
    2 st Skäggmunsmal (Ancistrus sp.)
    3 st Azurblå dvärgciklid (Apistogramma panduro), 1 hane 2 honor
    3 st Fjärilsciklid (Mikrogeophagus ramirezi) 1 hane 2 honor
    3 st Röd dvärgciklid (Apistogramma hongsloi) 1 hane 2 honor
    10-15 st av någon lämplig tetra

    När det gäller cikliderna så är inte tanken att ha alla tre sorter, utan kanske två sorter eller två bestånd av en sort. Vilken tetra skulle ni rekommendera, jag tar också gärna emot reflektioner av mitt planerade fiskbestånd.
    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen hit

    smart där att inte ha alla de där arterna samtidigt. hade nog gått illa.

    lämplig tetra kan tex vara vinkeltetra som är skitsnygg, eller kanske koppartetra

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Tackar!

      Ja, det är det absolut. Frågeställningen är om vilka två av de tre som kan kombineras, alternativt vilken av de tre som två bestånd skulle fungera med.

      Koppartetra såg onekligen intressant ut.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        fjärilar med nån av de andra borde funka fint.

        dock föreslår jag bolivianska fjärilar istället. mycket tåligare o lite större. vanliga fjärilar är väldigt känsliga o dör väldigt lätt.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Dock så tror jag inte att man skulle kunna ha bolivianen ihop med någon av de andra då den både blir större och är lite hårdare i psyket. Med hongsloi kan jag redan nu säga att med den vanliga fjärilen så finns det en chans att det går bra om man har ett tillräckligt med växter, Panduro och bolivian kanske kan fungera.. Panduro ihop med någon av de andra kan bli svårt att lyckas med..
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            Tack för svaren, jag upskattar alla råd och tips.

            Vilken av cikliderna är att föredra om jag vill ha två bestånd av samma ciklid, 1 hane + 2 honor och 1 hane + 2 honor?
            Vilken av fiskarna bör jag börja med för att "bryta in" akvariet?

            När det gäller växter är jag ute efter storbladiga växter som inte sprider ut sig för mycket i akvariet, alternativt växter som inte är storbladiga bara de inte sprider sig för mycket?

            EK
            Senast redigerad av Erikderek; 28 March 2013, 09:41.
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Halloj Erikderek!
              Jag ser att du har erfarenhet av ciklider från tidigare kar, speciellt afrikanska ciklider som Palettciklid och någon variant av "prinsessa", och det är inte dumt att ha lite i "bagaget" då ciklider i alla de former har ett väldigt intrikat beteendemönster. Apistogramma och Mikrogeophagus är ju dvärgciklider som många är intresserade av här på forumet.
              Om du inte har något emot det så skulle jag vilja ställa ett par frågor om hur du tänkt dig det nya karet, detta för att möjligtvis kunna hjälpa till med några idéer som du har angående fisksammansättning och även inredning:
              Skall karet vara ett "vackert" kar i vardagsrummet?
              Är du intresserad av ett mer artinriktat kar för just någon eller några typer av dvärgciklider?
              Kan du tänka dig att rucka på dina inredningsplaner en aning för att optimera för dvärgciklider?

              Det här är några frågor vars svar kan utgöra en riktning om hur du bör blanda olika sorter, eller kanske enbart köra en enda art. Man kan givetvis skapa ett kar som "ser vackert ut" med dvärgciklider - men också göra inredningar som är mer specialinriktade (för dvärgciklidernas trevnad) och få dessa att se mycket tjusiga ut. Jag har några idéer kring detta!

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                Mats,

                Akvariet kommer stå synligt i vardagsrummet, så utseende är en parameter. Jag vill så långt som möjligt undvika växter i överflöd, lite grönt är ok men gärna rötter och stenar i olika "sektioner". Det behöver inte vara ett artinriktat kar, det blir klart lite Sydamerika tema med tanke på de fiskar jag snöat in på, men det behöver inte vara ett biotopiskt korrekt akvarium.

                Jag är ute efter en "clean look". Jag lyssnar gärna på dina idéer. Jag har en vision om hur jag vill ha det, men jag är som sagt öppen för idéer och åsikter, fiskarna skall ju trivas också.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Jag skulle i ett sådant här läge inte ge mig in på att ha mer än ett par, utom när det kommer till fjärilar..
                  Apistogrammer kan vara väldigt duktiga på att mobba varandra, jag försökte att ha två hongsloi-hanar i ett 250 liter kar och det gick käpprätt åt skogen och då hade inte jag heller så mycket växter..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    #10
                    Ok, då får det bli en hane och en hona av Apistogrammerma och fjärilscikliderna. Det som är kvar att göra innan akvariet köps och ställs på plats är att slipa klart och måla trappan som akvariet delvis skall stå under. Jag räknar med att det tar någon vecka till, förhoppningsvis finns det akvarium jag skall köpa på lager så det inte blir onödig väntetid när det väl är dags.

                    Jag kanske borde få tråden flyttat till "Projekt" delen av forumet?

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Hoppas, att det är ok om jag också kommer med ett "råd".
                      När det gäller fördelningen på apistogramma - vilken art du än väljer, så skulle jag i alla fall skaffa en hane + två honor. Om man har otur, så "faller inte just denna enda" hona hanen i smaken. Det kan bli så illa, att han jagar henne till döds om man har otur.

                      Sen när det gäller fjärilscikliden - jag föredrar den bolivianska, eftersom den är mycket tåligare, inte lika vacker kanske men den duger långt. Skaffa en liten grupp av dom på kanske sex st. så kan dom välja ut vilken partner dom vill.
                      I mitt 220-liters har jag dessa tillsammans med Ap. nijessini, dom funkar utmärkt tillsammans - även fast apishanen styr och ställer.
                      Det som är viktigt, är hur du inreder ditt kar, apisarna är grottlekare - vilket inte fjärilscikliden är, dom leker på "öppna" platser som på stenar eller en rot, eller vad dom nu hittar för äggläggningsplats.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erikderek
                        Mats,

                        Akvariet kommer stå synligt i vardagsrummet, så utseende är en parameter. Jag vill så långt som möjligt undvika växter i överflöd, lite grönt är ok men gärna rötter och stenar i olika "sektioner". Det behöver inte vara ett artinriktat kar, det blir klart lite Sydamerika tema med tanke på de fiskar jag snöat in på, men det behöver inte vara ett biotopiskt korrekt akvarium.

                        Jag är ute efter en "clean look". Jag lyssnar gärna på dina idéer. Jag har en vision om hur jag vill ha det, men jag är som sagt öppen för idéer och åsikter, fiskarna skall ju trivas också.

                        EK
                        Aha - ok, då är jag med på vilka funderingar som finns kring detta kar!
                        Det finns ju lite olika sätt att förhålla sig till den här typen av ciklider - antingen lite mer renodlat och strikt artkarsmässigt, eller lite lösare i kanterna - mer "sällskapskar", så att säga.
                        Vad man gärna förleds att tro är att apistogramma och liknande är "trevliga" fiskar, men det är en sanning med modifikation. Det är därför man ofta väljer att ha dessa ciklider i artkar, och kan gå i mindre kar (i perioder). Många av arterna är haremslekare vilket betyder att om flera honor hittar förutsättningar för att utstaka revir kan en hane "underhålla" flera honor - leka av dessa och dra omkring i revirområdena och liksom hålla ett öga på hot utifrån.

                        Vad vi också väldigt ofta glömmer är att dessa ciklider håller ganska rejäla revir - vilka har odefinierbara gränser. Det är så att skillnaderna mellan lekplats och omkringströvande revir skiljer sig åt. En hona kan hålla en plats ytterst välbevakad, specillet lekplatsen - för att sedan "ta med sig" reviret när hon vallar yngel. Hanen har ett mycket större område som han "tar hand om" - med en lite kringflackande inställning - han kan ju ha flera honor i olika stadier av lek och yngelvårdande.

                        OK, om man nu tänker sig de här förutsättningarna och omvandlar detta till de ganska små utrymmen vi ger våra fiskar av denna typ - så märker man snabbt att ett akvarium med exempelvis någon Apistogramma kan upprätthålla utrymme och förutsättningar endast i ganska korta perioder. Ofta tycks våra "Apor" trivas och visar lekbeteende snabbt, när de hamnar i ett bra kar. Vi blir glada och nöjda och tänker oss att detta tillstånd skall hållas på en jämn och "ständig" nivå.
                        Ett, tu, tre - märker vi dock efter ett tag att antingen hona eller hane blir väldigt dominant eller, åt andra hållet, undergiven. Det är i denna fas många blir besvikna och undrar varför inte "Fru och Herr Ciklid kan hålla sams - de har ju ett så trevligt hem i form av en grotta, med möbler från Ikea..." Ja, du förstår säkert vad jag menar, eller hur?

                        I ett kar på 240-liter kan man mycket väl hålla en hane och några honor - och kanske någon art till med samma uppdelning. Men, detta under korta tidsperioder! Vad som oftast blir resultatet är att en grupp dominerar ut den andra, och här får vi ta med i beräkningen att det är sannolikt att en hona i en grupp blir dominant dessutom, och konkurerar ut de andra. Sedan sker sakta en utarmning av övrig besättning och Apistogrammma-projektet surnar - individer dör av och man får börja från början igen.

                        Vad är det jag försöker beskriva här - och avråder jag från att hålla Apistogramma? Nej, inte på något vis, men man bör veta förutsättningarna och plugga den här typen av cikliders beteende - för då förstår man varför det är så svårt att upprätthålla en sund balans mellan individerna, och varför det många gånger "går troll" med de fiskar man har köpt.

                        Inredning då; Massor, och då menar jag verkligen massor av små fina ställen för fiskarna att hålla till på. Detta kan man skapa genom att lägga riktigt mycket rötter, pinnar, kvistar huller om buller på bottnen - och sedan för all del bygga uppåt i karet med liknande material. Sten kan man också använda sig av - men vi bör frångå tänket "grotta", och istället tänka på håligheter, små prång och tajta utrymmen som honan kan välja att använda som lekplats - ju fler ställen hon har att välja på, desto bättre! Hon kommer att gräva och dona för att skapa den ultimata platsen för sina ägg och senare yngel - hon vill nämligen inte att någon skall upptäcka var hon har sina små.

                        Skall vi ta Fjärilsciklider också, medan vi ändå håller på? Trist nog är detta en ciklid som är lite kinkig på flera vis. Ofta tycks dessa vackra ciklider få en del sjukdomar som exempelvis Hål-i-huvudet, pop-eye och så vidare. Det finns otaliga trådar här på forumet där man diskuterar varför Fjärilsciklider så lätt tycks dra på sig denna typ av sjukdomar. För egen del har jag lyckats bäst med fjärilar då temperaturen varit ganska hög, runt 28-29°C och med mjukt vatten.

                        Fjärilar köpar man oftast parvis i affären - och precis som med många andra dvärgciklider verkar hona och hane sugna på att leka direkt när man släpper i dom... för att efter någon lek eller två bli bittra fiender med jagande och borttynande tillvaro för någon av parterna.
                        Tricket här är att inreda med lummig växtlighet och möjlighet till lite öppnare ställen, gärna fin sandbotten, där fjärilarna kan beta småorganismer i mulmen. Fjärilar är öppna substratlekare och kan välja en slät sten, eller rotdel - och i vissa fall leka direkt på en sandyta.
                        Bäst är att skaffa en liten grupp fjärilar - ett par, tre hanar och lika många honor, beroende på hur stort kar man har.
                        Genom att hålla dom i grupp (vilket tycks vara en naturlig sammansättning hos Fjärilscikliden, när de inte leker) skapar man en balans mellan individerna där ett eller flera par uppsöker en lämplig lekplats, och på detta sätt riktar sin aggressivitet mot andra i gruppen - vilket också förstärker parkänslan.
                        I ett 600-literkar hade jag tre lekpar som höll sina revir och lekte nästan som i symbios - det här var en terrorbalans som höll i nästan ett år.

                        Ja, som vanligt blir det mycket text och långa utläggningar när jag skriver, men det här är väldigt intressanta grejer och jag tycker det är kul att snacka inredning och ciklidbeteende. Hoppas du kan få ut något av det jag skriver och applicera det i ditt kar. Varje kar är unikt och får så att säga sin egen karaktär - ibland kan de mest osannolika fisksammansättningar bli lyckade, men man får pröva sig fram och kolla vad som passar ens egen smak. Lycka till nu med ditt nya projekt!
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 March 2013, 11:21.

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          #13
                          @gullefjun
                          Jag är öppen för råd och input så här i förstudie fasen av projektet, det är nu kreativiteten är som störst innan jag summerar ner resultatet i en mer statisk kravspec och sedan går in industrialiseringsfasen, vilket borde bli inom den närmaste veckan förutsatt att målningen blir klar som planerat.

                          @Mats
                          Bra text som får mig att tänka och reflektera. Jag har en tydlig vision för hur mitt slutresultat skall bli, och du har helt rätt att det krävs ett gediget studerande samt även analyserande och reflekterande. Att förstå de olika ciklidernas beteende och preferenser skapar en bra och stabil grund att bygga vidare på, din text är en bra "crash course", det tackar jag för. Baserat bland annat på din text och googlande inom ämnet pekar på att det blir ett släkte ciklid om det sedan blir Mikrogeophagus eller Apistogramma är däremot inte klart, det beror mångt och mycket hur jag kommer att inreda mitt akvarium.

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Gôtt! Lycka till!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Härligt inlägg Mats B, eller snarare artikel Mycket informativ och jag har själv sedan drygt 5 mån. fyra fjärilar och två av dem är ett par, i ett 150L. Det Fungerar mycket bra då det finns mycket språng och gömställen när det hettar till, för det mesta är det lugnt men när det lagts ägg är det ingen diplomati längre då är det knogmackor på menyn Mycket rolig art att hålla faktiskt!!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...