Ny på akvarium och behöver tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av LouiseKW
    Behöver man ha pump om man enbart har växter? Tänker mer på syretillförseln i vattnet.
    Gröna växter gillar koldioxid...
    Senast redigerad av Mr Woods; 25 March 2013, 21:17.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Ryskbompa
    Satsa på 200 liter om du ändå går i dom banorna. 50 liter begränsar som fan.
    Jag är nog böjd att hålla med, förr eller senare kommer du nog vilja "befolka" ditt akvarium!
    Kanske är det för att jag hållit på ganska aktivt förut, men då jag nyligen drog igång ett 54 liters som jag köpt åt pojken som önskat sig ett akvarium, börjar jag redan nu ångra att jag inte la pengarna på att dra igång 375:an som står och blänger på mig ute i lillstugan istället... Det åker nog fram förr eller senare ändå känner jag på mig!

    Lämna en kommentar:


  • LouiseKW
    svarade
    Ny på akvarium och behöver tips

    Tack så mycket för svaren! Ska genast höra på Plantswap och läsa på lite mer, vill lära mig så mycket som möjligt innan man sätter igång med sitt projekt

    Behöver man ha pump om man enbart har växter? Tänker mer på syretillförseln i vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • Ryskbompa
    svarade
    Satsa på 200 liter om du ändå går i dom banorna. 50 liter begränsar som fan.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ny på akvarium och behöver tips

    Kul att du vill starta igång och välkommen hit!
    Det finns riktigt bra artiklar här på Zoopet om hur du ska tänka när du startar upp ett akvarium. Mitt förslag är att du läser in dig där först. Tror man behöver komma in i hela "tänket" med ett akvarium innan man tar stora beslut.
    Men ju större akvarium desto mer lättskött blir det. Dessutom blir det större urval på fiskar med större burk.

    Lämna en kommentar:


  • fragster
    svarade
    1. Kolla runt här eller kolla plantswap.se. Där finns gott om folk som delar ditt intresse.
    2. Ingen myt.
    4. Sand funkar, möjligen behöver du lite smarta snäckor som agerar jordfräs i sanden.

    Lämna en kommentar:


  • LouiseKW
    startade ett ämne Ny på akvarium och behöver tips

    Ny på akvarium och behöver tips

    Hej
    Jag är "helt ny" ang akvarium, hade ett när jag var runt 7 år men då skötte min pappa det åt mig så det kan man knappast räkna. Men funderar nu att skaffa mig ett akvarium. Men har ett par frågor och funderingar som jag behöver ha hjälp med
    1. Först och främst så har jag tänkt ha växter, det är växterna jag är intresserad utav och inte så mycket ang. fiskar. Fiskar blir nästintill en bonus, kan det gå att göra så istället? Att man bestämmer vilka växter man har och sen ser vilka fiskar som kan trivas där?
    2. Jag funderar på 50 liters akvarium eller 200 liters akvarium? Jag har hört att ju större det är ju lättare är det att sköta det? Myt eller sanning? Vad skulle passa mig, tror ni?
    3. Jag har läst om skötsel att man ska byta 25% av vattnet varje vecka, men om man enbart har växter ska man även göra det då? Som sagt har jag fiskar är det bonus men krävs det "lika" mycket arbete med bara växter som med växter och fiskar så kan jag ju lika bra ha ett par stycken fiskar också för att få i lite liv och rörelse där.
    4. Jag hade tänkt sand som bottenmaterial, trivs alla växter i sand eller jag måste ha det i bakhuvudet och kolla vad dem trivs i?

    Något mer jag bör veta innan jag sätter igång med jakt på akvarium och tillbehör .
Arbetssätt...