Roliga fiskar till litet sällskapsakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Roliga fiskar till litet sällskapsakvarium?

    Hej! Johan heter jag!
    Detta verkar vara ett trevligt forum så jag bestämde mig för att registrera mig!

    Nu är det som så att min son önskat sig ett akvarium och då jag bor i en gammal sommarstuga med ytterst begränsat utrymme gick jag och köpte ett kar på 54 liter åt honom till att börja med...
    Jag har tidigare bara haft akvarium på 100-400 liter med huvudsakligen afrikanska ciklider och har ingen erfarenhet av att sköta en såpass liten bytta, så jag skulle uppskatta lite tips på lämpliga arter!

    Jag förstår ju att frågan har ställts tusen gånger förut, men problemet är att junior verkar vara en smula kräsen och mina förslag på levandefödare såsom guppy, platy osv., mottogs med viss skepsis från pojkens sida...
    Jag föreslog bl.a. neontetra men det enda som i den aktuella zooafärens ytterst begränsade utbud verkade vara tillräckligt iögonfallande var kardinaltetra, så baljan börjar nu bli lagom inkörd med fem av dessa samt fyra pygmépansarmalar och en ancistrus som jag på eget bevåg adderade en dag när pojken inte var hemma!

    Allra helst skulle jag vilja hitta en något större fisk med ett intressant beteende som sticker ut lite, så han förstår att det inte bara är färgprakt som räknas!

    Alla möjliga och omöjliga förslag är välkommna!
    Senast redigerad av Mr Woods; 23 March 2013, 08:32.
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    #2
    Dvärgciklider, helt klart. Finns en del som skulle kunna passa i ditt akvarium http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_gr...er&ORDNING=all
    shoop da whoop...

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Jo, jag tänkte också på dvärgciklider, får ta och läsa igenom artbeskrivningarna och ta med grabben till Trop Akvariefisk Import idag, de har ju över 700 arter och ett speciellt ciklidrum, så där borde man nog hitta något tycker jag!
      Känns kanske ändå som akvariet är lite för litet för dvärgciklider, fast det är det ju i och för sig för corydorasen och ancistrusen också men de verkar börja småtrivas nu...

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Det blev ett par apistogramma!

        Han hade inget svenskt namn på den men kallade den för panudiri. Den har en svart fläck bakom gälarna ner på buken, hanen skall bli blåskimmrande och honan knallgul.
        Den är tydligen lite ovanlig, finns här någon som vet var jag kan läsa lite om den??

        Jag tror att länken nedan visar en hona av samma art:


        Så blev det ytterligare några Pygmé-corydoras också, de såg så ensamma ut när de bara var fyra...
        Senast redigerad av Mr Woods; 24 March 2013, 12:15. Anledning: Fick ordning på vilken apistogramma det rör sig om.

        Kommentar

        • Danne och Anzo
          • May 2007
          • 509

          #5


          Är det denna?

          Vidare info kräver guldmedlemskap men det finns i alla fall ett svenskt namn där
          600 Liters Malawi
          129 Liter Saltvatten

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Apistogrammorna

            Det är dessa:
            Senast redigerad av Mr Woods; 26 March 2013, 21:00.

            Kommentar

            Arbetssätt...