Fiskarna dör :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrcode
    • March 2013
    • 2

    Fiskarna dör :(

    Skaffade mig ett akvarium (54L) för ett par månader sedan. Till detta akvarium införskaffade jag 5 tetror, 3 guppy samt 2 malar. En av dessa malar dog efter en vecka. Efter 2 veckor från första fiskarna inhandlades köpte jag ytterligare 5 tetror, en mal samt två svärdbärare. Malen dog samma dag som jag släppte ner dom i akvariumet.

    Efter ytterligare en vecka så vart en av svärdbärarna slö och vägrade äta och ville enbart hålla till i vattenytan eller på botten. Ytterligare 2 dagar senare var den död.
    Ytterligare 1,5 vecka senare vart även den andra svärdbäraren slö och vägrar äta och håller mest till i vattenytan. Där är jag nu, svärdbäraren lever fortfarande, även om ingen förbättring har skett.

    Guppyna samt tetrorna har hittills varit väldigt aktiva, fram tills i morse då den ena guppyhonan hade gömt sig, och när hon väl kom fram så vägrade hon att äta och var väldigt slö. Efter att ha studerat henne i ca 10 minuter när hon simmade runt och hade en del hastighetsryck så segnade hon ner och dog. När jag plockade upp henne såg hon rätt svullen ut över magen och hade som röda fläckar på magen. Inget som jag såg igår kväll.


    Vad kan jag göra för fel? Har läst flera böcker, som nybörjare man är, och försöker följa det dom skriver. Byter 1/3 vatten i veckan. Har inte i några andra medel än Aqua Safe vid vattenbytet.


    En sak jag har märkt i akvariumet är att ett par växter har fått en hel del svarta fläckar på sig, svarta alger? Är detta något normalt, är det farligt för fiskarna? Något som man kan bekämpa?


    Tacksam för all hjälp och vägledning.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Problemen beror nog på för mycket fisk i ett nytt akvarium. Det tar minst 1 mån. innan det har byggts upp tillräckligt med nyttobakterier i filter och grus för att klara av att "äta" upp all skit som blir. Innan nyttobakterierna hunnit bildas så blir all skit från mat och fisk istället till gift och förorenar vattnet och fisk kan dö. Därför ska man börja med få fiskar och mata dessa mycket sparsamt första månaden, man ska också inte byta så mycket vatten under den tiden. När karet är inkört efter 1 mån. så kan man börja med veckovisa delvattenbyten på 20-30%.

    Det du bör göra nu är att stoppa matningen och tillsätta 0,5dl upplöst vanligt salt, och så fort som möjligt ha i en bakteriekultur typ nitrivec som hjälper uppbyggnaden av nyttobakterier.

    Lycka till!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Som åheim säger. För mycket fisk. Ett av dom vanligaste felen nybörjare gör. För mycket fisk från start.

      Jag håller på och kör igång ett kar jag ändå har tagit filtermumma och vatten ifrån ett befintligt kar. 147L har gått i 3 veckor med 3 guppys. De kommer få gå ett tag till innan jag slänger i fisk.

      In på affären och köp nitrivec.

      MVH Rikard

      Kommentar

      • mrcode
        • March 2013
        • 2

        #4
        Kanon, tack för vägledningen. Har införskaffat nitrivec samt salt och hävt i lite. Det bästa är nu att vänta någon månad innan jag skaffar någon mer fisk?

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Du verkar ju ha överbefolkat karet redan så? 54liter är inte stort, det är la bättre att firrarna du har mår bra och har lite yta att sträcka på benen på? eller? Lättare att sköta ett kar som inte ett "MaxBefolkat" :P

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av mrcode
            Kanon, tack för vägledningen. Har införskaffat nitrivec samt salt och hävt i lite. Det bästa är nu att vänta någon månad innan jag skaffar någon mer fisk?
            Kolla nitritvärdet - bara för att få veta, "vad som kanske är fel"!

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Millan2000
              • April 2013
              • 48

              #7
              Ursprungligen postat av mrcode
              Kanon, tack för vägledningen. Har införskaffat nitrivec samt salt och hävt i lite. Det bästa är nu att vänta någon månad innan jag skaffar någon mer fisk?
              Definitivt vänta och minst en månad. Finns billigt nitrittest att köpa i affären, för man behöver kolla ofta. Det räcker hur länge som helst det testet. Det är jättesvårt att få bukt med. Jag har gjort exakt samma misstag som du en gång i tiden, köpte litet kar, massor av fiskar, ivrig som jag var. Nitrithalten var skyhög. BACTOZYM räddade mitt akvarium, plus nitrivec såklart och regelbundna vattenbyten. Bactozym är inte heller dyrt så det rekommenderar jag varmt! Det var faktiskt det enskilt i princip som räddade akvariet från fullständig död...Jag hade i princip knallröda teststickor i veckor...dom ska vara ljusgula...Saltet är till för att hjälpa dina fiskar mot nitritet framförallt, så dom överlever.

              Hoppas du har mycket växter trots litet akvarium, det är också viktigt för balansen i akvariet.

              Ser ju att tråden är relativt gammal, hoppas du fått ordning på det. Svarta alger på kanterna av växterna så det ser ut som svarta luddkanter och svarta prickar på bladen och även att det sätter sig på bakgrunden om man t.ex. som jag har back to nature, skrovligt och bra att få fäste på...det är hopplöst att bli av med. I fick medicinera. Men undvik det såklart om dom inte tar överhanden. Lite alger är ju högst naturligt i ett kar. Tyvärr så om det är den algern så går den inte att skrapa bort..

              Vore kul att veta hur det gick för dig. Jag hade ett rent helvete att få bukt med detta. Blev ju många erfarenheter rikare såklart och bytte snabbt till större kar, för de tär ju kul med många fiskar och 54 liter ryms inte många firrar i

              Kommentar

              Arbetssätt...