Nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    Nystartat akvarium

    Hej, jag har precis släppt på 5st otocinclus i mitt nya 105L kar. Började med lite växter (några javaormbunkar + hornsärv eller liknande) och bakterievätska för att få en snabbare start, släppte i dem på tredje dagen o de ser väldigt pigga o glada ut. Jag kör med ett Fluval 3+ filter och kommer öka på med växtlighet inom kort.

    Surhetsgraden ligger på 6.5-7pH och temperaturen ligger på 26C. Hur länge behöver jag vänta innan jag släpper på fler fiskar och vilka sorter rekommenderar ni? Jag hade tänkt mig ett par mindre stimm (6-7st av varje) tetror och ett par av någon fredlig dvärgciklid. Jag försöker välja fiskar från sydamerika även om växterna kommer från lite här o var.

    Blir det för mycket fisk eller borde jag rent av ha lite större stimm av tetrorna? Eller kanske enbart en sort och lite fler? Jag vill gärna ha något färgrikt fredligt ciklidpar, någon sort att rekommendera?

    Nu har jag lusläst allt jag kommit över om akvarier på semestern och tycker detta verkar jättekul och kommer nog skaffa mig fler akvarier i framtiden.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det som begränsar antalet fisk i karet är filtret och vattenbytena. Jag känner inte till det filtret du har. När vattnet är nitrit fritt så kan du släppa i nästa omgång fisk. Jag tycker att du skall nöja dig med en sots tetra i ett så litet kar, köp hellre fler av en sort. Om jag skulle starta ett sådant kar idag så skulle jag prova med citrontetra. Ser inget vidare ut på artbeskrivningen,inte heller i butik. Men många zoopetare vittnar om hur granna dom blir när de kommer i ett kar som dom trivs i. När det gäller dvärciklider så känner jag inte till så många, men fjärilsciklider är ju trevliga. Lycka till
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • LinK
      • April 2003
      • 385

      #3
      Tja!
      jag tycker att mina kilfläcksrasboror är jättevackra! de blir så himla fina i färgerna..

      Den svarta neontetran tycker jag e den absolut snyggast tetran.

      jag har haft fjnärilsciklider och de är välldigt snälla mot de andra fiskarna... lite agressva vid lek men vilken fisk e inte det..?

      MvH
      Martin Sundholm

      "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Filtret är ett innerfilter som pumpar 700l/h. Hur mycket och ofta jag byter vatten kan justeras efter fiskarnas behov.

        De tetror jag tittat på är Koppartetra, Citrontetra och vanlig resp. svart neontetra. Det som talar för den vanliga neontetran är att den är betydligt billigare i min zooaffär (10st för 100kr).

        När det gäller ciklidpar så beror det nog mycket på vilken sort butiken har men man kan ju alltid åka till andra butiker.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • LinK
          • April 2003
          • 385

          #5
          I min djurafär får man svart neontetra för 10kr/st om man köper 30st.. anars 15kr/st tror jag¨. och en 50 lapp mer för att få en svart neontetra isf en neontetra ger iaf jag mkt gärna.. sen föredrar jag kardinaltetran isf neontetran... =) den ligger väll på sama pris som den svarta..

          =)

          =)
          MvH
          Martin Sundholm

          "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Jag vill nog helst ha koppartetran, den är så vacker med sina glänsande fenspetsar och inte fullt lika vanlig som neontetran. Jag tycker neontetran och kardinaltetran är ytterst snarlika och då kostar kardinaltetran dubbelt så mycket.

            Är det någon som har ett hum om hur stort stimm med tetror jag kan ha om jag ska ha ett ciklidpar av någon mindre fredligare sort?

            Nu har nitritvärdet gått upp till 0,3mg/l 4 dagar efter att jag släppte i algätarna. Även pH har krypit upp till 7,5 men jag har hela tiden doserat syran direkt i akvariet som det står på flaskan. Men jag läste här i forumet att man ska dosera i en spann först och vänta på att kalkutfällningen lagt sig på bottnen, så är det lätt att skippa bottensatsen. Är det nödvändigt att använda vattenberedningsmedel eller är det överflödigt vid delvattenbyten?
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              En fråga till, finns det någon sydamerikansk fisk som äter upp snäckorna i akvariet som passar i ett 105L?

              Tack för alla svar hittils.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                Om du har lite större neoner & kardinaler och rätt ljus till dem, så kommer du helt klart att se en skillnad! kardinalerna är mycket vackrare!
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • malman
                  • June 2003
                  • 25

                  #9
                  AndreasN

                  Om du får plats med dom skulle jag rekomendera et stim med tre till fyra knorrmalar. Dom ater gärna sniglar när dom fått växa på sig lite.

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Jag får nog inte plats med några knorrmalar tyvär. Jag får nog plocka upp snäckorna för hand om det inte finns något annat tips på en mindre fisk? Eller så släpper jag i ett stim med barber istället för cikliderna och kallar det för sällskapsakvarium istället för sydamerikanskt.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #11
                      Det kliade så i fingrarna så jag köpte 4st tåliga metallpansarmalar. Jag hoppas det inte blir för mycket fisk nu innan bakteriekulturen fått fäste.
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

                        #12
                        Det går säkert bra. Ta det lugnt med maten i början bara.
                        Oscar Cederqvist

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Idag blev det en nitrittopp som jag tror beror på att jag försökte mata malarna med svarta mygglarver igår. Det blev nog på tok för mycket. Nu har jag bytt ca 50% av vattnet och fått ner nitritnivån till 0,6mg/l. Jag ska nog hålla mig till en spirulinatablett om dagen de närmsta dagarna.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #14
                            Ett ännu högre nitritvärde idag (1,6mg/l). Jag kilade iväg till affären o köpte nitrivec, kan det hjälpa eller är det enbart stort vattenbyte som hjälper? Kan ju inte hålla på och byta 50% av vattnet varenda dag, mår fiskarna verkligen bra av det och dröjer det inte ännu längre tid innan filterbakterierna är tillräckligt många?

                            Jag körde i dubbel dos av nitrivec idag (som om akvariet var nystartat) och ska hälla i normal dos varje dag i en till två veckor (10 dagar enligt flaskan). Kan det hjälpa eller är det meningslöst?
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            Arbetssätt...