Hjälp med förberedelser till första akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Hjälp med förberedelser till första akvariet

    Hej!

    Vi har bestämt oss för att skaffa akvarium. Två vuxna och två små barn. Ingen av oss kan något om akvarier eller fiskar sedan tidigare. Men nu har vi lustläst nätet i en vecka. Vi har beställt ett akvarium efter specifika mått som kommer bli ca 130l. Men det kommer ta några veckor till en månad innan vi får själva karet. Men som med allt nytt och spännande vill man ju komma igång fortare än fort. Sååå jag impulsköpte i måndags en vas på 15L. I den satte jag några växter, en rot, ett innerfilter och 4 körsbärsräkor. Hade i 2 matpellets och en ärta.

    Så nu till frågan, vad kan vi förbereda för akvariet så vi inte behöver vänta 2 månader på att få en fisk i hus? Dvs 4 veckor på karet och sedan 4 veckors inkörningstid.

    1. Kan man skapa en bakteriekultur i en hink med vatten, fiskmat, bakterieblandning och en svamp för bakterierna att växa på?
    2. Om man kan göra 1, ska man då köpa gruset till akvariet och ha i hinken?
    3. Kan man köpa någon liten liten fisk om någon vecka och ha i vasen? (typ 2 tetror)
    4. För att förhindra nitritspik i vasen, bör jag sätta i en liten oxydator?
    5. Hur i all världen bestämmer man sig för vilka fiskar man vill ha? Verkar vara lite moment 22, de som är fina tillsammans gillar inte varandra. Typ scalarer och ciklider, räkor och kampfiskar. Vi vill bara ha fiskar som är färgglada och fina. Dvs det spelar ingen roll om de är från samma världsdel eller liknande. Att återskapa naturen är inte vad vi är ute efter nu. Mer att det ska vara kul för barnen och vara färgglatt och ljust.

    Andra bra tips på hur man kommer igång fortare tas gärna emot.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o vläkommen hit!

    har ni läst den här tråden? massa nyttig o viktig info för nya akvarister.



    det första ni måste lära er att ha akvarium handlar om att ha T Å L A M O D

    tar det 4 veckor att få hem karet eller vadå?

    ni ska stoppa i fisk redan från början. men bara ett par st. 2-5 st ungefär. som får pinka in karet så att bakterikulturen kommer igång.

    vasen är aldeles för liten för fisk. ni kan bara ha räkor i den. så glöm fisk däri.

    tänk om lite ang inställningen. att skynda fram ett kar resuterar ofta i katastrof o fiskdöd o obalans i karet.

    ta det lungt o gör rätt från början. då lär sig barnen om tålamod med

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      Som Hannesc skriver så tålamod nyckeln till framgång. Om ni jäktar riskerar ni bara att fiskar blir sjuka eller t.o.m dör med allt vad det innebär i förklarande för barnen
      Vad gäller fisk har ni t.e.x fina färger i kardinaltetror, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=475&SOK=1 ,och de brukar gå bra att ha ihop med Svärdbärare http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37&SOK=1 eller Platy http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1 så vitt jag vet, läs dock på noga innan ni skaffar en massa fisk. Det är viktigt med temp, ph-värde, antal av varje art etc för att de ska trivas. Kom också ihåg att inte överbefolka akvariet för då blir det bökigt med Nitrit och trivsel, ville bara påminna om det eftersom man lätt förköper sig när man är jättesugen på att komma igång.

      Lycka till!
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av Danne och Anzo
        Som Hannesc skriver så tålamod nyckeln till framgång. Om ni jäktar riskerar ni bara att fiskar blir sjuka eller t.o.m dör med allt vad det innebär i förklarande för barnen
        Vad gäller fisk har ni t.e.x fina färger i kardinaltetror, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=475&SOK=1 ,och de brukar gå bra att ha ihop med Svärdbärare http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37&SOK=1 eller Platy http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1 så vitt jag vet, läs dock på noga innan ni skaffar en massa fisk. Det är viktigt med temp, ph-värde, antal av varje art etc för att de ska trivas. Kom också ihåg att inte överbefolka akvariet för då blir det bökigt med Nitrit och trivsel, ville bara påminna om det eftersom man lätt förköper sig när man är jättesugen på att komma igång.

        Lycka till!
        Rent praktiskt skulle ni kunna skaffa någon stor bytta, tex badkaret och köra igång det med 4-6 fiskar och filter. När ni sedan får hem akvariet så flyttar ni över filter från badkaret och fiskarna. Då har ni filter som är igångkörda i alla fall och kan öka på fiskmängden lite.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Jo vi har tålamod och så, men vi har fortfarande inte fått helt ok på vår akvariebeställning. Vi ska ha väldigt speciella mått för att passa en byrå vi har och det strular. När jag tänker på förberedelser så har det mest med tiden på året att göra, dvs vill ha det i balans före semestern så att inte allt dör då. Tänkte då att man kan köra en stor bytta med växter, pump, sand och så redan nu. Så att man har färdigt vatten, sand och så i balans när karet kommer och att det då inte behöver stå lång tid utan fisk.

          Men sedan har jag läst att det inte spelar någon roll för att man måste i praktiken ha i fisk för att få igång cykeln. Men det var där jag tänkte räkorna skulle komma in i bilden.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Har nu efter 1 veckas väntande fått veta att ingen av de 3 zooaffärer vi har här tar emot måttbeställningar. Suck
            Då får vi tänka om och acceptera ett med standardmått och fixa en annan byrå. Vi kan ha max 45 cm på djupet och då verkar det vara att välja på 95x40x40 eller 110x45x45 dvs ca 150 vs 220 liter. Kommer säkert se bättre ut med det som är 40cm djupt. Är det stor skillnad i framtida användning?

            Det vi ville ha är 100x30x60 dvs ett som inte bygger så mycket ut från väggen, men som är ganska högt så man får en stor framruta.

            Eller vågar man snacka med den lokala glasmästaren även om de inte lämnar några vattentäthetsgarantier? Då kan vi säkert få det vi vill. Inklusive svart bakglas.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Var bor ni då? Om man vill åka lite så finns det ju alternativ.
              Vet inte hurvida Akvarielagret skickar, men dom kan ju garanterat bygga måttbeställda kar åt dig.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Ursprungligen postat av KristianE
                Var bor ni då? Om man vill åka lite så finns det ju alternativ.
                Vet inte hurvida Akvarielagret skickar, men dom kan ju garanterat bygga måttbeställda kar åt dig.
                Vi bor i norra Norge så vi lär inte åka och hämta ett akvarium. Saknar helt plötsligt att vara Stockholmare.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Danne och Anzo
                  • May 2007
                  • 509

                  #9
                  Vad gäller storleken så är det lättare att ha balans i karet ju större det är, ett bra om än osmakligt exempel var ett jag läste men inte minns vem som skrev..."pinka i ett vattenglas och sedan i ett badkar och titta sedan var effekten blir störst". Det stämmer att man behöver ha ett tillskott av lite bajs, växtrester etc för att processen skall starta men jag är för dålig på räkor för att kunna säga om det räcker. Prova med vattenbaljan om ni vill men kolla vattnet dagligen efter uppstart och håll ett öga på fiskarna för det kan gå fort när nitriten kommer. Skulle värdena sticka iväg så byt 50% av vattnet dagligen tills det är under kontroll igen.
                  Lycka till!

                  Ps Jag är ingen beundrare av vattenbalja-tricket men jag förstår hur ni tänker tror jag ds
                  600 Liters Malawi
                  129 Liter Saltvatten

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    55 l plastbalja från Jula och sand inhandlat. Köpte några nya växter och rensade räkkaret lite. Helt otroligt vad växterna har blivit större på 1,5 vecka. Hade i bakterier. Så får väl vänta på att sanden ska lägga sig och tänkte köpa några få zebrafiskar.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Plastbaljan är så vacker att det tankarna drar åt att beställa ett akvarium i frostat glas. Man ser jättetydligt på nära håll, men med lite avstånd blir det som att dyka. Dvs att man ser in och ser växterna och kan sitta och titta en stund från andra sidan vardagsrummet och så plötsligt kommer en räka simmande nära baljan och då ser man dem tydligt. Aldrig sett den effekten tidigare och det är jättevackert.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Behöver ett litet råd

                        Nu har räkvasen varit igång i en månad. Bor 4 körsbärsräkor och 3 galaxy rasbora där i. Hade i fiskarna för 2 veckor sedan för att påfresta det lite extra så jag verkligen vet att jag har fått bakteriekultur. Jag hade ett par dagar efter fiskarna kom i lite nitrat, men ingen nitrit alls någongång jag testat. Planen är ju att bara ha räkor i vasen när akvariet kommer. Dvs flytta över rasbororna till akvariet.

                        Men nu har jag i plastbaljan som varit igång i 2,5 vecka fått nitrit (ca 5mg/l) med 3 amanoräkor och 3 platy.

                        Tycker ni jag ska flytta över platysarna till räkvasen tillfälligt, som är en nitritfri miljö? Även om det blir väldigt många fiskar på 15 liter.

                        Jag är inte "rädd" om platysarna annat än rent djurplågerimässigt vill att de ska ha det bra. Jag fick dem av en kompis som skulle ta bort dem.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #13
                          Fråga om frigolit

                          Akvariet kommer på tisdag. (jippi)
                          så nu håller vi på att fixa bänken det ska stå på. Det är ett akvarium med aluminiumram. Frigolit eller inte under? Kanske foam man har under parkettgolv som mellanting mellan ja och nej?
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Millan2000
                            • April 2013
                            • 48

                            #14
                            Låter som ni inte är ute efter billigaste karet eftersom ni ville måttbeställa. Kan verkligen varmt rekommendera juwel som har jättefina möbelakvarier. Då behöver ni ju inte bry er om att det ska passa en byrå?! Jag har ett jättesnyggt som är 180 liter( haha kändes stort när jag köpte nu vill jag ha större !) men det är jättesnyggt svart med skåp under. Där förvarar jag alla grejer till firrarna. Finns ju många olika storlekar på möbelakvarierna. Såg ett skitsnyggt på Blocket föresten, ett stort möbelakvarie. Kolla in där under djur-fiskar. Men som sagt, alla välsorterade djurbutiker har möbelakvarier. Finns med välvda rutor och lite allt möjligt beroende på vad man vill ha.

                            Håller med för övrigt om vad de andra säger. Ta det lugnt. Mixtra inte med fiskar i badkar osv...Låt det ta den tid det tar, det har du igen sen. Jag började med ett 54 liters, för att se om intresset skulle hålla i sig. Blev ivrig, köpte för många fiskar=nitrit och rejäla nivåer, typ högsta som tog evigheter att bli av med. Det är inte värt det. Snarare blir man less då. Ju större kar desto enklare att få balans och desto mer lättskött. Plus att man alltid vill ha en hel del fiskar och mindre baljor har helt enkelt för lite yta för de flesta fiskar.

                            Hoppas ni får till det
                            Kan rekommendera en sida för fisk köp www.asplundsfisk.se jättefina fiskar. Bättre kvalite och tåligare än i djurbutiken. Sen köpte jag växter från Redbee.se av en person som odlar växter. FIck superfina växter. KÖper aldrig mer växter från djurbutiker och troligen inte heller fiskar.

                            Räkor är bra algätare, tänk på att det finns en del fiskar som gärna äter dom dock...

                            Kommentar

                            • Millan2000
                              • April 2013
                              • 48

                              #15
                              Ursprungligen postat av HWH
                              Behöver ett litet råd

                              Nu har räkvasen varit igång i en månad. Bor 4 körsbärsräkor och 3 galaxy rasbora där i. Hade i fiskarna för 2 veckor sedan för att påfresta det lite extra så jag verkligen vet att jag har fått bakteriekultur. Jag hade ett par dagar efter fiskarna kom i lite nitrat, men ingen nitrit alls någongång jag testat. Planen är ju att bara ha räkor i vasen när akvariet kommer. Dvs flytta över rasbororna till akvariet.

                              Men nu har jag i plastbaljan som varit igång i 2,5 vecka fått nitrit (ca 5mg/l) med 3 amanoräkor och 3 platy.

                              Tycker ni jag ska flytta över platysarna till räkvasen tillfälligt, som är en nitritfri miljö? Även om det blir väldigt många fiskar på 15 liter.

                              Jag är inte "rädd" om platysarna annat än rent djurplågerimässigt vill att de ska ha det bra. Jag fick dem av en kompis som skulle ta bort dem.
                              Du kommer tyvärr få nitrit i den lilla vasen också troligtvis. Det blir mer påfrestning än vad de goda bakterierna orkar ta hand om. Du måste ha något större till dom. 15 liter är för litet till t.o.m en endaste fisk....Ett minimum till t.ex. en kampfisk vore 25 liter och det är väldigt litet det med.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...