70 l hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smultronbål
    • September 2012
    • 19

    70 l hörnakvarium

    Hej!
    Jag undrar hur många corydoras och platy jag kan ha i utan att det blir förmycket. Har en fluval 3+, massor av växter och några rötter.

    /Emma
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    #2
    Kan inte de arterna utantill och sitter på jobbet så jag hinner inte rota rätt på det men en tumregel är 1 liter vatten per cm fisk, man räknar på fiskens vuxna storlek.
    Kan tänka mig att de arterna blir ca 5-6 cm som vuxna så i 70 liter kan du ha totalt ca 12 st. Kolla dock hur många som rekommenderas att man har ihop av varje art då en del arter vill vara i mer eller mindre stora stimm.
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Sv: 70 l hörnakvarium

      Ursprungligen postat av Danne och Anzo
      Kan inte de arterna utantill och sitter på jobbet så jag hinner inte rota rätt på det men en tumregel är 1 liter vatten per cm fisk, man räknar på fiskens vuxna storlek.
      Kan tänka mig att de arterna blir ca 5-6 cm som vuxna så i 70 liter kan du ha totalt ca 12 st. Kolla dock hur många som rekommenderas att man har ihop av varje art då en del arter vill vara i mer eller mindre stora stimm.
      Den tum regeln är jättedum. Betor helt på vilken fisk sort det är så räkna inte så

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • smultronbål
        • September 2012
        • 19

        #4
        Nu har jag iaf 7 st corydoras (köpte alla som fanns) tillsammans med mina 4 vuxna platys och några yngel i olika storlek.

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Ursprungligen postat av smultronbål
          Nu har jag iaf 7 st corydoras (köpte alla som fanns) tillsammans med mina 4 vuxna platys och några yngel i olika storlek.
          Det låter väl rimligt inga fler bara. Ska ju va lättdrivet, ju fler fiskar desto mer skräp/dålig vattenkvalite.

          MVH Rikard

          Kommentar

          • Dr.Dork
            • December 2012
            • 263

            #6
            Sv: 70 l hörnakvarium

            Ursprungligen postat av hannesc
            Den tum regeln är jättedum. Betor helt på vilken fisk sort det är så räkna inte så

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
            Alltså, visst kan man inte gå efter den fullt ut, men den kan ju fungera som en liten fingervisning om man ens är i närheten av vad som är rätt.

            Sen, om man bara skulle gå efter den regeln, så skulle man ju i ett 500L akvarium kunna ha en 5 meters haj, och i ett 1000L en 10 meters val!

            Kommentar

            • Danne och Anzo
              • May 2007
              • 509

              #7
              Haha, det är därför det är en tumregel och inte en absolut sanning. Men som du själv skrev ger det åtminstone en fingervisning, jag skrev dessutom att OP skulle läsa på om sina fiskar för att kolla hur de vill ha det.
              Nappade inte på Hannesc´s svar då det enbart kändes negativt och ohjälpsamt och jag är inte här för att bråka med folk.
              600 Liters Malawi
              129 Liter Saltvatten

              Kommentar

              Arbetssätt...