Nystartat kar med nitrit, alger. Lösning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BFTO
    • February 2013
    • 18

    Nystartat kar med nitrit, alger. Lösning?

    Hej

    Haft igång mitt 120L kar i 10dagar och blev "lurad" av affären att köpa 2st slöjstjärtar som piloter. Det hela har nu slutat med att dom har gått lös på växterna och bajsat och haft sig så nu är värdena åt skogen, nitrit är stark rosa på tetras test. Skall skaffa dropptest imorgon, men hur som helst så är det nitrit.

    I fredags fick slöjstjärtarna flytta, köpte då ett gäng kardinaltetror.

    Det har börjat växa lite brun/orange alger (tror jag) på bakgrunden och på vissa stenar, särskilt där vattnet är strömt vid utblåset. Antar att det är vanligt i nystartade akvarium? Har ljuset tänt ca 10h per dag. vad är det för alger?

    Målet med karet är Kardinaltetror,Fjärilsciklider och några malar.

    Frågorna är då:

    • Hur skall jag gå tillväga med nitriten? små vattenbyten?
    • Algerna, vad är lösningen?
    • Juwels innerfilter innehåller ett kolfilter, skall jag ta bort det? vad fyller det för funktion? det står även att man skall byta den översta vita duken en gång i veckan? jag har inte gjort det då det lär finnas en del bra bakterier i den.


    Tacksam för svar.

    mvh
    Senast redigerad av BFTO; 25 February 2013, 18:59.
    1012,5L Rovfisk
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Nystartat kar med nitrit, alger. Lösning?

    50% vattenbyte varje dag i en vecka. Så ska nog nitriten försvinna. Mata sparsamt. Kolfilter kan du ta bort.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • BFTO
      • February 2013
      • 18

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      50% vattenbyte varje dag i en vecka. Så ska nog nitriten försvinna. Mata sparsamt. Kolfilter kan du ta bort.

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
      Ska jag tillsätta bakterier vid varje vattenbyte?
      1012,5L Rovfisk

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av BFTO
        Ska jag tillsätta bakterier vid varje vattenbyte?
        Du hör ju själv hur galet det låter Skippa råden om massiva vattenbyten och följ zoopets eget råd i vid problem med nitrit

        Hur undvika nitrit?
        1/ Ha få fiskar i akvariet första månaden (fler om bakteriekultur tillsätts).
        2/ Mata sparsamt (speciellt första månaden).
        3/ Öka inte belastningen på akvariet hastigt (dvs. släpp inte ner för många fiskar samtidigt).
        4/ Tillsätt en bakteriekultur.

        Hur bli av med nitrit?
        Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
        1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
        2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
        3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
        4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • BFTO
          • February 2013
          • 18

          #5
          Råder delade meningar om detta ser jag...

          Tack för svaren
          1012,5L Rovfisk

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av BFTO
            Råder delade meningar om detta ser jag...

            Tack för svaren
            Man kan ju hävda vad som helst i forum så det kan vara bra att luta sig tillbaka på etablerad kunskap och erfarenhet
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • BFTO
              • February 2013
              • 18

              #7
              Uppföljning

              Gjorde 2 små vattenbyten och tillsatte bakteriekultur och matat som jag gjort innan, väldigt lite varannan dag. Köpte även vattenpest som växer som ogräs.

              Cl2=0
              PH=8
              KH=10
              GH=ca12,5-15
              NO2=0
              NO3=ca5

              Vad tycker ni om värdena? något jag behöver ändra på?

              Nitriten är borta. Och 4st ancistrus på 3-3,5cm flyttade in och har nu på en vecka gjort karet rent ifrån alger och ser ut att trivas, en av dom har en ganska stora mage. Är dom könsmogen vid denna storlek?
              1012,5L Rovfisk

              Kommentar

              Arbetssätt...