Nano - besvärligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Nano - besvärligt?

    Är det verkligen så hemskt svårt att få ett litet nano att fungera bra?
    Nu pratar vi ett 20-liters som ska hysa räkor och ev nån snäcka, inga guldfiskar eller scalarer.

    Om man är regelbunden med sina vattenbyten, inte övermatar och sköter allmänt underhåll som man bör, då borde man väl ha ganska goda chanser även om det är litet, eller har jag fel?

    Jag har beställt BTN-boken om nanos, men har inte fått den ännu. Hoppas på att hitta en del matnyttigt där. Tänker mest så länge om det är så att jag inte ska ha för höga förhoppningar om mitt nya kar (inte mitt första, men minsta) med tanke på mycket jag läst på nätet om att det är så besvärligt och många som tröttnat. Eller om jag ska tuta och köra och lita till mitt sunda förnuft?

    Vad har ni andra för erfarenheter?
  • Martin Knagg
    • November 2012
    • 52

    #2
    Jag har haft mitt igång ett tag nu och haft nytta av det stora karet för balansen hittills, kramade ur filter och tog ca 70%(av nanots volym) vatten därifrån och fyllde på resterande med nytt i början. Nu när jag gör delvattenbyten gör jag enligt följande: Preparerar vattnet med ph-sänkning pga mitt kommunalvatten, tar i lite vattenberedning och även lite växtnäring, gör bytet i det stora karet med lite för mycket vatten(så att det räcker till nanobytet), väntar sedan en stund tills vattnet cirkulerat en stund, och tar sedan lämplig mängd till nanots delvattenbyte... vet inte om det är fel tillvägagångssätt men allting pekar hittills på att jag lyckas hålla lika bra balans i nanot som jag har i mitt "stora" kar. Nanot är någonstans runt 25 liter.
    Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
    Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

    Kommentar

    • Maligne

      • September 2012
      • 188

      #3
      Bra tips! Jag hade redan tänkt sno filtergoja, alternativt sätta det lilla filtret i ett av de stora karen några dagar och köra igång det där. Men att ta vatten därifrån vid byten verkar ju också smart.
      Dock har jag läst att vissa räkor inte är så glada i pmdd, vilket jag använder i de andra karen. Hur har det funkat hos er?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ursprungligen postat av Maligne
        Är det verkligen så hemskt svårt att få ett litet nano att fungera bra?
        Nu pratar vi ett 20-liters som ska hysa räkor och ev nån snäcka, inga guldfiskar eller scalarer.

        Om man är regelbunden med sina vattenbyten, inte övermatar och sköter allmänt underhåll som man bör, då borde man väl ha ganska goda chanser även om det är litet, eller har jag fel?

        Jag har beställt BTN-boken om nanos, men har inte fått den ännu. Hoppas på att hitta en del matnyttigt där. Tänker mest så länge om det är så att jag inte ska ha för höga förhoppningar om mitt nya kar (inte mitt första, men minsta) med tanke på mycket jag läst på nätet om att det är så besvärligt och många som tröttnat. Eller om jag ska tuta och köra och lita till mitt sunda förnuft?

        Vad har ni andra för erfarenheter?
        Det ska inte alls behöva vara svårt med ett nano! Jag har aldrig haft minsta problem med mitt 26L Det har alltid fungerat fantastiskt bra och jag har samma invånare sen starten för 5-6 år sen minus några räkor (8 boraras brigittae och ett gäng amanoräkor)!

        Det enda jag gör med karet är att putsa rutorna nån gång i månaden och byter vatten, lyfter av och rengör filtret lite ca. 3ggr/år. Jag är som regel väldigt noga med mina vattenbyten i mina kar men mitt 26L nano i köket blir det faktiskt inte lika strukturerat med och det kan bli var 3.dje vecka ibland.

        Man bör vara xtra noga med att använda en bra filtrering i ett nano tycker jag. Mitt hade från början en skiljevägg med stort filter bakom men efter ett par år tog jag bort väggen för det stal så mycket yta. Jag hängde istället på ett aquaclear hangon filter och det filtret har imponerat mig sen dag 1, det är otroligt tyst och håller vattnet i en perfekt balans! Har en filmsnutt på det här: http://www.youtube.com/watch?v=mNMSlSw3ARU
        Senast redigerad av åheim; 15 February 2013, 12:07.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Maligne

          • September 2012
          • 188

          #5
          Fint!
          Jag har skaffat ett aquael shrimp set begagnat, och det medföljde en filterpump. Dock minns jag inte exakt vad det hette, kan ha varit pat mini. Vet inte om det är ett bra eller mindre bra filter, får se hur det fungerar.
          Uppstart med fiskar är jag ju van vid, men när det gäller räkor till ett såpass litet, vad är lagom att starta med? Körsbär har jag hört ska vara någorlunda tåliga. Hur många är lagom att börja med? 3-5 st de första veckorna?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Jag har ingen bra erfarenhet av körsbärsräkor, de har inte uppskattat mitt vatten och de är ju så små så man får ju sätta på sig monokeln för att se dem Amanoräkan är däremot väldigt tålig och betydligt större. Kör du körsbär kan du nästan ha hur många som helst men de större amano kanske 10 kan vara lagom.
            Det där filtret skulle jag inte använda utan skaffa ett aquaclear 20 och sätta den där filterpatronen på insuget.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Maligne

              • September 2012
              • 188

              #7
              Ok, jag kanske ska överväga att beställa ett aquaclear då? Såg att det fanns på pwss. Jag är lite misstänksam till små filter och deras kapacitet, särskilt som jag inte är så bra på det tekniska överhuvudtaget. Så jag uppskattar andras synpunkter och feedback på den biten.

              Kommentar

              • Berserken
                • December 2005
                • 472

                #8
                Kan med rekomendera Amanoräkor haft mina i 5-6 år väldigt tåliga

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Kolla in min tråd om mina Dennerlekar, där finns många tips och trix som kan vara värt att tänka på. Vi har ganska likt vatten, så jag ser ingen anledning att tex någon sorts körsbärsräka inte skulle funka hos dig.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Maligne

                    • September 2012
                    • 188

                    #10
                    Tack för tipsen! Det var en ganska lång tråd, så jag tar lite i taget, har börjat läsa i den iaf. Fick även nanoguiden med posten idag, så nu har jag lite lektyr att gå igenom.

                    Kommentar

                    • johnsson_82
                      • March 2012
                      • 289

                      #11
                      Ursprungligen postat av Maligne
                      Fint!
                      Jag har skaffat ett aquael shrimp set begagnat, och det medföljde en filterpump. Dock minns jag inte exakt vad det hette, kan ha varit pat mini. Vet inte om det är ett bra eller mindre bra filter, får se hur det fungerar.
                      Uppstart med fiskar är jag ju van vid, men när det gäller räkor till ett såpass litet, vad är lagom att starta med? Körsbär har jag hört ska vara någorlunda tåliga. Hur många är lagom att börja med? 3-5 st de första veckorna?
                      Jag har själv ett aquael shrimpset 30 och det fungerar kanon. Jag kör med den utrustningen som följde med och har aldrig haft några problem. Jag byter ca 1/3 en gång i veckan men annars så gör jag inte så mkt. Jag har betydlig större problem att få mitt stora kar i balans trots att jag tycker att jag gör allt rätt där.
                      Senast redigerad av johnsson_82; 15 February 2013, 22:55.

                      Kommentar

                      • Maligne

                        • September 2012
                        • 188

                        #12
                        Ok, bra med olika synpunkter! Vad är lagom att ha som startinvånare för att köra igång? Ett par snäckor, eller 4-5 räkor?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Varför inte både och?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Funderar på att kanske skaffa mig ett Nano kar på ca 30-40 liter,finns det filter som är bra och tyst ?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av Christer5
                              Funderar på att kanske skaffa mig ett Nano kar på ca 30-40 liter,finns det filter som är bra och tyst ?
                              Christer, har du vägarna söderöver något? Så hade du kunnat kika in hos mig och kollat min lösning som är totalt knäpptyst och har hittills funkat klockrent sedan jag startade mina nano.
                              Jag har en Slimline som jag satt några cm från bakrutan men ett bottenfilter under. Bakom Slimlinen har jag gömt en Eheim Compact som pumpar 300 liter/timma, plus filtermatta och doppvärmare om man vill. Detta finns det bilder på i tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142308 .
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...