60 liters hexagon akvarium - platsbrist etc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bint
    • February 2013
    • 10

    60 liters hexagon akvarium - platsbrist etc

    Hejsan!

    Ett sexkantigt akvarium på 60 liter har flyttat in i vårt hem. Såhär ser det ut (om länken fungerar): http://instagram.com/p/VhOVVOvuqq/

    Vi har läst på så mycket vi kan och pratat med flera självutnämnda experter. Det är ändå en del saker vi är osäkra på. Var exempelvis inne på Åleds akvarium (som ju ska vara något legendariska inom branschen såvitt jag förstått det) som kom med en del råd som går emot allt annat jag läst. Vi kom hem därifrån med ett stim på 10 boraras brigittae, 5 räkor (crystal red/black), två corydoras venezuela black, fina mangroverötter och en massa växter. Eftersom karet endast varit igång 5 dagar då så ville vi bara ha inredningen men de tyckte vi kunde ta så många invånare på samma gång ändå (eftersom akvariet inte får bra bakteriekultur utan fiskar enl Åleds). Litar inte riktigt på deras skötselråd. De verkar tycka att vi kan pressa ner hur mycket fisk som helst i vårt miniakvarium med dålig simyta.

    Så till funderingarna:

    Hur många fiskar till kan vi ha? Kommer skaffa två dvärgciklider och två otocinclus. Är det fullt sedan? Tänker på det där med 1cm fisk/liter (som Åleds tyckte var lite löjligt). Vill hemskt gärna även ha någon ytlevande fisk - typ 3 guppys. Borde nog skaffa någon mer kompis till våra corydoras med eftersom deras "stim" endast är på två individer nu men bottnen kommer ju vara rätt full när vi får cikliderna. Räknas räkorna med i centimetrarna? Det borde de tycker jag, men många entusiaster slänger ju ner typ 40 st i små nanoakvarium. Vi har väldigt mycket växter - påverkar det hur många fiskar vi kan ha?

    Vi hittade en halshuggen liten rasbora i filtret igår och har nu alltså förmodligen endast 9 st. Räknar dock endast till 8 st, men någon kan ju gömma sig. Alla andra verkar hur friska och glada som helst. Vad kan ha hänt?

    Vi har finkornig vit sand i akvariet. På Åleds ville de att vi kommer in med lite av denna sand så de kan testa om det är kalk i den vilket tydligen skulle vara katastrofalt. Har inte hittat någon info om detta på andra platser dock. Vad tror ni? Eftersom den är så finkornig så har jag även förstått att det kan bildas gasfickor. Kan man motverka detta genom att slamsuga ordentligt? Och kan vi slamsuga ordentligt när vi har så mycket inredning?

    Ber om ursäkt för ett väldigt långt inlägg, men kan knappt sova på nätterna nu eftersom jag funderar alltför mycket på dessa sakerna
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    glöm regeln 1cm fisk/liter. det är en skitdålig tumregel. alla fiskar har olika behov så man kan liksom inte räkna så.

    åled har rätt i att bakteriekulturen inte kommer igång om det inte finns fisk.
    tycker det var en lagom mängd uppstartsfiskar. kanske skulle skippat corrysarna dock. de är en stimfisk o behöver vara minst 6 st egentligen.

    vilken dvärgciklid tänker ni satsa på?

    knappt att ni behöver räkna med räkorna. du skulle kunna ha 200 räkor i det karet utan problem.

    växterna påverkar inte hur många fiskar ni kan ha. det är snarare bara bra.

    vart har ni köpt sanden?

    skippa slamsugningen tycker jag. jag gör aldrig det i nått kar.

    men däremot skulle ni kunna släppa i några malaysiska sandsnäckor. de gräver runt i sanden o "kultiverar" den skulle man kunna säga. som akvariets egna jordbrukarare. asså de bökar inte runt sanden så den flyttar på sig men den underhåller den o äter upp gamla växtdelar o matrester som de senare tar med sig ner under sanden. där det blir till näring för växterna.

    jag har alltid malaysiska sandsnäckor i mina kar med fin sand.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Hur stor är bottenytan, i diameter?

      Dvärgcikliderär bottenorienterade så de behöver mer bottenyta än höjd, minsta laget är ett 54Liters ( för de små sorterna) och dessa kar har botten mått på 30x60 cm.

      Välkomment hit, förresten
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Bint
        Hejsan!

        Ett sexkantigt akvarium på 60 liter har flyttat in i vårt hem. Såhär ser det ut (om länken fungerar): http://instagram.com/p/VhOVVOvuqq/

        Vi har läst på så mycket vi kan och pratat med flera självutnämnda experter. Det är ändå en del saker vi är osäkra på. Var exempelvis inne på Åleds akvarium (som ju ska vara något legendariska inom branschen såvitt jag förstått det) som kom med en del råd som går emot allt annat jag läst. Vi kom hem därifrån med ett stim på 10 boraras brigittae, 5 räkor (crystal red/black), två corydoras venezuela black, fina mangroverötter och en massa växter. Eftersom karet endast varit igång 5 dagar då så ville vi bara ha inredningen men de tyckte vi kunde ta så många invånare på samma gång ändå (eftersom akvariet inte får bra bakteriekultur utan fiskar enl Åleds). Litar inte riktigt på deras skötselråd. De verkar tycka att vi kan pressa ner hur mycket fisk som helst i vårt miniakvarium med dålig simyta.
        Det är riktigt att kvävecykeln kommer inte igån utan fisk. Tycker dock corydoras var ett dåligt beslut i uppstartsfasen, de är känsliga och bör vara ett stim på minst 6-8st. 10 boraras (mosvarar typ 2 platy i volym) och lite räkor låter bra som start.
        Ursprungligen postat av Bint
        Så till funderingarna:

        Hur många fiskar till kan vi ha? Kommer skaffa två dvärgciklider och två otocinclus. Är det fullt sedan? Tänker på det där med 1cm fisk/liter (som Åleds tyckte var lite löjligt). Vill hemskt gärna även ha någon ytlevande fisk - typ 3 guppys. Borde nog skaffa någon mer kompis till våra corydoras med eftersom deras "stim" endast är på två individer nu men bottnen kommer ju vara rätt full när vi får cikliderna. Räknas räkorna med i centimetrarna? Det borde de tycker jag, men många entusiaster slänger ju ner typ 40 st i små nanoakvarium. Vi har väldigt mycket växter - påverkar det hur många fiskar vi kan ha?
        Cm fisk per Liter är en meninglös tes. Du är begränsad i storlek och antal pga måttet på ditt kar. Vill du ha dina boraras så är liknande småfisk att föredra, ej ciklider. Räkornas utrymme behöver du inte grubbla över.
        Ursprungligen postat av Bint
        Vi hittade en halshuggen liten rasbora i filtret igår och har nu alltså förmodligen endast 9 st. Räknar dock endast till 8 st, men någon kan ju gömma sig. Alla andra verkar hur friska och glada som helst. Vad kan ha hänt?
        Den är så pass lite så att den kan sugas in genom insugskorgen till filtret. Du löser det genom att sätta en filterpatron på insuget
        Ursprungligen postat av Bint
        Vi har finkornig vit sand i akvariet. På Åleds ville de att vi kommer in med lite av denna sand så de kan testa om det är kalk i den vilket tydligen skulle vara katastrofalt. Har inte hittat någon info om detta på andra platser dock. Vad tror ni? Eftersom den är så finkornig så har jag även förstått att det kan bildas gasfickor. Kan man motverka detta genom att slamsuga ordentligt? Och kan vi slamsuga ordentligt när vi har så mycket inredning?
        Är det kalk i sanden så är det bara bra. Du kan motverka gasfickor genom att inte ha så tjockt lager och ha en god genomströmmning. Generellt är jag dock emot vit sand.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Bint
          • February 2013
          • 10

          #5
          Åh, vad härligt med så många svar redan!!!

          Det var Åleds som tyckte att vi skulle ha någon sorts mal redan från start så vi valde corydoras och läste sedan på mer när vi kom hem... och upptäckte att de är en stimfisk.

          Angående växterna så undrade jag mest ifall vi kanske kan ha något fler firrar i o m att vi har så mycket växter. Mycket växter = bra med gömställen, bra filtrering och mer syre liksom.

          Har inte riktigt bestämt oss för vilken ciklid som är mest intressant. En liten, fredlig och färgglad sort. Sambon är mest intresserad av någon regnbågsciklid som jag tror blir för stor. Kakaduaciklid är ett alternativ men kan bli knepigt ifall hanen vill ha minst 2 honor. Annars kanske fjärilsciklider. Tips mottages gärna. Bottenytan är 40 x 45 cm. Någon som är fin på att räkna area kan kika på vad det blir i ett sexkantigt akvarium om det är intressant

          Ska kika efter malaysiska sandsnäckor. God genomströmning... i akvariet eller i sanden? Ursäkta om det är en dum fråga. Är en nybörjare som sagt. Vi köpte sanden på Arken Zoo i Halmstad. Ägaren till butiken är stor fiskentusiast och ska vara väldigt kunnig så jag tror att de har bra grejor. Tänkte dock inte på sanden då utan tvättade den ordentligt, lade ut den i bottnen på akvariet och slängde sedan påsen utan tanke på att vi kunde behöva se mer info på den.

          Tack för all hjälp!!!
          Senast redigerad av Bint; 11 February 2013, 22:49.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            En god genomströmning i karet ger en bättre syresättning av sanden och risken för gasfickor minskar.
            Jag tror inte fjärilscikliden passar så vidare bra med dina små boraras, de blir nog uppätna och fjärilar kan vara lite tjuriga även om de hör till de snällare cikliderna. Jag har 4 fjärilar i ett 150 liters (70x70cm) och jag skulle inte vilja ha mindre eftersom de vill ha sina revir. Det är svårt att se skillnader mellen könen så risken är att man får flera hanar.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Med den storleken så skulle jag helst avråda från att ha någon ciklid i men de skulle kanske, kanske gå att ha ett par Ap. Borellii i detta om man ser till att det finns mycket gömställen och så.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Bint
                • February 2013
                • 10

                #8
                Vi skippar troligen cikliderna och skaffar lite fler corydoras till bottnen istället... men det får vänta eftersom vi fick nitrit när vi följde råden från Åleds...

                Kommentar

                Arbetssätt...