200 liter planterat akvarium (ingen erfarenhet alls)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl R
    • December 2012
    • 6

    200 liter planterat akvarium (ingen erfarenhet alls)

    Hej!

    Jag blev tipsad att jag borde ställa frågor här, så här kommer ett gäng nybörjarbryderier.

    Jag håller på och drar igång vårt första akvarium i familjen. Det skall stå i sonens rum.
    Akvariet är ett MP och jag har skaffat en Eheim doppvärmare 200-300 liter och ett Eheim BioPower 240 filter.

    I botten har jag enbart använt ECS (från akvarieteknik). Jag har planterat några små roliga växter på botten som jag hoppas att kan ta sig och sprida ut sig.

    Idag kommer jag att plantera ett batteri vallisneria spiralis i bakgrunden.

    Jag har kollat på massor av bilder och tyckte att den här var nog bland det snyggaste jag har sett:


    Nu gick jag ifrån stenarna då jag inte litade på ECS-materialet för att placera stenar stabilt i. Dessutom tyckte jag roten jag hittade var svår att motstå.

    Jag har använt mig av happy-life plantnäring och liquid filtering medium. Givetvis hällde jag i dem princip samtidigt, då jag missade anvisningen att man inte skulle kombinera dem.

    Här finns en massa bilder på hur det har sett ut, steg för steg:
    Note:  This blog post outlines upcoming changes to Google Currents for Workspace users. For information on the previous deprecation of Googl...


    Bör jag köra liquid filtering grejen en gång till, eller vad blir bäst?

    Hur ofta skall jag använda plantnäringen?

    Jag har läst och hört en massa om vattenbyten och sånt. Min förhoppning är väl att akvariet skall bli en någorlunda stabil biotop som inte kräver så enormt mycket skötsel utan att man kan nå balans mellan växer och djur.

    Jag har också inbillat mig att ECS-bottenmaterialet kommer att hjälpa till filtreringen.
    Jag är inte jättesugen på att dra ner en dammsugare ner i substratet och se alla växter flyta upp till ytan.

    Är jag på banan fortfarande eller måste jag styra om nåt för att komma rätt?

    Jag tänker att jag vill ha ca 2-3 sorters fisk plus malar. Drottningrasbora tycker jag är lockande som stimfisk.
    Andra fiskar som jag överväger är: Kakaduaciklid, 5-bandsbarb, kampfisk, slöjstjärt och gurami. Är det några kombinationer som skulle vara mycket bättre än andra för vårt akvarium?

    Vad behöver jag göra för tester på vattnet och hur ofta?

    Tack!
  • Carl R
    • December 2012
    • 6

    #2
    Nu är ålgräset planterat.


    Det var lite teknik för att få det att sitta kvar i substratet.

    Hursomhelst så undrar jag ifall det jag har planterat bör kunna växa till sig nåt eller om jag borde plantera mycket mer redan nu?

    Kommentar

    • Carl R
      • December 2012
      • 6

      #3
      Jag får väl svara mig själv då.

      Nej det verkar inte nödvändigt att köra liquid filtering igen. Däremot hade jag i lite extra för det vatten jag fyllde på efter att ha planterat ålgräset.

      Plantnäringen funkar var eller varannan dag beroende på hur akvariet funkar som helhet. Kanske mindre om det blir mer fisk.

      Nej, botten gör vi inte rent. Det löses med rätt typ av algätare. Växter som trivs står där de står.

      Det blev glödbandstetra istället för drottningrasbora. Ett trevligt stim på ca 24 individer. (Svårt att räkna dem, tog hela stimmet.)
      Extra roligt är att den ensamma fisken i hörnet på akvariet i affärn inte längre är ensam utan alla stimmar ihop hela tiden.

      Kom till slutsatsen att det blir mycket krångligare om man bestämmer sig definitivt för fiskar innnan. Det känns inte nödvändigt med ett nybörjarakvarium.

      Mina observationer:
      * Kakaduaciklid
      - Lever bara ett år
      * 5-bandsbarb
      - Verkar vara ett bra val
      * kampfisk
      - Går bort pga fenbiteri
      * slöjstjärt
      - Går bort pga storleken
      * Gurami
      - Kvar som kandidat, men det verkar viktigt att välja en underart med mindre bråkig hanne om de gör ett bo.

      Att göra tester får väl vara upp till var och en, men jag tycker att det är viktigt att ha koll på läget. Jag skaffade ett komplett-test och allting var inom gränserna nu och jag har på köpet lärt mig lite om olika indikatorer och vattenproblem. Kommer att fortsätta kontrollera med jämna mellanrum. Kanske 2 ggr i månaden.

      Vattenbyten är det jag är mest osäker på och helt klart finns det olika skolor. Jag kommer att låta tätare vattenprover att styra det till en början.

      Här är stimmet: https://plus.google.com/photos/10043...CM2ylOuWpoHXXg

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Först av allt tycker jag det är riktigt kul att du skaffat akvarium och verkar vara nyfiken. Dessutom verkar du ju tycka växterna inte bara är en inredningsdetalj och vill lära dig mer om dem. Den gödning du satsat på kan jag inget om utan blev själv här i forumet rekommenderad PMDD gödning. En blandning som funkar för de flesta och som kommer att bli bra mycket billigare i längden än många av de gödningar du hittar i handeln. Det innebär inte att jag säger att den är bättre, men det finns oerhört mycket goda erfarenheter av den på nätet om du letar och som sagt, den kommer att kosta en bråkdel av det du lägger ut på näring.

        Det verkar som om du läst en del innan du skrivit dina frågor. Läste du om växterna också? Du har valt Vallisneria baktill, vilket är en lättskött bra startväxt som klarar sig på ganska låga näringsmängder och inte kräver så mycket ljus. Sedan har du planterat Nålgräs (inte ålgräs?) framtill. Om du läser om den mera ordentligt så ser du att den vill ha bra med ljus och då gissar jag åtminstone motsvarande 0,5W per liter och dessutom behöver bra med näring och ofta CO2 för att växa bra.

        Många gör som du att de läser in sig på fiskarna och köper växter som ser kul/snygga ut. Vill du lära dig mer om dina växter kolla gärna in i Växtregistret här på Zoopet. Hade kanske själv rekommenderat någon lågväxande Vallisneria eller varför inte några Cryptocoryne som inte kräver mycket ljus alls och som du skulle kunna ha i en vacker rödbrun typ.

        De flesta startar upp med den växtmängd du gjort. Själv skulle jag haft mer växter. Kanske satt några Svärdsplantor till vänster (döljer pumpen så småningom) och även en i höger hörn. Tycker du har en riktigt snygg rot där jag skulle lindat fast (med tråd tills den fäst sig själv) Anubias Nana, också anspråkslös och inte ljuskrävande. Tycker det är bra med principen keep it simple när man startar upp.
        Tror tyvärr du så småningom inte kommer att bli nöjd med nålgräset.

        Sedan apropå algätare så behöver de egentligen just alger som föda, vilket du inte fått än,. Så tänk på att ge dem vegetabilisk mat innan du fått till algväxt i burken, vilket säkert kommer så småningom

        Vad jag saknar i dina fisktankar är ett stim Corydorasmalar. Charmiga, ger konsekvent underhållning och skapar en rörelse över botten så att växtdelar och annat finfördelar sig.
        Skulle själv också ha i en bunt (20 st. gärna fler) Amanoräkor som är smått fantastiska på att hålla rent på växter och botten.

        Lägger in en bild på en av mina egna Amanos:
        Klicka på bilden för större version

Namn: Amano shrimp.jpg
Visningar: 3
Storlek: 139,0 KB
ID: 2146020

        Tyckte jag såg ett barn på en av dina bilder och de kommer att fascineras av just Amanos och Corydoras. Mina egna Sterbaier (Corydoras Sterbai) skapar alltid intresse hos mina barnbarn :

        Klicka på bilden för större version

Namn: Flying_sterbais.jpg
Visningar: 2
Storlek: 109,0 KB
ID: 2146021

        Till vänster bakom malarna hittar du Cryptocoryne Wendti och Nevelli (om du nu vill veta mer om det gröna förstås).
        Lycka till! Kommer att följa hur det går.
        Senast redigerad av Bluewing; 10 February 2013, 05:51.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          ... och till höger växer pogostemon helferi, den får vi inte glömma Bluewing, en lättskött förgrundsväxt med medelmåttiga ljuskrav och ändå en riktig snygging i karet
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            ... och till höger växer pogostemon helferi, den får vi inte glömma Bluewing, en lättskött förgrundsväxt med medelmåttiga ljuskrav och ändå en riktig snygging i karet
            Precis! en favorit verkligen. Men min blev tanig då ljuset hindrades av annan växtlighet. Så det är viktigt att det är raka vägen för ljuset från lysrör till planta. Mer info för de som inte testat den än till dig herr filterguru
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Carl R
              • December 2012
              • 6

              #7
              Vallisineria är ålgräset om jag inte är helt felunderrättad.

              Det framtill är inte nålgräs utan lilaeopsis novea zeelandiae. Iaf ser det ut som det. (Det stod inget i affärn.)

              Jag vill helst ha växter som är ljusgröna. Roten tänkte jag låta vara utan beväxning och låta marken täckas istället. Vet inte om det blir bäst, men det är grundidén iallafall.

              Räkor och Cordyoras kommer att bli jättebra tror jag. William har flera ggr frågat om vi ska ha såna redan.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ursprungligen postat av Carl R
                Vallisineria är ålgräset om jag inte är helt felunderrättad.

                Det framtill är inte nålgräs utan lilaeopsis novea zeelandiae. Iaf ser det ut som det. (Det stod inget i affärn.)

                Jag vill helst ha växter som är ljusgröna. Roten tänkte jag låta vara utan beväxning och låta marken täckas istället. Vet inte om det blir bäst, men det är grundidén iallafall.

                Räkor och Cordyoras kommer att bli jättebra tror jag. William har flera ggr frågat om vi ska ha såna redan.
                Ok ålgräs trodde jag bara fanns i havet Men där ser man.
                Om det är lilaeopsis novea zeelandiae så kräver den om möjligt ännu mera ljus, näring och CO2 än Nålgräset. Så tror du får tufft med att få den funka. Men har aldrig haft den själv så jag kan ha fel.
                Vill du ha en ljusgrön som har lägre ljusbehov, om din Lilaeopsis inte skulle gå bra sedan så är min och åheims favorit Pogostemon Helferi mycket vacker.

                Sedan när det gäller tester så om du menar med komplett-test sk. mätstickor så har du tyvärr ofta inte så stor nytta av dem. De är ofta mindre tillförlitliga än sk. dropptester.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Matsnork
                  • July 2012
                  • 119

                  #9
                  Tycker det ser mycket fint ut. Är det Anders som fått dig bli akvariesugen? Det är i förlängningen mitt fel isf...

                  Edit: Konstruktiv kritik om det inte redan nämnts. Gör något åt bakgrunden. Får lite Ford GT -vibbar av tapeten. Helsvart eller frostat insynsskydd är snyggt.
                  Senast redigerad av Matsnork; 10 February 2013, 15:58.

                  Kommentar

                  • Carl R
                    • December 2012
                    • 6

                    #10
                    Brorsan? Nä. Det är eget påhitt.

                    Det ÄR GT-stripes som vi har gjort i sonens rum.

                    Kommentar

                    • Carl R
                      • December 2012
                      • 6

                      #11
                      Our platii has had a lot of kids, but now it's the Gouramis time.


                      Nu har våra Guramis fått småttingar!

                      Vi har haft flera små kullar platy, men det här var helt oväntat. Det kryllar av små gurami uppe vid ytan. Hannen (gissar jag) vaktar väldigt ordentligt. Ingen får vara i närheten.
                      Jag hade inte trott att de skulle tycka att det var tillräckligt lugnt i akvariet för att yngla av sig.

                      Roligt!

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #12
                        Nålgräs? Är det gräset som täcker botten som en matta? Ser helt fantastiskt ut, men gör det så i längden? Får vibbar om att det är svårskött? Passar det alla fiskar?
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Växer bra vid ytan, både gräs o fisk. Kul när fiskarna trivs så bra att de förökar sig
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...