Aktivt slam vid uppstart av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emil1981
    • January 2013
    • 55

    Aktivt slam vid uppstart av akvarium

    Jag har precis beställt ett nytt akvarium som kommer om en vecka. Har läst på som en galning om allt möjligt och har förstått att det är bra att ha i nån form av bakterier i början för att få fart på akvariet. Vad jag har förstått så är det viktigaste att man får igång nitrifieringen, vilket inte borde ta så lång tid vid så varmt vatten man har i ett akvarium. Vad jag funderar på är om man istället för att köpa bakterier i en zooaffär kan ta en skvätt aktivt slam från ett reningsverk istället. Det innehåller ju i princip bara bakterier för att rena vatten från organiskt material och i mitt fall ammonium, nitrit och nitrat.
    Är det någon som har någon erfarenhet av det eller några synpunkter på idén?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Köp nå easylife i en akvariebutik istället, då är du safe kostar max 100kr

    Kommentar

    • vinbok
      • November 2011
      • 147

      #3
      Skulle nog inte ge mig på aktivt slam från ett reningsverk då du inte vet vad du får in för mer bakterier. Easylife starter eller alt happylife start är egentligen ingen säker metod att undvika nitrit men gör att det går fortrare att få igång bakterier så mer ett hjälp medel. Skulle helt enkelt dra igång karet köra en vecka med tillsatta bakterier och nått av dom flytande filter median som finns. Ha lite snäckor av något slag typ posthorn och kanske några ammano räkor som tar alger i början efter 2 veckor släp i några fiskar 2-3 stycken och avvakta plus kolla vatten värde under resan.

      Bra att veta är att dom bakterier som omvandlar restprodukt till nitrit fördubblar sig på ca 2 timmar medan bakterier som omvandlar nitrit till nitrat tar ca 14 timmar på sig att fördubbla sig där av att du lätt får nitrit spikar i början.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ursprungligen postat av Emil1981
        Jag har precis beställt ett nytt akvarium som kommer om en vecka. Har läst på som en galning om allt möjligt och har förstått att det är bra att ha i nån form av bakterier i början för att få fart på akvariet. Vad jag har förstått så är det viktigaste att man får igång nitrifieringen, vilket inte borde ta så lång tid vid så varmt vatten man har i ett akvarium. Vad jag funderar på är om man istället för att köpa bakterier i en zooaffär kan ta en skvätt aktivt slam från ett reningsverk istället. Det innehåller ju i princip bara bakterier för att rena vatten från organiskt material och i mitt fall ammonium, nitrit och nitrat.
        Är det någon som har någon erfarenhet av det eller några synpunkter på idén?
        Jag bifogar en liten mall på etableringen av kvävecyceln så får du en uppfattning om stegen och tidsrymnden. En förutsättning för att få igång cyceln är att du har några fiskar i karet http://www.bestfish.com/newtank3.html
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Emil1981
          • January 2013
          • 55

          #5
          Ursprungligen postat av vinbok
          Skulle nog inte ge mig på aktivt slam från ett reningsverk då du inte vet vad du får in för mer bakterier. Easylife starter eller alt happylife start är egentligen ingen säker metod att undvika nitrit men gör att det går fortrare att få igång bakterier så mer ett hjälp medel. Skulle helt enkelt dra igång karet köra en vecka med tillsatta bakterier och nått av dom flytande filter median som finns. Ha lite snäckor av något slag typ posthorn och kanske några ammano räkor som tar alger i början efter 2 veckor släp i några fiskar 2-3 stycken och avvakta plus kolla vatten värde under resan.

          Bra att veta är att dom bakterier som omvandlar restprodukt till nitrit fördubblar sig på ca 2 timmar medan bakterier som omvandlar nitrit till nitrat tar ca 14 timmar på sig att fördubbla sig där av att du lätt får nitrit spikar i början.
          Googlade lite på Easylife och EasyStart och beskrivningen på deras hemsida låter ju lite som något slags mirakelmedel. De påstår tex att EasyStart skulle ta bort tungmetaller, vart hamnar i så fall dom? Förångas upp i luften eller? Tänk om vi hade det i VA-branchen, då skulle diskussionen om tungmetaller i avvattnat slam vara helt onödig...

          Skitsamma, det kanske är ett bra medel.
          Som jag tolkar dig så ska bör man alltså använda snäckor eller räkor av nåt slag för att hålla efter alger i början och för att producera lite ammonium för att få fart på kvävereningen. Är dessa snäckor och räkor då mer tåliga mot ammonium och nitrat eller "offrar" man bara dessa istället för några stackars fiskar för att ta de första smällarna...

          Kommentar

          • Emil1981
            • January 2013
            • 55

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Jag bifogar en liten mall på etableringen av kvävecyceln så får du en uppfattning om stegen och tidsrymnden. En förutsättning för att få igång cyceln är att du har några fiskar i karet http://www.bestfish.com/newtank3.html
            Tack för infon. Låter dock som att man blir tvungen att "offra" någon eller några stackare i början. Även om de inte dör så verkar de inte ha de så bra innan allt kommer igång. Men finns det inge genvägar så...

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Sv: Aktivt slam vid uppstart av akvarium

              Ursprungligen postat av Emil1981
              Tack för infon. Låter dock som att man blir tvungen att "offra" någon eller några stackare i början. Även om de inte dör så verkar de inte ha de så bra innan allt kommer igång. Men finns det inge genvägar så...
              De repar sig. Dålig vattenkvalitet finns även i naturen och fiskar har rätt kort minne.

              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Jag förstår inte den infon du fått att du ska börja med Amanoräkor och posthornssnäckor. De är båda algätare och det finns ju inga alger vid uppstarten. De kommer senare..

                Några enkla fiskar skulle jag rekommendera som piloter. Några tetror, tex neontetra. Sen kan du fylla på med flera vartefter som du ser att det går bra. Läs stycket nedan som är hämtat ur nybörjarguiden här på Zoopet

                Dina första fiskar

                Efter några dagar är det dags att släppa i dina första fiskar, dock ej mer än 3-4 st inledningvis. Dessa 3-4 fiskar skall helst gå i karet i 2-3 veckor innan man fyller på med fler fiskar. Detta gör man för att nitrifikationsbakterierna skall få en bra möjlighet att komma igång i akvariet, det är dessa bakterier som småningom kommer att hjälpa till att bryta ner bajs och andra föroreningar i akvariet. Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar. Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten, slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig. De första veckorna skall du också mata VÄLDIGT SPARSAMT (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sen det, det är lättare att mata ihjäl dina fiskar än att svälta ihjäl dem). Du bör också införskaffa vattentester för Nitrit, allt för höga värden av detta kan orsaka att fiskarna mår dåligt eller i värsta fall dör. Är man försiktig händer inte detta men skulle oturen vara framme och värdena förhöjas så är den bästa boten att byta 50% av vattnet dagligen tills värdena är under kontroll igen.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • laasesku
                  • October 2002
                  • 660

                  #9
                  "Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten", hade jag ingen aning om.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av laasesku
                    "Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten", hade jag ingen aning om.
                    verkar finnas 2 skolor om just detta.

                    1.a Skolan säger att man bör byta vatten j-t ofta, typ 20-30% var och varannan dag under uppstart.

                    Fördel som jag ser det = risken för nitritchock är väldigt liten.

                    Nackdel som jag ser det = det tar längre tid att få upp rätt mängd baskilusker.

                    2.a Skolan säger byt aldrig vatten de första 3-5 veckorna.

                    Fördel som jag ser det = man stör inte uppbyggnaden av mängden baskilusker, dvs det går så fort det kan.

                    Nackdel som jag ser det = risk för nitritchock finns om man introducerar en fisk för mycket.


                    Jag skall villigt erkänna att jag tillhörde skola 1 fram tills för något år sedan.

                    Numera kör jag en kombo, dvs jag byter inget vatten förrän jag ser att nitriten närmar sig rött
                    på dropptest, då drattar jag dessutom ner flytande baskilusker + ev lite salt.

                    Fast det är klart, jag startar numera alltid snabbt, med urkramade väl ingågna filter ner i vattnet.

                    Funkar klockrent att starta upp med full belastning på några timmar om man "mättar" karet / filtret med
                    gojs från gammalt kar.



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • vinbok
                      • November 2011
                      • 147

                      #11
                      Jag kör gärna sniglar i början efter att karet varit igång en vecka då dom också producerar skit som hjälper till att få igång kväve cyckelen och förlorar hellre lite posthorn än fisk samma med räkor alger börjar visas sig efter en vecka eller två om du inte startar med väldigt mycket växter i karet.
                      Ursprungligen postat av MonkanS
                      Jag förstår inte den infon du fått att du ska börja med Amanoräkor och posthornssnäckor. De är båda algätare och det finns ju inga alger vid uppstarten. De kommer senare..

                      Några enkla fiskar skulle jag rekommendera som piloter. Några tetror, tex neontetra. Sen kan du fylla på med flera vartefter som du ser att det går bra. Läs stycket nedan som är hämtat ur nybörjarguiden här på Zoopet

                      Dina första fiskar

                      Efter några dagar är det dags att släppa i dina första fiskar, dock ej mer än 3-4 st inledningvis. Dessa 3-4 fiskar skall helst gå i karet i 2-3 veckor innan man fyller på med fler fiskar. Detta gör man för att nitrifikationsbakterierna skall få en bra möjlighet att komma igång i akvariet, det är dessa bakterier som småningom kommer att hjälpa till att bryta ner bajs och andra föroreningar i akvariet. Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar. Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten, slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig. De första veckorna skall du också mata VÄLDIGT SPARSAMT (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sen det, det är lättare att mata ihjäl dina fiskar än att svälta ihjäl dem). Du bör också införskaffa vattentester för Nitrit, allt för höga värden av detta kan orsaka att fiskarna mår dåligt eller i värsta fall dör. Är man försiktig händer inte detta men skulle oturen vara framme och värdena förhöjas så är den bästa boten att byta 50% av vattnet dagligen tills värdena är under kontroll igen.

                      Kommentar

                      • Emil1981
                        • January 2013
                        • 55

                        #12
                        Ursprungligen postat av MonkanS
                        Jag förstår inte den infon du fått att du ska börja med Amanoräkor och posthornssnäckor. De är båda algätare och det finns ju inga alger vid uppstarten. De kommer senare..

                        Några enkla fiskar skulle jag rekommendera som piloter. Några tetror, tex neontetra. Sen kan du fylla på med flera vartefter som du ser att det går bra. Läs stycket nedan som är hämtat ur nybörjarguiden här på Zoopet

                        Dina första fiskar

                        Efter några dagar är det dags att släppa i dina första fiskar, dock ej mer än 3-4 st inledningvis. Dessa 3-4 fiskar skall helst gå i karet i 2-3 veckor innan man fyller på med fler fiskar. Detta gör man för att nitrifikationsbakterierna skall få en bra möjlighet att komma igång i akvariet, det är dessa bakterier som småningom kommer att hjälpa till att bryta ner bajs och andra föroreningar i akvariet. Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar. Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten, slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig. De första veckorna skall du också mata VÄLDIGT SPARSAMT (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sen det, det är lättare att mata ihjäl dina fiskar än att svälta ihjäl dem). Du bör också införskaffa vattentester för Nitrit, allt för höga värden av detta kan orsaka att fiskarna mår dåligt eller i värsta fall dör. Är man försiktig händer inte detta men skulle oturen vara framme och värdena förhöjas så är den bästa boten att byta 50% av vattnet dagligen tills värdena är under kontroll igen.
                        Rekommenderas alltså tetror som fiskar att börja med när man startar ett akvarium? Jag hade tänkt ha ett stim neontetror, ett stim zebrafiskar och ett par sugmalar i akvariet. Men för det första står det i beskrivningen till neontetror att de är ganska känsliga. Sen om man nu bara ska ha ett par fiskar i början hur går det då ihop med stimfiskar? Då tar det ju nån månad innan de är ett stim.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          #13
                          Ursprungligen postat av Emil1981
                          Rekommenderas alltså tetror som fiskar att börja med när man startar ett akvarium? Jag hade tänkt ha ett stim neontetror, ett stim zebrafiskar och ett par sugmalar i akvariet. Men för det första står det i beskrivningen till neontetror att de är ganska känsliga. Sen om man nu bara ska ha ett par fiskar i början hur går det då ihop med stimfiskar? Då tar det ju nån månad innan de är ett stim.
                          neontetran är så pass liten (en platy mosvarar ungefär tre neoner sett till volym) så ett litet stim på 10 funkar ju bra. Sen kan du i framtiden uttöka ytterligare!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...