Ny på akvarie, bergsborrad brunn, lite för tuff neontetra etc.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    Ny på akvarie, bergsborrad brunn, lite för tuff neontetra etc.

    Hej! Har efter en tids läsande reggat mig.Har efter många års suktande äntligen skaffat ett akvarium. Det blev ett 126 liter eftersom det passade alldeles perfekt på en byrå jag har på rummet.

    Håller på och startar upp det nu med 6 st svarta neontetra och så har det gått i två veckor. Fiskarna verkar trivas men de senaste dagarna har den största neontetran morskat till sig och vaktar den biten som är mest öppen. de övriga fem får gömma sig inne bland rötter och växter. Har ni förslag på hur man löser det? De hänger ihop när de blir lite rädda osv men för det mesta är det mobbaren som jagar undan de andra.

    Sedan, en fråga om vatten. Har egen bergsborrad brunn för vatten. 36 meter borrat i berget och det är vanligt svenskt urberg, antagligen helt kalkfritt. Någon som har erfarenhet av vatten av denna typ som kan tips vad jag skall passa mig för och eventuellt behandla för att få det bättre anpassat för akvarium.

    Vad brukar vatten som mitt ha för egenskaper? Blir nog att skicka in för vattenprov men det blir ju en bit bort i tiden.

    Har nitrit-test som visar noll men funderade på att pH-test kanske vore något då jag antar att mitt vatten kan vara känsligt på den fronten.

    (för övrigt verkar inte enterslag göra ny rad med IE10? Fick byta till firefox)
    Senast redigerad av Axman; 21 January 2013, 21:25.
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    För att svara på min egna fråga. Antog att tetrorna var för få, så jag har köpt fler (även om jag inte egentligen ville då akvariumet är under uppstart) och det ser ut som att tetrans revis blev kraftigt förminskat och nu i stort sett är beteendet borta. Slänger upp en fråga om vatten i akvarieforumsdelen.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Du behöver hur som helst inte oroa dig över neontetrans aggressivitet, de är utpräglade stimfiskar och skadar inte varann, men visst kan de morska till sig lite om det vill hålla till på ett visst ställe. Ditt egna vatten kan ingen uttala sig om utan det måste du skicka iväg för analys om du vill ha papper på att det funkar.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...