Hur gör jag när jag vill starta om ett sjukt akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    Hur gör jag när jag vill starta om ett sjukt akvarie?

    Har haft en parasit länge i akvariet nu och hur jag än försökt att få bort den så finns den kvar och mina fiskar smalnar av och dör.Så nu har jag funderat på att vänta ut de sista fiskarna och istället för att köpa nya så vill jag starta om mitt akvarie och bli av med parasiten.
    Men hur ska jag gå till väga?
    Ska jag tvätta sanden och allt material och koka rötter och sånt för att få bort all sjukdom eller blir det bara värre av det?
    Behöver få hjälp på vägen
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    För att vara på den säkra sidan är det bara att slänga alla växter, koka inredningen samt rengöra karet så gott det går. Om det är en parasit dvs.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mick12
      • August 2011
      • 123

      #3
      Ja jag vet inte riktigt vad det är faktist men nånting som smittat mina fiskar i över ett år nu.Har provat med olika mediciner men det har bara kommit tillbax.Förut var det typ 1 fisk i månaden som blev sjuk och dog men nu är det flera i veckan så nu väntar jag bara ut dem så kanske jag kan starta om akvariet och få ett friskt akvarie.
      Fiskarna blir först väldigt smala och konstiga, äter men maten vill komma ut igen och avföringen är som en vit genomskinlig tråd.
      Låter det klokast att börja om igen??

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vad är det för fiskar?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • mick12
          • August 2011
          • 123

          #5
          Guldbarber,tigerbarb,svärdbärare,mal etc.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Låter som flagellater, men att det ska drabba så mycket fisk under så lång tid på det viset låter konstigt.
            Det är inte något inne i karet som inte ska vara där? Hur stort är karet och vad får de för mat och hur ofta?
            Men visst kan det vara en bra idé att starta om karet från början, med allt vad det innebär...men det vet ni säkert om.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • mick12
              • August 2011
              • 123

              #7
              Jag har köpt akvariet av en kompis och har bara hennes grejer i det.Vad kommer de där flagellaterna av då?
              Det är ca. liter jag matar faktist bara en gång per dag och kör 5 minutersmetoden som nån tipsa mej om här en gång.
              Jag har inga alger kör me ljuset i 10 timmar har äntligen hittat växter som passar mitt akvarie dom ska va tjockbladiga annars så går de bara upp i rök.Har köpt massor me växter men de har bara dött bort.Vad kan det bero på då? Tänkte kanske jag skulle få en bättre start med dem oxå om jag startar upp nytt eller om det är fel på vattnet men då alla världen jag tagit visar på bra.

              Kommentar

              • mick12
                • August 2011
                • 123

                #8
                Har läst på om flagellaterna och det stämmer in precis.Återkommer när jag ska börja starta om akvariet.Men måste jag slänga växterna oxå???? Vill helst inte när jag äntligen har några som överlever. Koka roten men vad gör jag med sanden kan jag bara skölja den eller? Har en prydnadssten oxå vad göra med den eller skulle det vara bättre att köpa nya rötter och stenar?
                Pumpen då jag måste väl tvätta ur allt kanske jag skulle sätta i nytt i den.Kan man få nya bakterier med det där aqua start eller vad det heter den där som ger bakterier i nystartat akvarie.

                Kommentar

                • Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

                  #9
                  För att vara säker på att få bort allt, hade jag köpt ny sand, gjort rent filtret, kokat roten och köpt nya växter. Nitrivec kan du ha i, när du startar upp det sen...

                  Kommentar

                  • Dr.Dork
                    • December 2012
                    • 263

                    #10
                    Sv: Hur gör jag när jag vill starta om ett sjukt akvarie?

                    Eller så kokar du sanden också?

                    Växterna vet jag inte riktigt med, kanske fungerar med nåt kemiskt bad? Vet ju iaf att ett bad i alun-lösning dödar sniglar/annan ohyra, så det kanske kan va nåt?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Är det flagellater behöver du inte göra så mycket mer än medicinera, det finns ett flertal märken på mediciner mot detta. Du behöver inte starta om karet eller slänga någonting, utan gör som det står på bruksanvisningen.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • mick12
                        • August 2011
                        • 123

                        #12
                        Okej det låter ju bra mycket enklare än att starta om akvariet men räcker det med en omgång eller ska det vara flera omgångar me medicinen.Vad heter den? Kan man köpa den från djuraffären?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det finns ett flertal olika märken att välja mellan. Följ bruksanvisningen för bästa resultat, även om det ser friskt ut i karet.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • mick12
                            • August 2011
                            • 123

                            #14
                            OK Tack det ska jag göra

                            Kommentar

                            • mick12
                              • August 2011
                              • 123

                              #15
                              Har lite långt till närmaste djuraffär så tänkte jag skulle skicka efter på nätet.Har provat googla på nätet och hittat JBL Furanol 2 kan det vara medicinen som jag ska ha?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...