Behöver råd för att lyckas med växter och slippa alger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquabacke
    • January 2013
    • 72

    Behöver råd för att lyckas med växter och slippa alger.

    Inte kanske nybörjare men nygamla började i vart fall...

    Råd och tipps hur lyckas med det där med växter och hur slippa alger i karet som tidigare vill jag minnas varit ett gissel som man allt för ofta råkade ut för... Hur gör man???

    Planerar för att dra igång ett litet kar på 350L 121*51*66 och tar tacksamt emot tips och råd. (Eller så ändrar jag mig och blir plan B, dvs större)
    Har även mitt lilla kar på 54L där jag redan nu kan se en viss antydan till brun beläggning på grottor, rör och vissa växters blad... Hjälp nej!!! Inte alger, hur slipper man dessa alger???

    kattsand under sanden??? (Trodde jag skulle lipa kattsand när jag nu är av med katten???)
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    #2
    Hej igen!

    Kiselalger tror jag inte går att undvika i ett nystartat akvarium. Det blir bruna beläggningar överallt, men det bästa är att dom försvinner när karet blivit inkört och kommit i balans. När det gäller andra alger, så tror jag att mata lite, snabbväxande växter, ljuset på högst 10 tim och algätare är det som gäller. Easy Carbo ska vara alghämnande, men tar död på mossor och vissa andra växter.

    Kattsand hade jag i början under sanden och det rekommenderar jag inte om man har grävande fiskar. Jag hade en mal som grävde som en galning och efter ett tag var kattsanden och sanden blandat (inte snyggt alls!). Tror inte kattsanden gör nån speciell nytta heller!? Jag märkte ingen skillnad före/efter kattsanden.

    Tycker inte du ska kalla ett kar på 350l för litet, för det är det inte. Tycker det känns som ett helt perfekt kar, hanterbar storlek, inte för dyrt, räcker för dom flesta fiskars behov. Absolut inget att få mindervärdeskomplex över!

    Kommentar

    • Aquabacke
      • January 2013
      • 72

      #3
      Det där med att ha ljuset på högst 10 timmar om dagen, man vill ju gärna ha ljust på morgonen innan man åker till jobbet och så när man kommer hem och på kvällen, och då blir det väl mycket över 10timmar... :-(
      vad sägs om att ha ljust bara någon timme på morgonen och sedan slå på det igen på em och kväll, eller blir de små liven i karet förvirrade då?
      typ om ljuset är på 06-08 och sedan 15-23
      sedan funderar jag på vad det ev finns för bra lösningar för att slippa chocka fiskarna när ljuset slås av och på utan att ha automatisk dimmig av ljuset, eller blir det svårt med lysrör?

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Sv: Behöver råd för att lyckas med växter och slippa alger.

        Tålamod och att ge växterna bra förutsättningar är nyckeln.

        Tålamod:
        Att ha is i magen och inte överbelasta karet i början utan köra in karet under lång tid med bara några enstaka fiskar från början. Då kan man gärna börja med fiskar som klipper de första algerna som alltid kommer. Ancistrus tar kiselalgerna och levandefödare brukar ta en del alger också. Siameser är bra på allt. Sen byter man till de fiskar man vill ha när karet mogna.

        Att börja med hinkvis av snabbväxare för att så småningom i lugn takt fasa över till de växter man egentligen vill ha.

        Börja med få ljustimmar, en del börjar med så lite som 6h, och sen öka långsamt.

        Bra förutsättningar:
        Mycket ljus, helst över 0,5W/l iaf beroende på vilka växter man sen ska köra.
        Jämn tillgång till näring som ökas med växtmassan eftersom.
        Regelbunden skötsel, byta samma mängd vatten och hålla fast vb-regim.

        Ungefär så.
        En grej att påpeka är att höjden på karet är en avgörande faktor för hur mycket ljus man behöver. Du pratar om 66cm höjd, det är mycket. Då krävs en rejäl laddning lysrör eller allra helst MH.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Du kan ju köra mysbelysning me typ nån ledlist första timmarna och sista timmarna. så gör jag.

          lycka till

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2884

            #6
            Vill man skapa bästa förutsättningarna att lyckas med ett växtakvarium så skulle jag satsa på följande: 1-Bottennäring typ JBL Aquabasis eller Tropica Aquacare eller likn. 2-Kalkfritt grus 2-3mm kornstorlek. 3-Bra och tillräcklig belysning. 4-Ett bra CO2-system. 5-PMDD. Mycket ljus utan CO2 kan ge en riktig algsoppa.

            Kommentar

            • Berserken
              • December 2005
              • 472

              #7
              Jordbotten(kaktusjord) ej ljuskrävande växter typ anubias och olika cryptos svagt ljus .Har slängt undan algskrapan nu

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Sv: Behöver råd för att lyckas med växter och slippa alger.

                Ja CO2 borde jag nämnt, helt riktigt.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2884

                  #9
                  Ursprungligen postat av Berserken
                  Jordbotten(kaktusjord) ej ljuskrävande växter typ anubias och olika cryptos svagt ljus .Har slängt undan algskrapan nu
                  Low-tech kan definitivt vara en väg att gå. Näringsrik botten, lite teknik, mindre ljus, cryptos osv. Lite mer "mystisk stämning" än med ett högupplyst kar. Det kommer absolut att testas någon gång.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...