Nystartat 170L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • inksy
    • January 2013
    • 9

    Nystartat 170L

    Hej! Ny här på zoopet. Varit inne och kikat mycket tidigare med aldrig blivit medlem förens nu.

    Jag har precis fått överta min svärfars gamla 170L akvarium och startat igång det så smått med växter och rötter. Lite mer inredning saknas och fiskarna då såklart.

    Starta en tråd med tanke på att jag är rätt grön på det här med akvarium, eller nja inte helt grön. Har haft 1 ~60L akvarium i 1-2år nu och som fortf. är igång. Med pansarmal, ancistrus, guppy och zebrafiskar.

    Men denna gången är jag ute efter lite mer kött på benen innan jag fyller akvariumet med fisk och kanske ett eller annat gott råd på vägen.

    På bilden ser ni hur det ser ut just nu. Men jag har planerat att lägga i lite mer svart sand, mer rötter och en del stenar då jag nästan helt bestämt att jag vill ha dvärg gurami eller mosaik gurami. Och vad jag har läst så vill de ha mörk botten och mycket gömslen och vrår fast ändå mycket yta att simma på.

    (Sen kommer vad jag tycker är det svåraste, och mer då!?
    Jag har ingen solklar idé om vad jag vill ha. Men det blir nog ett mixakvarium med vad jag tycker är fint. Jag är lite inne på:

    2 gurami (dvärg el mosaik)
    1-2 Betta splenders
    6 pansarmalar
    2 ancistrus

    Bland alla tusen tankar som yr omkring i huvudet så tänker jag att det hade varit fint med något småstim, kanske 10st tetror eller ev. flytta över några guppys som jag redan har. Men jag vill ju se att fiskarna trivs och går ihop med varandra också. Har inte lyckats söka rätt på om denna idé på befolkning passar ihop. Så är det någon som har synpunkter så är de välkommna. Men även befolknings förslag. Så vore jag tacksam
    . )

    Fiskar jag redan har:
    3 siamesiska algätare
    1 ancistrus (mest för att jag tycker hen är för stor för mitt 60l)

    Fiskar jag funderar på:
    • 3-6 dvärggurami
    • ~10 Crystalred
    • 15-20 rasboror, slöjsebrafiskar eller barber (beroende på hur många guramis det blir).


    BILDER

    Akvariumet 6jan:


    Akvariumet 23jan:
    Senast redigerad av inksy; 23 January 2013, 18:52.
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    #2
    Sv: Nystartat 170L

    Din historia låter lite som min (förutom att jag inte kommit längre än 54liters). Däremot flera 1-54 liters.

    Jag har hunnit gå igenom förvånansvärt många fiskarter/växter och andra djur. Det jag har lärt mig under resans gång är att man ska satsa på några få arter/akvarium, som folk här säger: "Less is more". T ex ett stort stimm av en sorts stimfisk, istället för tre sorter x10.

    Dvärgguramisar har jag haft, riktigt trevliga små varelser! Gustav och hans små honor var nyfikna och lättlekta. Blå gurami hade jag också ett tag (dock i för litet kar så kanske inte fick se deras riktiga beteende). Av dessa tycke jag att definitivt Dvärgarna är bäst!

    Skulle även rekommendera lite fler växter, annars fint kar!
    Senast redigerad av Dr.Dork; 08 January 2013, 17:31.

    Kommentar

    • inksy
      • January 2013
      • 9

      #3
      Jag förstår vad du menar med "less is moore". Men jag vill gärna ha någon mer art än en iaf. Eller har du något bra förslag på en fin stimfisk, som har roligt beteende, är färgglad och inte pyttepytte liten? Vill ju inte bara ha dvärggurami, då blir det inte många fiskar i karet.

      Kul att få höra din uppfattning om guramisarna. Och fler växter SKA på plats. Väntar mest in löningen bara, haha.

      Kommentar

      • Dr.Dork
        • December 2012
        • 263

        #4
        Sv: Nystartat 170L

        Jojo, klart du ska ha mer än en art Jag menade bara, att du inte ska slänga i för många olika arter. Det blir liksom "plottrigt" och fiskarnas naturliga beteende kommer inte fram.

        Men du borde definitiv kunna ha betta, gurami, stimfisk, malar och pansarmalar i utan problem. Så länge du satsar på en sorts stimfisk tror jag det kommer se bra ut!

        Kommentar

        • inksy
          • January 2013
          • 9

          #5
          Ja men då förstår jag vad du menar. Lite så jag tänker med och är fortfarande osäker på betta. Men jag får se, ändå en stund kvar innan jag behöver bestämma mig. Har du något förslag på stimfisk annat än tetrorna?

          Kommentar

          • Dr.Dork
            • December 2012
            • 263

            #6
            Sv: Nystartat 170L

            Bra! Det är ungefär såhär du kan tänka: Dina guramisar kommer vara mest i övre delen av akvariet, pansarmalar och ancistrusar i nedre. Då är en stimfisk som håller sig i mitten ett bra val!

            Det finns ju iofs mängder av olika tetror, vilken tänker du på? Sen finns det ju andra släkten med, t ex barber.
            Jag är inte så bra på stimfiskar men jag har haft; Grön neontetra och Kilfläcksrasbora. Kan inte direkt säga nån skillnad :P

            Kommentar

            • Pierre67
              • November 2011
              • 321

              #7
              Om du vill hålla dig till asien fiskar, så kanske nån rasbora som stimfisk: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_so...%21&andor=+and+ Och då kan man ha siamesiska algätare, istället för ancistrus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1

              Kommentar

              • inksy
                • January 2013
                • 9

                #8
                Tack för tipsen båda två!
                Det blev 3 siameser i karet och ancistrusen får bo kvar. Tycker det är elakt att han ska trängas i ett 60l när han är ca15cm lång.

                Funderar på ett stim kilfläck. Men även ett stim slöjsebrafisk. Tycker de är så jävla fina. Tvekar dock, de kanske är för livliga för guramin?
                Vad rror ni?

                Kommentar

                • inksy
                  • January 2013
                  • 9

                  #9
                  Ursprungligen postat av inksy
                  Tack för tipsen båda två!
                  Det blev 3 siameser i karet och ancistrusen får bo kvar. Tycker det är elakt att han ska trängas i ett 60l när han är ca15cm lång.

                  Funderar på ett stim kilfläck. Men även ett stim slöjsebrafisk. Tycker de är så jävla fina. Tvekar dock, de kanske är för livliga för guramin?
                  Vad rror ni?

                  Har sökt runt lite nu på forumet angående slöjsebrafisk / rasbora.
                  Så nu har jag lärt mig att sebrafiskarna gillar/ föredrar strömt vatten vilket är motsatsen till vad guramis gillar. Så nu blev jag osäker igen, tycker ju slöjsebran är så snygg men frågan är om det är värt det då de inte får ett "ultimat" hem fast de anpassar sig bra.

                  Annars så står det mellan kilfläcksrasbora eller nätbarb, hittar inte så mycket annat som jag gillar förutom galaxyrasboran. Men det är så satans liten, haha. Hade dock varit riktigt nice med ett jättestim av dem samt kostsamt. (^^)

                  Kommentar

                  • inksy
                    • January 2013
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dr.Dork
                    Bra! Det är ungefär såhär du kan tänka: Dina guramisar kommer vara mest i övre delen av akvariet, pansarmalar och ancistrusar i nedre. Då är en stimfisk som håller sig i mitten ett bra val!

                    Det finns ju iofs mängder av olika tetror, vilken tänker du på? Sen finns det ju andra släkten med, t ex barber.
                    Jag är inte så bra på stimfiskar men jag har haft; Grön neontetra och Kilfläcksrasbora. Kan inte direkt säga nån skillnad :P

                    Det jag menade var att jag är inte så kunnig. De enda stimfiskarna jag i princip känner till är just tetror.

                    Kommentar

                    • inksy
                      • January 2013
                      • 9

                      #11
                      Så här ser akvariumet ut atm:

                      Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Sv: Nystartat 170L

                        Tycker du tänker rätt när du är inne på att slöjzebra och gurami vill ha olika miljöer. Skulle välja en annan stimfisk.

                        Jag gillar små stimfiskar, tycker det är mäktigt med ett stort stim småttingar istället för några få större.

                        Galaxyn är svindyr men det finns gott om andra små som är mycket billigare. Moskitorasbora brukar gå på en knapp tjuga och är otroligt vacker. Ganska stillsam också så den tycker jag passar bra till gurami som inte heller är världens fartigaste firre.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • inksy
                          • January 2013
                          • 9

                          #13
                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Tycker du tänker rätt när du är inne på att slöjzebra och gurami vill ha olika miljöer. Skulle välja en annan stimfisk.

                          Jag gillar små stimfiskar, tycker det är mäktigt med ett stort stim småttingar istället för några få större.

                          Galaxyn är svindyr men det finns gott om andra små som är mycket billigare. Moskitorasbora brukar gå på en knapp tjuga och är otroligt vacker. Ganska stillsam också så den tycker jag passar bra till gurami som inte heller är världens fartigaste firre.
                          Vad bra att någon håller med mig i mina kloka tankar, haha. Skämt och sido.
                          Moskitorasboran har jag faktiskt sneglat på lite, men glömt bort i allt virrvarr av att läsa forumtrådar och kolla andra arter.

                          Kanske en trög fråga, men är alla rasboror asiatiska?

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Sv: Nystartat 170L

                            Ja så vitt jag vet är de det, iaf de som förekommer i handeln.
                            Ta det lugnt och låt beslutet mogna, att planera är en kul del av hobbyn.
                            Jag brukar kolla på fiskar jag funderar på på Youtube, då får man en bra känsla för hur fisken beter sig också jämfört med att bara titta på bilder.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • inksy
                              • January 2013
                              • 9

                              #15
                              Jo, fast youtube är farligt. Slutar alltid med att jag sitter fastklistrad vid datorn alldeles för många timmar.

                              "Oh, sån inredning, oh kolla det akvariumet, woooow DEN fisken" osv osv Men det är sant det du säger. ^^

                              Kommentar

                              Arbetssätt...