~100L guldfisk med brådska

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mis.
    • January 2013
    • 2

    ~100L guldfisk med brådska

    Hej,
    nu på lördag blir vi med fisk.
    En liten guldfisk av okänd sort som bott hos min mor i en SALLADSSKÅL på diskbänken sedan i somras.
    Hon beskriver den som "lång som en iphone" och jag är mäkta imponerad över att den överlevt där fram tills nu...
    Vi har inga prylar alls, allra minst ett akvarium.
    Vi hade tänkt oss ca. 100 liter som denna lilla krabat får bo ensam i tills vi har fått koll på värdena och då är tanken att den ska få sällskap av en slöjstjärt.

    Två guldfiskar på ~100 liter låter väl okej?

    Vi har kontakt med två stycken som säljer passande möbelakvarium inkl. tillbehör och förhoppningsvis får vi hem något av dem på fredag.
    Bägge akvarierna går igång just nu med fisk(som vi inte tänker ta med oss).
    Det optimala vore väl att behålla bottnen som den är, men skölja ur filtret för att behålla bacilluskerna men undvika nitrit?
    Vi har inga dunkar eller liknande att ta med oss vattnet i.
    Problemet är dock att gruset som följer med inte faller oss i smaken, men det kanske vi kan byta ut när vi har fått ordning på vattnet?

    Inredning i övrigt blir de växter som följer med(okända) + något mer snabbväxande fram tills fisken landat litet och vi vet vad mer vi ska göra med akvariet.

    Det borde gå fint va?
    Självklart köper vi nitrit-test för säkerhets skull, men det borde väl gå bra ändå när vi har så litet fisk + gojsigt bottensubtrat?
    Vore det fel att ha i 0,5 dl salt för säkerhets skull? Hela räddnings-aktionen vore ju helt i onödan om lillen blev sjuk.
    Bör vi köpa bakterie-jox på affärn och blanda i?
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    #2
    Okej, var ska vi börja...

    Även om det är bra mycket bättre än en salladskål så är 100 liter för lite, t o m för en ensam guldfisk. Tänk på att dom kan bli 30-40 cm. Möjligtvis kan du ha en ensam slöjstjärt till den volymen men försök hellre hitta ett större akvarium.

    Guldfiskar äter växter så att ha växter i karet är bara att glömma för det blir sallad av det. Javaormbunkar och andra illasmakande växter kanske funkar dock men jag skulle inte räkna med det.

    Om man sköljer ur filtret så sköljer man bort bakterierna. Krama hellre ur vattnet lite lätt ur filtermassan och lägg filtret i en påse tills du kommit hem och kan sätta igång filtret igen.

    Att byta substrat efter vattnet är i låter väldigt svårt och omständigt och jag förstår inte ens hur skulle det gå till om man inte har en slamsug eller nåt liknande.
    Senast redigerad av Yokas; 03 January 2013, 06:07.
    shoop da whoop...

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Hej, hej...

      Håller med ovanstående om att 100 l är bra mycket bättre än en salladsskål. Men ändå för litet för en guldis. Jag själv har två slöjisar i 180 l. Angående växter så går det bra med vallisneria och anubias. Visserligen får man i början, innan de rotat sig ordentligt, peta ner dessa igen med jämna mellanrum. Anubisen kan du med fördel binda fast på en rot så sitter de säkert där.
      Eftersom jag gärna bjuder mina slöjisar på lite "sallad" så har jag även hornsärv som ligger som flytväxt. De är ju ändå växtätare och deras magar/tarmsystem mår bra av det.

      Fakta om guldfisk kan vara bra att få..


      Även om släktingen slöjis..


      Angående gruset har du här en bra tråd att läsa..


      Bli nu inte nedslagen av de råd du får här. Kör på och så får du byta upp dig till större kar vartefter..

      Förresten.. angående vattnet. Du behöver inte alls ta med dig av det gamla vattnet. Det går lika bra med tempererat kranvatten. Bakterierna har du i gruset och filtret.
      Senast redigerad av MonkanS; 03 January 2013, 08:38.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Mis.
        • January 2013
        • 2

        #4
        Tack så mycket för svar!
        Problemet är att vi bor i en liten etta och har begränsat med utrymme samt att vi inte är sådär superrika att vi kan köpa kar för flera tusen, men nu kollar vi på kar på 200-250 liter, vilket vi antar låter mycket bättre än 100?
        Vi har absolut inte plats för mer än så.

        Vi kommer absolut ha växter då vi anser att dem är nödvändiga för akvariets miljö, äter fiskarna på dem så får de göra det.

        Jag har läst överallt att filter som varit ur rörelse i flera timmar SKA rengöras eftersom bakterierna i det dör och bara blir en rutten massa som kommer dra ner på vattenvärdena?
        Men då vi tittar på andra akvarium nu utan inkört filter och grus så blir det vattenberedningsmedel istället + ev. lite filtergojs om vi kan få litet från någon affär.

        Tack igen!
        Vågar vi använda rötter i karet? Har läst att slöjstjärtar kan riva sönder fenorna på dem och tänkte att det kanske är bättre att inreda med släta stenar då istället.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          200 liter blir mycket bra . Det räcket att du lite spolar av det i akvarievatten som att du inte förlorar alla bakterier. Det behövs inte en massa medel och dylikt. tålamod och långsamt agerande med matning i början. Funkar exakt lika bra . Det finns en tråd på om start av akvarium. ska e om jag hittar ddene.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6


            Här har ni något att bita i! I denna tråd finns allt ni behöver veta om uppstart av akvarium. Så fram med kaffekannan och njut av läsningen .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Ursprungligen postat av Mis.
              Tack igen!
              Vågar vi använda rötter i karet? Har läst att slöjstjärtar kan riva sönder fenorna på dem och tänkte att det kanske är bättre att inreda med släta stenar då istället.
              Självklart kan ni ha rötter i karet. Jag har det och och jag har då inte sett några trasiga fenor på mina slöjisar. Man får väl se till att de har lite simutrymme. Slöjisar är ju av naturliga skäl lite klumpiga i sitt simsätt..

              Kanonbra att ni redan nu funderar på ett större kar. Tror inte att ni kommer att ångra det beslutet..
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av MonkanS
                Slöjisar är ju av naturliga skäl lite klumpiga i sitt simsätt..
                Det är väl inte direkt av naturliga skäl dem inte kan simma eller på andra sätt bete sig normalt
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Det är väl inte direkt av naturliga skäl dem inte kan simma eller på andra sätt bete sig normalt
                  Haha.. där fick jag...
                  Nej det är så sant. Slöjstjärtar är inte någon naturlig företeelse utan en skapad variant. En missbildad guldfisk helt enkelt...
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...