Starta samma dag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Starta samma dag?

    Ska starta upp mitt nyinköpta 180 l kar efter nyår. Men det ska stå där mitt 120 l står idag och innehållet i 120 ska in i 180. Men vet att man ska låta det nya karet stå med vatten minst ett dygn innan man gör något för att kolla så det är tätt.

    Men är det för något annat?

    Karet bli ju nystartat men kommer vara som ett inkört då sanden är använd och allt vatten kommer vara akvarievatten. Filtret kommer ha en filterbit från 240 l så även filtret är "inkört".

    Tror ni detta kommer funka?

    Har ingen möjlighet att flytta 120 och låta det stå ett par dagar.
    Senast redigerad av gickan_87; 30 December 2012, 22:55.
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Har du köpt det nya karet "nytt" så skulle inte jag oroa mig. Du kan ju hålla lite koll den första tiden. Sen borde de funka prima med att flytta över allt. Så länge du får till den med filtret så byter du ju bara ut glasskalet:P

    Lycka till

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Jo, det är nytillverkat. Och ligger fortfarande i kartongen. Men då kör jag på det!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det blir säkert inga problem.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          SÅ länge det är använd sand i kommer det funka bra. Inkört filter spelar knappt någon roll alls.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Sv: Starta samma dag?

            Ursprungligen postat av endymion
            SÅ länge det är använd sand i kommer det funka bra. Inkört filter spelar knappt någon roll alls.
            Klart det gör! Ett väl inkört ytterfilter är ju tok bra! Särskilt om man kramar ur böset u karet.

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Gick jättebra att byta kar. Dock fick jag tipset att spola ren den gamla sanden men gjorde det inte då jag tyckte synd om sandsnäckorna. Igår var vattnet brunt av grums från sanden men idag är det klart och fint.

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Ursprungligen postat av gickan_87
                Gick jättebra att byta kar. Dock fick jag tipset att spola ren den gamla sanden men gjorde det inte då jag tyckte synd om sandsnäckorna. Igår var vattnet brunt av grums från sanden men idag är det klart och fint.
                Kanonbra att du INTE lydde rådet att spola ren sanden..
                Inte enbart för sandsnäckorna utan också för att du då fick med dig av de goda bakterierna som också finns i sanden.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  tar inte alls många timmar innan vattnet är klart och fint igen . Ger karet med en kickstart .
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    Klart det gör! Ett väl inkört ytterfilter är ju tok bra! Särskilt om man kramar ur böset u karet.

                    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                    Vilket är bland de största forumsmyterna som finns.

                    Prova att ta ett inkört filter tillsammans med ett nytt akvarium och ny sand och mata fullt, vilket kommer leda till skyhöga nitrithalter på tre dagar. Tar du därimot använd sand och nytt filter och akvarium, kommer det inte bli någon förhöjd nitrithalt därimot kan du få algblomning efter ett par veckor eftersom du rör upp massa näringsämnen.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13126

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Vilket är bland de största forumsmyterna som finns.

                      Prova att ta ett inkört filter tillsammans med ett nytt akvarium och ny sand och mata fullt, vilket kommer leda till skyhöga nitrithalter på tre dagar. Tar du därimot använd sand och nytt filter och akvarium, kommer det inte bli någon förhöjd nitrithalt därimot kan du få algblomning efter ett par veckor eftersom du rör upp massa näringsämnen.
                      Jag håller med dig till stor del endymion! Jag har erfarenhet av just det du nämnde -ny sand och ett inkört stort biofilter. Och jag överskattade nog filtret en hel del... mina snäcklekare började hungerstrejka efter ca 2v. och sen trilla av pinn efter ca 1 månad efter uppstart. Efter 3 dgr som du nämnde tror jag bara ammoniumnivåerna har hunnit skena iväg.

                      Av erfarenhet så instämmer jag i att det är bättre med en inkörd botten än ett inkört filter med för den skull tycker jag ett inkört filter är en väldigt stor fördel i sammanhanget.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Vilket är bland de största forumsmyterna som finns.

                        Prova att ta ett inkört filter tillsammans med ett nytt akvarium och ny sand och mata fullt, vilket kommer leda till skyhöga nitrithalter på tre dagar. Tar du därimot använd sand och nytt filter och akvarium, kommer det inte bli någon förhöjd nitrithalt därimot kan du få algblomning efter ett par veckor eftersom du rör upp massa näringsämnen.
                        ja men självklart är det ju så. men det är ju dumt att säga att ett inkört filter inte spelar roll. ofta har man lättare tillgång till ett inkört filter än inkört bottensubstrat. men tycker man ska krama ur det inkörda filtret i karet innan man startar så får man ner massa gott bös ner i sanden med. menade ju inte att du hade fel, utan reagerade mest på att du sa att ett inkört filter inte spelar nån roll. vilket jag absolut tycker det gör

                        bäst är ju självklart att ha både inkört filter o substrat. så mycket goa bakterier som möjligt.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13126

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          ja men självklart är det ju så. men det är ju dumt att säga att ett inkört filter inte spelar roll. ofta har man lättare tillgång till ett inkört filter än inkört bottensubstrat. men tycker man ska krama ur det inkörda filtret i karet innan man startar så får man ner massa gott bös ner i sanden med. menade ju inte att du hade fel, utan reagerade mest på att du sa att ett inkört filter inte spelar nån roll. vilket jag absolut tycker det gör

                          bäst är ju självklart att ha både inkört filter o substrat. så mycket goa bakterier som möjligt.
                          Du nämner nåt riktigt bra här hannec!! Nämligen det där att krama ur ett inkört filter så att du får bakterier i bottensubstratet. Många flyttar bara över ett inkört filter i ett nytt kar (inkl. mig själv senaste uppstarten) men då får man ju fortfarande ingen bakterieboost i substratet Fan jag visste egentligen om fördelen med det där och brukar alltid göra det när jag startar nya kar, men när jag startade mitt tanganyika så fanns den tanken inte i mitt medvetande just då... .å så gick det som det gick också
                          Senast redigerad av åheim; 03 January 2013, 02:35.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2884

                            #14
                            Startade nytt utan problem senast med helt nytt bottenmatr. mm. dock med ett inkört ytterfilter. Invånare från start, några Drottningrasboror samt 6 st. Ottocinclus. Ottossarna ynglade av sig ganska snart efter start och inget pekade på några problem med vattenvärden. Ottosarna kan ju vara rätt känsliga annars. Dock väldigt sparsam matning i början. Att starta rent med endast ett inkört ytterfilter har jag gjort rätt många gånger, och det har alltid funkat bra. När man däremot använder osköljd sand bör man nog ha lite koll så att inte sanden på djupare ställen "ruttnar", med svavelväte (svart sand) som följd. Man får ju en hel del mulm mm. som plötsligt hamnar i en mera syrefattig miljö i djupare sandlager. Detta är något jag däremot haft otur med vid något tillfälle vid nyinredning med osköljd sand.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              nu höll jag på att börja med ett inlägg som skulle vara ganska aggro, men så läste jag lite mer noga
                              i vissa inlägg.

                              håller med om att inkört filter rakt upp och ner är.....sådär....det är bättre än inget, men inte optimalt.

                              har man ett inkört filter så är det helt optimalt att krama ur kuddarna i vattnet så att det blir en brunsörja
                              av hela karet, sedan dra igång pumpen, och låta det dra in sörjan i pumpen, och då får man en shitload
                              med sörja ner i sanden / gruset på samma gång, och då är det rock n' roll direkt.


                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...