Hög nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #76
    Ursprungligen postat av Guppy_jocke
    Varför ska man ha mer rörelse på ytan?
    Högre syresättning.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Guppy_jocke
      • December 2012
      • 45

      #77
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Vill också återigen tipsa om att det går alldeles utmärkt att krama ur filtermaterialet från ett akvarium som fungerera bra - det är ett suveränt sätt att få ner nitriten snabbt.

      .
      Är det bara att krama ut filtret i 1l av hans akvarievatten i påse och sedan tillsätta detta i mitt akvarie?

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #78
        Ursprungligen postat av Einarsson
        Högre syresättning.
        Men är det så, att de här munstyckena med luftslang inte funkar då? För tanken med en luftslang måste väl ändå vara att syresätta vattnet? Det verkar ju skumt att det skulle vara bättre med ytrörelse än med dessa munstycken, som är gjorda för just syresättning. Jag har iofs hört det från flera håll, men man undrar ju ändå varför så många pumptillverkare sätter på sådana här munstycken, om de ändå inte funkar?
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #79
          Ursprungligen postat av Guppy_jocke
          Är det bara att krama ut filtret i 1l av hans akvarievatten i påse och sedan tillsätta detta i mitt akvarie?
          Ja!
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #80
            Ursprungligen postat av Knax
            Men är det så, att de här munstyckena med luftslang inte funkar då? För tanken med en luftslang måste väl ändå vara att syresätta vattnet? Det verkar ju skumt att det skulle vara bättre med ytrörelse än med dessa munstycken, som är gjorda för just syresättning. Jag har iofs hört det från flera håll, men man undrar ju ändå varför så många pumptillverkare sätter på sådana här munstycken, om de ändå inte funkar?
            De kanske funkar och gör det bättre. Men om hela vattenytan i hela karet gungar och rör sig så sker ju syreutbytet över hela ytan, inte bara det lilla som passerar i filtret.

            Edit: Man kan ju köra både och.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Guppy_jocke
              • December 2012
              • 45

              #81
              Nu var pumpen uppflyttat, munstycket borta, lite nytt vatten från en polare akvarie/filter.
              Imorgon kommer det mer växter.
              Hittade även malen död idag så nu är det 1 platy och 2 tetror kvar.

              Tar med vattenprov för test imorgon, antar att provet visar samma även om man har haft det i en burk i 5 timmar innan testet.

              Om det visar sig vara bra värden törs man köpa ett par nya guppy eller hur ska jag agera tycker ni med tanke på inlägg att det kan vara något mer än nitrit som dödat dem.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #82
                Ursprungligen postat av Guppy_jocke
                Nu var pumpen uppflyttat, munstycket borta, lite nytt vatten från en polare akvarie/filter.
                Imorgon kommer det mer växter.
                Hittade även malen död idag så nu är det 1 platy och 2 tetror kvar.

                Tar med vattenprov för test imorgon, antar att provet visar samma även om man har haft det i en burk i 5 timmar innan testet.

                Om det visar sig vara bra värden törs man köpa ett par nya guppy eller hur ska jag agera tycker ni med tanke på inlägg att det kan vara något mer än nitrit som dödat dem.
                Det där med luftmunstycket är nog mest en säljgrej eftersom tillverkarna vet att många har en föreställning att det syresätter vattnet bra Lasse här på zoopet skrev för länge sen om ett test han gjort med just den här formen av diffusor. För att det ska funka så måste väldigt små bubblor produceras och den pump som ändå lyckades att höja syrehalten var eheim 2252 med diffusormunstycke, den pumpen är mycket kraftfull och har ett lite speciellt diffusormunstycke där vattnet blandas runt lite med luften innan det kommer ut ur munstycket. Men regel är att du syresätter mycket effektivare genom vattenrörelse på en så stor yta som möjligt och det får du om du sätter pumpen strax under ytan. Har man ett kar med mycket växter som mår bra och växter ordentligt så producerar dessa bra med syre och ytvattenrörelsen blir ganska då ganska oväsentlig.

                Du bör inte köpa ny fisk när du har problem redan. Vänta med det tills alla fiskar har varit friska i minst en månad.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #83
                  Sv: Hög nitrit

                  Medhåll på att det är en dålig idé att köpa fler fiskar, ta det lugnt nu tills du vet att karet är stabilt.
                  Förstår att barn gärna trycker på och vill ha massa fisk i karet, men du kan ju vända på det till din fördel och lova att ni ska köpa några fiskar i gången under ett antal veckor (efter att det stabiliserat sig som sagt) så får de något att se fram emot och ni kan i lugn och ro tillsammans klicka runt på internet och läsa på om fiskarna behov så det inte blir tokigt. Tex finns det många fiskar som är vanliga i butiker som behöver större akvarium, de flesta säljs som yngel så det gäller att vara hyfsat påläst.
                  Växter låter däremot som en god ide, de hjälper till att rena vattnet så vattenkvaliteten blir bättre. Se gärna till att köpa några snabbväxande sorter, de renar vattnet mer effektivt.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Guppy_jocke
                    • December 2012
                    • 45

                    #84
                    Låter bra, det kommer dock att vara de vanliga sorterna.
                    Guppy, tetra, molly och ett par malar när allt är klart är planen.

                    Sen när frun är övertalad så får det bli iallafall ett crystal lido 120l det borde jag kunna få in i vardagsrummet. (snyggt, stilrent, finns i vitt och iallafall ngt större)

                    Kommentar

                    • Guppy_jocke
                      • December 2012
                      • 45

                      #85
                      Nytt nitrit test gjort: Det var kanon!!

                      Känns helt underbart att det är rätt igen iallafall.
                      Tack för alla tips.

                      Fick ett gäng malaysiska sniglar i affären de rynkade dock på näsan när jag frågade efter dessa.
                      Finns ju väldigt blandade känslor om dessa, vad tycker ni andra?
                      Ska jag strunta i att slänga i dem eller ska dom i?

                      /Niklas

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #86
                        Ursprungligen postat av Guppy_jocke
                        Nytt nitrit test gjort: Det var kanon!!

                        Känns helt underbart att det är rätt igen iallafall.
                        Tack för alla tips.

                        Fick ett gäng malaysiska sniglar i affären de rynkade dock på näsan när jag frågade efter dessa.
                        Finns ju väldigt blandade känslor om dessa, vad tycker ni andra?
                        Ska jag strunta i att slänga i dem eller ska dom i?

                        /Niklas
                        Släng ner snäckorna i karet. De är bra på flera olika sätt. Jag skulle vilja jämföra dom med landbackens daggmask. Snäckorna håller sig mestadels nere i sanden och rör om i den. Och håller rent på bottnen. Med lagom matning så håller de sig i schack. Skulle de ändå bli för många finns det botemedel mot detta. Tex snäckätande snäcka.. Anentome helena.
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...